آسوشیتدپرس گزارش داد، کارلوس فرناندز دی کوسیو، مدیر جدید مسائل آمریکا در وزارت خارجه کوبا گفت: تصمیم مذکور سیاسی است و هیچ‌گونه ارتباطی به امنیت دیپلمات‌ها ندارد.  

او در جمع خبرنگاران تاکید کرد، خروج کارکنان دیپلماتیک به ارائه سرویس‌های کنسولی آسیب می‌زند و سفر برای مردم عادی را سخت‌تر می‌کند. او همچنین گفت، چنین اقدامی بر همکاری دیرینه در امر کنترل مهاجرت تاثیر می‌گذارد.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته خروج کارکنانش از هاوانا را دائمی کرد. آنها در ابتدای ماه اکتبر در واکنش به اتفاقاتی که دست‌کم ۲۴ شهروند آمریکایی را دچار مشکلات شنوایی کرد، تعداد کارکنانشان را کاهش داشتند. با این حال بازرسان آمریکایی نتوانستند علت را ریشه‌یابی کنند و کوبا هم اتهامات را نمی‌پذیرفت. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات کوبایی‌ها را "خنده‌دار" دانست.

او گفت: بار دیگر به کوبا یادآوری می‌کنیم که طبق کنوانسیون وین آنها مسؤول حفاظت از جان دیپلمات‌ها هستند. اینکه ۲۴ تن از همکاران ما در دولت آمریکا متحمل مشکلات جسمانی شدند و اینکه برخی از آنها هنوز علائمشان برطرف نشده، مساله‌ای جدی است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با کاهش تعداد نیروها در سفارت آمریکا در هاوانا و تنها ارائه خدمات فوری قصد حفاظت از افرادش را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: در حالیکه تحقیقات ما ادامه دارد کوبا به جای آنکه همان بهانه‌های همیشگی را تکرار کند، باید کمک کند مسؤول یا مسؤولان آسیب زدن به شهروندان آمریکایی مشخص شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.