به گزارش خبرآنلاین، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک توصیه های جالبی برای سرمایه گذاران صنعتی دارد.محمدحسین مقیسه وی وقتی با این سئوال روبرو شد که آیا هنوز در ایران سرمایه گذاری صنعتی ، سودآر است یا خیر؛ بدون تامل شرایط ویژه سرمایه گذاری در امر تولید را مورد اشاره قرار داد و گفت:« تا ۱۵ سال قبل اگر اصول اولیه سرمایه گذاری را رعایت می کردید ،می توانستید از کسب و کارتان سود برداشت کنید اما امروزه شرایط تغییر کرده است.»

 گفت وگو با معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در حاشبه نمایشگاه مطبوعات انجام شد.او با حضور در غرفه خبرآنلاین، در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات، به سئوالات ما پاسخ داد و تاکید کرد باید حضور متخصصان مدیریت در کنار سرمایه گذاران را پذیرفت. مشروح مصاحبه با محمد حسین مقیسه در پی می آید:

 

                                                                        ****

 

*اخبار متعددی درباره بحران های صنعتی و وضعیت نامناسب واحدهای تولیدی در کشور به گوش می رسد ، وضعیت کلی این بخش در حال حاضر را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر بخواهیم به شکل کلی به این سئوال جواب بدهم باید به آماری که نرخ های رشد را نشان می دهد استناد کنم.نه تنها آمارهای رسمی که بازدیدهای میدانی ما نیز نشان می دهد که وضعیت صنعت، به خصوص صنایع کوچک بهبودی ملموس و قابل توجه را تجربه کرده است،بلکه اقدامات دولت یازدهم روح امید را در بخش صنعت، اعم از صنایع کوچک و بزرگ و شهرک ها صنعتی و ... دمید و حالا تصمیمات و اقدامات دولت پیشین وارد فاز عملیاتی شده است.اتفاقات خوبی در این بخش رخ داده و تنها در حوزه صدور ضمانت نامه سرمایه گذاری ما شاهد رشدی ۱۲۰ درصدی هستیم.در حقیقت صنایع ما امروز هم با ظرفیت های بالاتر و هم با اشتغال بیشتر مشغول فعالیت هستند و پیش بینی می کنیم این رشد تداوم داشته باشد.  

 

* به شهرک های صنعتی اشاره کردید،اتفاقا بارها گزارش هایی درباره ظرفیت های خالی و سرمایه گذاری های بلااستفاده در این شهرک ها منتشر شده است، وضعیت در این حوزه با بهبود روبروست؟

خوب باید مبنای آماری را در پاسخ به این سئوال مد نظر قرار داد. می گفتند فلان تعداد واحد صنعتی در شهرک ها غیر فعال هستند، در حالی که برخی از این واحدها فقط جواز گرفته بودند و اصلا وارد مرحله عملیاتی سرمایه گذاری نشده بودند، طبیعی است که جوازهای صادره نباید در آمار غیر فعال ها منظور شوند.

در شرایط کنونی در حدود بیست درصد از شرکت های تولیدی فعال در شهرک های صنعتی با بحران روبرو هستند و برنامه دولت این است که علاوه بر توسعه فعالیت هشتاد درصدی که به خوبی کار می کنند، بحران این ۲۰ درصد را نیز برطرف کند. در ضمن باید توجه داشت کسب و کار ریسک خودش را داره همواره کسانی وارد میدان می شوند و کسانی نیز از میدان بیرون می روند.

 

*دلیل اینکه کسانی جواز می گیرند یا می گرفتند اما سرمایه گذاری نمی کردند، چیست؟ آیا کسب جواز به خودی خود رانتی را در اختیار دارنده قرار می دهد؟  

داشتن جواز به خودی خود رانت نیست، اما در گذشته این اجازه را به دارنده اش می داد که بتواند از نظام بانکی برای ایجاد کارخانه تامین مالی کند.در حقیقت شرایط تورمی اقتصاد نیز خود سبب می شد حتی اگر فرد درتولید موفق نبود باز هم کسب سود کند.

به این صورت که ورود ماشین آلات و ایجاد تاسیسات به دلیل وجود شرایط تورمی سودآور بود و بالاخره ارز ترجیحی برای واردات ماشین آلات مبنای کار بود و همین تفاوت سودی را ایجاد می کرد، اما  در شرایط فعلی تورم کنترل شده و حرکت نرخ ارز به سمت یکسان سازی شاخص ها را تغییر داده است. در نتیجه کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند باید فقط به سودآوری از کار تولیدی فکر کنند .

 

*آیا سرمایه گذاری صنعتی در ایران هنوز سودآور است؟

می تواند اقتصادی و سودآور باشد؛ ما به عنوان بخش های دولتی وظیفه داریم که زیرساخت ها را آماده کنیم . واحدهای صنعتی ما باید یاد بگیرند به درستی خود را اداره کنند. شرایط با سال های گذشته متفاوت شده است.رقابت پذیری مولفه های فعالیت تولیدی و صنعتی را تغییر داده است.

دولت در حال کار برای آموزش بیزینس به فعالان صنعتی است، اما باید قبول کرد که اگر کسی می خواهد وارد میدان شود لازم است تخصص داشته باشد. تا 15 سال پیش اگر اصول اولیه هر سرمایه گذاری فراهم بود،کسب سود قطعیت داشت، اما در شرایط فعلی رقابت سخت است.

توصیه من به سرمایه گذاران صنعتی این است که حتما در کنار سرمایه گذاری مطالعات بازرگانی و مالی لازم را داشته باشند. سال‌هاست در دنیا بین مالکان و سهامداران و مدیران تفاوت ایجاد شده، اما هنوز بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی به سنت قدیم می‌خواهند خودشان مدیریت را در دست داشته باشند.ایران به تازگی به این سمت حرکت کرده و چاره ای جز این نیست که هر بخش توسط متخصصان و کاربلدان همان بخش اداره شود.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.