رستگاری ترامپ در دیوان عالی

روز پنج‌شنبه هم با تکیه بر استدلال آن دادگاه، یک مقام انتخاباتی در مین از این کار پیروی کرد و گفت که ترامپ از حضور در انتخابات این ایالت محروم است. البته یک درخواست تجدیدنظر درباره رای دادگاه کلورادو به دست قضات رسیده است و احتمالا طی روزهای آتی آنها مجبور هستند که به آن بپردازند. آنها احتمالا رفتار رای‌دهندگان ترامپ را در این تصمیم در نظر بگیرند؛ به‌ویژه اینکه ممکن است رفتار تند و منفی نیز از خود نشان دهند. آنها همچنین این موضوع را هم در نظر خواهند گرفت که کار به دیوان عالی کشور کشیده نشود تا ترامپ نتواند یک پیروزی آسان که صلاحیت آن را ندارد، به‌دست آورد. جان جی.رابرتز جونیور، رئیس قضات بدون شک به دنبال اجماع خواهد بود یا حداقل سعی خواهد کرد از انشعاب حزبی شش منصوب جمهوری‌خواه در برابر سه دموکرات جلوگیری کند.

او ممکن است بخواهد راه‌های بسیاری را که دادگاه می‌تواند برای نگه داشتن ترامپ در برگه‌های رای ایالتی طی کند، در نظربگیرد، بدون اینکه به این بپردازد آیا او در شورش شرکت داشته است یا خیر؛ از جمله اینکه قضات می‌توانند حکم کنند که پیش از مداخله دادگاه‌ها، نیاز به اقدام کنگره است یا اینکه ماده قانون اساسی مورد بحث درباره ریاست‌جمهوری صدق نمی‌کند و ترامپ و اقداماتش توسط متمم اول قانون اساسی مورد حمایت و حفاظت قرار می‌گیرد. متمم اول قانون اساسی از تجمع و آزادی بیان بدون در نظر گرفتن مذهب و ایدئولوژی حمایت می‌کند.نیکلاس استفانوپولوس، استاد حقوق در هاروارد گفت: «انتظار دارم دادگاه از یکی از راه‌های موجود استفاده کند تا ترامپ را از این اتهام که شورش کرده است، فراری دهد.» چنین نتیجه‌ای مطمئنا برای مخالفان ترامپ که می‌گویند تمام اقدامات او مصداق بارز شورش است و او را یک شورشی می‌خوانند، شکست سنگینی در پی خواهد داشت.

دیوان عالی این کشور در نهایت تصمیمی اتخاذ خواهد کرد که ترامپ در صندوق‌های رای باقی بماند و او به احتمال فراوان نامزد اصلی جمهوری‌خواهان است. درک مولر، استاد حقوق در دانشگاه نوتردام گفت: «این یک موضوع سیاسی پرخطر است. من فکر می‌کنم اجماعی در دیوان عالی وجود دارد که نام او در صندوق‌های رای باقی بماند.» اگر بین کارشناسان حقوقی اتفاق نظر وجود داشته باشد، در نهایت دیوان عالی کشور باید اقدام کند. ریچارد ال.هاسن، استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس گفت: «به خاطر کشور، ما نیاز به حل این موضوع در اسرع وقت داریم. رای‌دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواهان شایستگی این را دارند که بدانند آیا نامزدی که در نظر دارند از آن حمایت کنند، واجد شرایط نامزدی است یا خیر؟

در غیر این صورت، آرای خود را روی یک نامزد فاقد صلاحیت تلف خواهند کرد و این خطر را افزایش می‌دهند که حزب نامزدی را که واجد شرایط نیست در انتخابات عمومی معرفی کند.»ترامپ در کلورادو و مین بر اساس بند سوم از متمم چهاردهم رد صلاحیت شد که بیان می‌کند: مقاماتی که سوگند یاد کرده‌اند از قانون اساسی حمایت کنند و در صورت دست زدن به شورش از باقی ماندن در سمت خود منع می‌شوند یا اینکه دیگر حق تصدی پست‌های فدرالی ندارند. پروفسور استفانوپولوس گفت که این تصمیمات از نظر قانونی درست است. اما او افزود که «بسیار تردید دارد» که دیوان عالی که دارای اکثریت محافظه‌کار شش قاضی است، موافقت کند.