حسین مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در موضوع آلودگی هوا دو موضوع مهم وجود دارد ابتدا تولید آلودگی هوا و دوم انتشار و پراکنش آن، در طرح جامع آلودگی هوا سعی شد که تولید آلودگی هوا کم شود.

 

وی افزود: در طرح جامع آلودگی هوا مشخص شده است که کیفیت سوخت بهتر شود و به همین دلیل سوخت یورو ۴ به جایگاه‌های سوخت آمد، هر چند نمی‌دانیم که این سوخت اسمی آمده است یا خیر؟ بر اساس این طرح تولید آلودگی هوا کمتر شده است، اما اینکه این میزان کاهش چه طور بوده است را نمی‌دانیم. هرچند با گازسوز شدن دو نیروگاه مازوت سوز اصفهان از شدت ورود آلودگی از این طریق به شهر کم شده است.

 

در اصفهان فقط شاخص ذرات معلق اعلام می شود!

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: اما در بخش دیگر با تولید آلودگی روبه‌رو بوده‌ایم، هر چند که تلاش‌ها در صنعت برای کاهش آلودگی ادامه دارد، ولی در سال‌های گذشته ذرات معلق افزایش یافته است.

 

مرادی به موضوع کیفیت هوای شهر اصفهان و شاخص‌های آن اشاره کرد و گفت: جالب است که در اعلام شاخص آلودگی هوا از میانگین AQI در اصفهان استفاده می‌شود، این در حالی است که این عدد از نظر علمی اشتباه است. بلکه بالاترین عدد AQI ثبت شده شاخص واقعی آلایندگی شهر اصفهان محسوب می‌شود.

 

وی اضافه کرد: فرمول AQI شش پارامتر را سنجش می‌کند که غلظت هر پارامتر را نشان می‌دهد. باید بالاترین میزان AQI به عنوان وضعیت کیفی هوا اعلام شود. در اصفهان این شاخص فقط برای ذرات معلق گرفته می‌شود، در حالی که پنج پارامتر مهم دیگر نیز وجود دارد. هم چنین در شرایط آلایندگی از عددهای AQI که در نقاط مختلف شهر به دست آمده میانگین گرفته می‌شود و در نهایت یک عدد کلی اعلام می‌شود.

 

این عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: اصفهان از سال ۱۳۹۰ تاکنون با افزایش ورود ریز گردها مواجه بوده و از طرف دیگر ورود خودروها و موتورسیکلت‌ها به شهر نیز افزایش داشته است؛ به همین دلیل طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان را عملیاتی نمی‌بینیم. خشکی زاینده‌رود، خشکی زمین‌های کشاورزی و گاوخونی را در نظر بگیرید این موارد نقش بسیار مهمی در آلایندگی این روزهای هوای اصفهان بازی می‌کنند.

 

سهم خودروها در آلودگی هوای اصفهان ۷۶ درصد نیست

مرادی تاکید کرد: سوخت صنایع، سوخت منازل و سوخت کارگاه‌ها و صنایع کوچک داخل شهر قطعا بیشتر از سوخت مصرفی خودروها نخواهد بود، به علاوه اینکه کارگاه‌ها و صنایع کوچک داخل و اطراف اصفهان بی‌شک از سوخت‌های دیگری همچون مازوت، قیر، روغن سوخت و گازوئیل استفاده می‌کنند. در حال حاضر در دانشگاه صنعتی منشا یابی و سهم بندی آلاینده‌های هوای اصفهان در حال انجام است.

 

وی تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت سهم خودروها در آلودگی شهر اصفهان ۷۶ درصد نیست و این عدد با این تعداد خودرو اصلا همخوانی ندارد، سؤال اینجاست که چه طور ممکن است منشا آلودگی در تهران و اصفهان با جمعیت‌های متفاوت و تعداد خودروها متفاوت یکی باشد؟ چرا نباید در اصفهان ۱۰ صنعت بزرگ، دو کارخانه سیمان و صنایع و کارگاه‌های فعال داخل شهر را در نظر بگیریم. به نظر می‌رسد در اصفهان حداقل میزان آلایندگی خودرو و صنعت برابر باشد و حتی تصور این است که نقش خودروها کمتر از نصف است. سؤال اساسی این است که در روزهای تعطیل که خودروهای کمتری در شهر اصفهان تردد می‌کند چرا این شهر آلوده است؟

 

اصفهان تهویه طبیعی هوا ندارد

این عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: توپوگرافی شهر اصفهان به گونه‌ای است که فقط دو گذرگاه کوچک برای تخلیه هوای اصفهان وجود دارد که در شرق و شمال شرقی اصفهان قرار دارند و چون اکثر بادهای اصفهان شرقی هستند این تخلیه صورت نمی‌گیرد، چراکه اصفهان نیازمند بادهای غربی و جنوب غربی است. با این اوصاف باید گفت اصفهان تهویه طبیعی مناسبی هم ندارد و چون آلودگی‌های آن صنعتی و از ترکیبات پیچیده است به همین دلیل وقتی میزان آلایندگی تهران و اصفهان یکی است نفس کشیدن در اصفهان سخت‌تر است.

 

مردم گناه کار نیستند

مرادی گفت: مردم در موضوع آلودگی گناه کار نیستند و تغییراتی که می‌توانند ایجاد کنند تغییرات معناداری نیست. سؤال این است خروجی صنایع ما تا چه اندازه تحت کنترل محیط زیست است؟ خودروها اگر با همین شرایط بخواهند تولید شوند و سوخت اگر قرار است این وضعیت را داشته باشد آلودگی با این وضع ادامه خواهد داشت. می‌دانیم ظرفیت تحمل شهر اصفهان چه تعداد خودرو است؟ از تعداد صنایع و کارگاه‌های اصفهان خبر داریم؟

 

وی خاطرنشان کرد: فضای سبز هم نمی‌تواند به طور معناداری کاهش آلایندگی را به همراه داشته باشند. در زمستان گیاهان پهن‌برگ سبز در خواب زمستانی هستند و برگی ندارند، ولی کاهش آلودگی هوا در سیستم اجرایی از بالا به پایین است و مسئولیت آن را نباید به دوش مردم بی‌اندازیم، بلکه باید از بالا به پایین مشکل آلودگی حل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.