نواب حسینی منش صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه وزارت کشور خودروهای شخصی تولید داخل مدل ۹۲ و قبل از آن مشمول اخذ معاینه فنی هستند، گفت: بر اساس این ابلاغیه خودروهای وارداتی مدل ۲۰۱۳ و قبل از آن مشمول اخذ معاینه فنی هستند و خودروهای عمومی، تاکسی‌ها و ... نیز تا یک سال معاف از اخذ معاینه فنی هستند و بعد از آن مشمول اخذ معاینه فنی می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آماری که به صورت غیرمستقیم از پلیس اخذ شده، سه میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی پلاک تهران داریم که دو میلیون و ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه مشمول معاینه فنی در سال ۹۷ هستند، گفت: امیدوارم شهروندان با مراجعه به مراکز معاینه فنی و با صبر و حوصله بتوانند معاینه فنی خودروی خود را پاس کنند.

 

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ برای اولین بار رکورد معاینه فنی شکسته شد، گفت: یک میلیون و ۵۴۶ هزار معاینه فنی برای خودروها صادر شد که از میان خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی، ۴۵ درصد از آنها مردود شدند که حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد خودروهای مردودی صرفا به دلیل آلایندگی، ۱۴ درصد به دلیل وضعیت ظاهری، هشت درصد به دلیل انحراف فرمان، پنج درصد به دلیل مشکلات کمک فنر و مابقی در تست ترمز مردود شدند.

حسینی‌منش با بیان اینکه در شاخص مراجعه تاکسی‌ها شاهد کاهش شدید مراجعه بوده‌ایم، گفت: البته این عدم مراجعه تاکسی‌ها به دلیل نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در سال ۹۶ بوده است که این خودروها به دلیل آنکه نو بودند نیازی به مراجعه وجود نداشت، اما در مقابل شاهد بودیم که میزان مراجعه و مردودی اتوبوس‌ها افزایش یافته است که شاهد رشد ۲۰ درصدی در این حوزه بودیم. آمارها نشان می‌دهد مراجعه مجدد اتوبوس‌ها به مراکز معاینه فنی حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته و این نشان دهنده آن است که روز به روز اتوبوس‌ها فرسوده‌تر می‌شوند و باید نوسازی انجام شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در طرح LEZ چهار میلیون و ۲۷۸ هزار برگه جریمه توسط دوربین‌ها به دلیل نداشتن معاینه فنی ثبت شده است، گفت: از آنجایی که مبلغ جریمه ۵۰ هزار تومان است، حدود ۲۱۳ میلیارد تومان جریمه در این بخش اخذ شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ مجموعا تنها ۴۵۰ هزار خودرو طی یک سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، گفت: با این حال شاهد افزایش چشمگیر مراجعه به مراکز در سال ۹۶ بودیم. به گونه‌ای که تنها ۳۱۰ هزار خودروی آلاینده، اصلاح تست‌های آلایندگی داشتند و باید بگویم دو - سوم خودروهای مراجعه شده در سال ۹۴، در سال ۹۶ اصلاحات داشتیم که این در کاهش آلودگی نقش زیادی دارد.

حسینی منش با بیان اینکه افرادی که دارای معاینه فنی قانونی هستند اما در طرح LEZ جریمه شده‌اند، می‌توانند برای ثبت شکایت خود به دبیرخانه LEZ واقع در مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، گفت: اما دقت داشته باشید که خطای سیستم یک بار رخ می‌دهد؛ نه چندین بار و اگر همه افراد معاینه فنی قانونی داشته باشند، این مشکل ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تصور نکنید که جریمه‌های سال گذشته طرح LEZ به جیب شهرداری ریخته شده است، گفت: امسال در بودجه ۹۷ تعیین شده است که برای اولین بار جرایم LEZ برای توسعه حمل و نقل عمومی صرف شود و شاید بتوانیم شاهد آن باشیم که چند اتوبوس نو بخریم.

وی با بیان اینکه برای سال جدید تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد که تعداد خودروهایی که موفق به اخذ معاینه فنی می‌شوند به دو میلیون خودرو افزایش یابد، گفت: در حال راه‌اندازی مراکز جدید معاینه فنی هستیم که پیش از سال جدید نیز مجوز احداث مراکز جدید به چند شرکت ارائه شده است که امیدواریم این مهم محقق شود. همچنین مرکز معاینه فنی سراج که در محیط مسکونی قرار داشت با کمک شهرداری منطقه ۴ تغییر مکان خواهد داد که مطالعات اولیه طرح آن در حال انجام است.

حسینی منش در مورد طرح معاینه فنی برتر نیز گفت: طرح ترافیک تغییر کرد و شهرداری در قالب یک آپشن عنوان کرده است که خودروهایی که معاینه فنی برتر داشته باشند عوارض ترددشان در محدوده طرح ترافیک کاهش می‌یابد. ۳۸ هزار خودرو تا کنون توانستند برگه معاینه فنی برتر اخذ کنند. افرادی که می‌خواهند از تخفیف معاینه فنی برتر در طرح ترافیک جدید استفاده کنند، باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد بازار داغ کاتالیست‌های تقلبی هستیم، گفت: کاتالیست فاقد آلایندگی که این روزها وارد بازار شده، نوبر است؛ چرا که کاتالیست باید درون سوز باشد و اجازه ندهد که آلاینده‌ها وارد هوا شوند، اما می‌بینیم که این روزها بازار کاتالیست تقلبی داغ شده است و با ارقام بالا نیز خرید و فروش می‌شود. در حالیکه کاتالیست پراید ۲۰۰ تومان و کاتالیست گروه خودرویی ایران خودرو حدود ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح LEZ ممکن است خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل هم نتوانند معاینه فنی برتر را پاس کنند، چرا که کاتالیست آنها ایراد دارد، گفت: دیده شده خودروهایی که دستکاری می‌شوند و اصطلاحا اسپورت می‌شوند، نیز نمی‌توانند به دلیل اینکه از حالت استاندارد خارج شده‌اند، تست‌های معاینه فنی برتر را پاس کنند.

حسینی‌منش در خصوص وضعیت تعمیرگاه‌هایی که درون مراکز معاینه فنی قرار دارند، گفت: این تعمیرگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و اتحادیه بر روی نرخ‌های آنها نظارت دارد و شهروندان دقت داشته باشند که تعمیر خودرو در این تعمیرگاه‌ها اختیاری است و حتی پیش از نوروز نیز یکی از این تعمیرگاه‌ها که تخلفات انجام داده بود و موجب نارضایتی مردم شده بود، پلمب شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.