در روزهای اخیرنامه‌ای به دست تعدادی از کارگران قراردادی شهرداری تهران رسیده که به هیچ وجه حامل خبر خوشی نیست. در این نامه آمده‌ که در سال جدید هیچ قراردادی با کارگران ازسوی شهرداری و شرکت‌های تابعه منعقد نخواهد شد.

از قرار معلوم دستورالعمل‌هایی نیز برای شرکت‌های تابعه شهرداری تهران ازجمله شرکت بهره‌برداری مترو ارسال شده که در آن خواسته شده با کارگرانِ قراردادی که امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند، تمدید قرارداد انجام نشود.

گویا ارسال این دستورالعمل‌ها در راستای نامه ریاست شورای شهر تهران برای تعدیل ۴ درصد از نیروهای شهرداری تهران بوده که به محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران ابلاغ شده بود.

رئیس شورای شهر: چهاردرصد از قراردادی‌ها باید تعدیل شوند

از قرار معلوم نظام ارزشیابی کارکنان قراردادی در شرکت‌های تابعه شهرداری تهران اجرایی شده و کارگرانی که امتیاز مورد نظر را کسب نکرده‌اند، بایستی تعدیل شوند. در نامه‌ای که پیش از این محسن هاشمی به شهردار وقت تهران در رابطه با تعدیل نیروهای شهرداری نوشته، آمده بود: «به موجب ماده ۱۱۷ مصوب برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ابلاغی به شماره ۱۶۰.۱۸۸۲.۴۹۳۸ مورخ ۳۱ اردیبهشت ۹۳ شهرداری تهران موظف است نسبت به بررسی صلاحیت عمومی و ارزیابی شایستگی‌ها و عملکرد کلیه کارکنان قراردادی و ساماندهی نیروی انسانی به نحوی که حداقل ۴ درصد از نیروهای قراردادی کاهش یابد اقدام نماید.»

در ادامه این نامه عنوان شده است: «با عنایت به ساختار نامتناسب نیروی انسانی شهرداری تهران و افزوده شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در ۱۸ ماهه پایانی دوره مدیریت قبلی و ضرورت اجرای مصوبه مذکور، سپاس‌گذار است دستور فرمایید تا قبل از پایان سال جاری گزارش حسن اجرای ماده مذکور را در تمامی سطوح سازمانی تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نمایید.»

کارگران: آیا دیواری کوتاهتر از حداقل بگیران پیدا نکرده‌اند؟

حالا کارگران قراردادی شهرداری تهران که بسیاری از آنها نتوانسته‌اند امتیاز لازم را کسب کنند، نگران آینده شغلی خود هستند و از بیکار شدن در سال جدید واهمه دارند. یکی از کارگران شرکت بهره‌برداری مترو تهران می‌گوید: سوال منِ کارگر به عنوان کسی که چند سال سابقه کار در متروی تهران را دارم این است که چرا شورای شهر برای کاهش هزینه‌ها سراغ تعدیل کارگرانِ حداقل‌بگیر رفته است آیا دیواری کوتاهتر از ما کارگران قراردادی پیدا نکرده‌اند؟

شهردار سابق تهران: به هیچ وجه قصد تعدیل نداریم

انتقاد به نیروهای مازاد در حوزه شهری شهرداری تهران از همان بدو حضور اعضای شورای پنجم و مدیریت جدید شهری وجود داشت و نسبت به وجود ۶۸ هزار نیرو در این سازمان بارها گلایه‌هایی را وارد کرده بودند با این وجود در اظهارات محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران عنوان می‌شد که مدیریت جدید قصد کنارگذاشتن این نیروها را ندارد.

شهردار تهران در نشست روز ۲۴ مهرماه در پاسخ به سوالی درباره نیروهای فعال در شهرداری و شایعه تعدیل آنها گفته بود: «براساس آخرین گزارش ۶۸ هزار و ۱۳۶ نفر به عنوان نیروی انسانی ذکر شده است. تعدادی کارگر و کارمند پیمانکاران خدماتی هم داریم که کار رفت و روب شهر، جمع‌آوری پسماند و... را انجام می‌دهند. اگر آن کارگران و کارکنان را هم حساب کنیم – البته کادر شهرداری نیستند – ماهانه ما به جانشینی از پیمانکار حقوق آنها را پرداخت می‌کنیم جمعش ۱۲۵ هزار نفر می‌شود اما واقعا این افراد پرسنل شهرداری نیستند.»

وی در عین حال عنوان کرده بود: «به هیچ عنوان قصد تعدیل و اخراج نداریم البته اگر کسانی اهل کار نباشند و یا معلوم شود با زد و بند وارد سیستم شده و یا در محل کار نبوده و حقوق می‌گرفتند حساب آنها جدا است اما باید از سایر کارکنان استفاده بهینه کنیم.»

حال با استعفای محمدعلی نجفی، نگرانی کارگران قراردادی شدت گرفته است؛ آنها می‌گویند می‌ترسیم تعدیل چهار درصدی صحت داشته باشد و در سال جدید از نان خوردن بیفتیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.