در هفته‌ای که گذشت رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار از افزایش هشت برابری تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۶ برای توانمندی متقاضیان مشاغل خانگی خبر داد و گفت: این تسهیلات از ۱۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۸۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است .

وی با اشاره به وجود ۲۵ هزار شغل خانگی در ۳۵۰ رشته شغلی در سطح کشور افزود: از تعداد ۳۵۰ شغل خانگی موجود مشاغل مربوط به حوزه‌ دامداری، خیاطی،IT و ICT فعالیت بیشتری دارند.

آنطور که امامدادی گفته امسال ۱۵ هزار فقره تسهیلات با سود چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت شده است.

اما نرخ بیکاری در پاییز امسال ۰.۴ درصد کاهش یافت.

مرکز آمار ایران در گزارشی از وضعیت بیکاری، اعلام کرد که نرخ بیکاری در فصل پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۰.۴ درصد کاهش یافته و از ۱۲.۳ درصد به ۱۱.۹ درصد رسیده است.

 یکی از شاخص‌های مهم بیکاری در کشور، بیکاری زنان جوان است که از ۴۵.۷ درصد در پاییز ۹۵ به ۴۲.۳ درصد در پاییز امسال رسیده و ۳.۴ درصد بهبود را نشان می‌دهد.

مقایسه سهم بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات از میزان بیکاری در پاییز ۹۵ نیز نشان می‌دهد که هر یک از این بخش‌ها به ترتیب برابر با ۱۷.۳، ۳۲.۱ و ۵۰.۶ درصد سهم داشتند در حالی که در پاییز ۹۶ به ترتیب به رقم ۱۷.۲ ، ۳۲.۶ و ۵۰.۱ درصد رسیده‌اند.

در هفته‌ای که گذشت اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری برگزار شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این اجلاس آموزشهای فنی و حرفه‌ای را معیاری برای ورود به مناسبات بازار کار ذکر کرد.

او با بیان اینکه امروز با مساله تکنولوژی در مناسبات بازار کار مواجه هستیم، گفت: امروز بیشتر از گذشته نیروی کار و کارگر تحصیل‌کرده داریم که انتظاراتشان از بازار کار متفاوت است و علاوه بر این تغییرات جمعیتی و جوان شدن سن متقاضیان ورود به کار هم یک چالش عمده به شمار می‌رود.

ربیعی یکی از سیاستهای وزارتخانه متبوعش را پیشی گرفتن مزد بر تورم عنوان کرد و گفت: افزایش مزد باید بیشتر از تورم باشد تا قدرت خرید از دست رفته کارگران را جبران کند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق تعاون ایران و کمیته امداد امام خمینی (ره) رویداد دیگر این هفته بود.

این تفاهم‌نامه با هدف بهبود معیشت و تامین اشتغال و مسکن مددجویان به امضا رسید و بر اساس آن مقرر شد تا در صورت فراهم شدن امکان صادرات برای اتاق تعاون، زمینه صدور فرش دستباف مددجویان کمیته امداد نیز به وجود آید.

در حال حاضر سه میلیون نفر مددجوی کمیته امداد و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مددجوی موردی در کشور وجود دارند که اشتغال مهمترین اولویت آنها به شمار می رود.

رییس اتاق تعاون ایران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه از ایجاد دفتر تعاون در کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد و ایجاد کمیته‌ای مشترک بین اتاق تعاون ایران و کمیته امداد امام خمینی برای پیگیری و اجرای تفاهمنامه مذکور را پیشنهاد کرد.

وی یکی از ظرفیتهای مهم بخش تعاون را فروش کالا و صادرات از طریق فروشگاه‌های تعاونی اعلام کرد و گفت: با امضای این تفاهم نامه کمیته امداد صاحب دفتر تعاون می‌شود و از ظرفیتهای بخش تعاون در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کند.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز گفت: امسال برای اشتغال مددجویان کمیته امداد امام (ره) ٢١ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که باید ١٤٠ هزار شغل برای مددجویان ایجاد شود.

ایجاد بیش از ۵۸۰۰ فرصت شغلی در بخش تعاون از دیگر خبرهای این هفته بود. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی ویژگی‌های تعاونی های ثبت شده در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ را اعلام کرد.

بر اساس گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در بهمن ماه سال ۱۳۹۶، تعداد ۳۹۸ تعاونی و یک اتحادیه در کل کشور به ثبت رسیده که تعداد کل اعضای تعاونی‌ها ۵۹۰۵ نفر و تعداد فرصتهای شغلی ۵۸۱۳ نفر بوده است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی ها حاکی از آن است که استان های فارس با تعداد ۳۷ تعاونی و بوشهر و کرمان با تعداد ۲۴ تعاونی بیشترین تعداد تعاونی های ثبت شده در این ماه را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده نیز مربوط به فعالیتهای "کشاورزی" و "صنعت" و بیشترین میزان فرصت شغلی متعلق به تعاونی های این دو گرایش بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.