ورق در اوکراین برمی‌گردد

ناظران می‌گویند که در یک حمله غافلگیرانه، مسکو بزرگ‌ترین دستاوردهای ارضی خود را از اواخر سال۲۰۲۲ به‌دست آورده است. این وضعیتی نگران‌کننده برای اوکراین است؛ وضعیتی که ممکن است به روحیه سربازان آن لطمه بزند و روحیه عمومی را تضعیف کند. تحلیلگران می‌گویند روسیه احتمالا در ماه‌های آینده دستاوردهای خود را افزایش خواهد داد؛ درحالی‌که اوکراین منتظر کمک‌های نظامی آمریکا برای رسیدن به میدان نبرد است.وزارت دفاع روسیه هفته گذشته مدعی شد که سربازان این کشور روستای کوچک روبوتین را در منطقه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین تصرف کرده‌اند. این دهکده در ماه اوت توسط سربازان اوکراینی بازپس گرفته شده بود، موفقیتی که بسیار مورد تجلیل و البته نادر در ضدحمله تابستانی ناامیدکننده کی‌یف بود.

البته اوکراین این ادعا را رد کرده است؛ اما نقشه‌های میدان نبرد که توسط تحلیلگران مستقل از تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌های ویدئویی جنگ جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که نیروهای روسی که از جنوب می‌آیند، به شمالی‌ترین بخش روستا رسیده‌اند.امیل کاستهلمی، تحلیلگر گروه «پرنده سیاه» گفت: «روستای روبوتین باید به‌عنوان یک منطقه خاکستری عمدتا تحت کنترل روسیه در نظر گرفته شود.» او افزود: «نیروهای اصلی اوکراین از آنجا خارج شده‌اند، اما آنها همچنان به هدف قرار دادن نیروهای روسی از شمال روستا، عمدتا با پهپادهای تهاجمی، ادامه می‌دهند و فعلا از حضور دائمی آنها در آنجا جلوگیری می‌کنند.» ارتش اوکراین در جنوب، اواسط آوریل تصاویر هوایی از روستا را منتشر کرد.

انبوهی از آوار در امتداد جاده‌ای خاکی در میان درختان نحیف قرار گرفته است. دور تا دور، مزارع سبز که عرض بعضی از آنها چند ۱۰متر است. ارتش اوکراین می‌گوید که رسوتای روبوتین هم‌اینک این شکلی است و چیز زیادی از آن نمانده است.بیشتر در شرق، نیروهای روسی به کلیشچیوکا نقل مکان کرده‌اند؛ شهرکی که اوکراین در ماه سپتامبر بازپس گرفت و یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایش در آن زمان بود. وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهایش این روستا را تصرف کرده‌اند. اما وبلاگ‌نویسان ارتش روسیه طرفدار کرملین این ادعا را رد کرده‌اند و گروه‌های مستقلی که میدان‌های نبرد را ترسیم می‌کنند، می‌گویند روسیه در حال حاضر تنها نیمی از روستا را کنترل می‌کند. اوکراین درباره این ادعا اظهارنظری نکرده است.

کلیشچیوکا درست در جنوب باخموت قرار دارد؛ شهری که نیروهای روسی پس از ماه‌ها درگیری حدود یک‌سال پیش آن را تصرف کردند. کنترل روسیه بر کلیشچیوکا می‌تواند فشار بر سربازان آنها در باخموت را کاهش دهد و عملیات آنها را برای تصرف قلعه «چاسیِو یار» در اوکراین، در غرب باخموت تسهیل کند. تصرف چاسیو یار به نیروهای روسی امکان کنترل ارتفاعات فرماندهی در منطقه را می‌دهد و شهرهایی را که اوکراین از آنها به‌عنوان مراکز لجستیکی نظامی در منطقه دونتسک شرقی استفاده می‌کند، در معرض افزایش آتش توپخانه قرار می‌دهد.