اسپوتنیک گزارش داد، یک سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی شنبه گفت مذاکره میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن ممکن است اما تاکید کرد این مساله تنها با شرایط برابر و بدون پیش شرط انجام شدنی است.

خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی به نقل از این سخنگو گزارش داد: اصلا امکان ندارد با وجود پیش شرط‌ها با آمریکا به مذاکره بنشینیم و این موضع‌گیری ما در آینده هم به همین شکل خواهد بود. نیت ما حل مسائل به شیوه‌ای دیپلماتیک و صلح‌آمیز و از طریق گفت‌وگو و مذاکره است اما نه برای گفت‌وگو التماس می‌کنیم و نه از گزینه نظامی مورد ادعای آمریکا فرار می‌کنیم.

آمریکا به تازگی بار دیگر برای مذاکره با کره‌شمالی اعلام آمادگی کرد اما مکررا درخواست دارد که این کشور باید ابتدا به برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش پایان دهد. این درخواست از طرف کره‌شمالی پذیرفتنی نیست و پیونگ‌یانگ تاکید دارد مذاکره در شرایط برابر امکان‌پذیر است.

از طرف دیگر این طور به نظر می‌رسد که سئول تمایل بیشتری به از سرگیری روابط حسنه با همسایه‌ شمالی خود داشته باشد. از نظر بسیاری، المپیک زمستانی ۲۰۱۸ راهی برای آب کردن یخ روابط میان دو کشور بود.

اظهارت سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی در حالی مطرح شد که سئول برای اعزام نماینده‌ای به کره‌شمالی و تسهیل راه دشوار مذاکرات در مورد مسائل هسته‌ای آماده می‌شود. مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که حامی گفت‌وگو با کره‌شمالی است، امروز دوشنبه تاکید کرد واشنگتن باید "آستانه مذاکرات با کره‌شمالی" را کاهش دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.