این تصمیم در حالی اتخاذ شد که آرا در رقابت‌های کنگره در حال شمارش بود و نتایج نشان می‌دهد که آمریکا مجددا با یک کشور قطبی‌شده روبه‌رو شده است. این همان کشوری است که ترامپ پایه آن را گذاشت و درحالی‌که بایدن قول به برچیدن این قطبی‌شدگی داده بود، در عمل نتوانست توفیقی به‌دست آورد. شتاب‌زدگی دونالد ترامپ برای کاندیدا شدن مجدد، ریسک سیاسی و فشار مالی را به همراه دارد و برخی از مشاوران او را تحت فشار قرار داده بودند تا فعلا دست به چنین کاری نزند. اما او از تابستان امسال مشتاق اعلام یک کمپین بود و در نهایت در گردهمایی هفته گذشته اعلام کرد که آماده است تا حضور خود را برای انتخابات سال۲۰۲۴ اعلام کند.

برخی دیگر از مشاوران وی بر این باور بودند که وی باید هر چه سریع‌تر برای حضور در انتخابات اعلام نظر کند تا دلیل بر ضعیف بودن وی نشود. به گفته رئیس‌جمهوری که دوبار در دوران حضور خود استیضاح شده این است که پرونده‌های متعددی که علیه وی راه افتاده با انگیزه‌های سیاسی است. ترامپ امیدوار است با اعلام نامزدی‌اش، دادستان‌هایی را که در حال بررسی پرونده‌های وی هستند، با وقفه روبه‌رو کند. این توصیه مشاوران وی بوده است تا سریع‌تر حضور خود را در انتخابات اعلام کند؛ چراکه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اوضاع چندان مساعدی درباره حفظ و نگهداری اسناد فوق محرمانه ندارد.

البته اعلام حضور ترامپ در میان جمهوری‌خواهان با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که به خاطر حوادث ششم پانویه و برخی موضوعات دیگر از ترامپ دل خوشی نداشت، ترجیح داد که از حمله به ترامپ خودداری کند. به هر حال او ترامپ را «خودی» می‌داند. پنس که برای فروش کتاب خود با عنوان «خدایا کمکم کن» در مراسم افتتاحیه‌ای در نیویورک حضور پیدا کرده بود، در یک مصاحبه سی دقیقه‌ای حاضر شد و در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ باید مجددا نامزد شود، گفت که از ترامپ در دور مقدماتی حمایت نخواهد کرد.

او بدون اینکه به ترامپ حمله مستقیم داشته باشد، تصریح کرد: «معتقدم این به مردم آمریکا بستگی دارد. اما فکر می‌کنم در آینده گزینه‌های بهتری خواهیم داشت.» پنس فاش کرد که او و اعضای خانواده‌اش درباره نامزدی‌اش برای ریاست‌جمهوری آمریکا در سال۲۰۲۴ بحث می‌کنند و این تصمیم تحت تاثیر اعلام آینده ترامپ درباره نامزدی او برای انتخابات۲۰۲۴ قرار نخواهد گرفت. همزمان ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا در مراسمی ساعاتی قبل از اینکه دونالد ترامپ سومین نامزدی ریاست‌جمهوری را اعلام کند، گفت: «رای‌دهندگان مستقل به نامزدهای ما رای نمی‌دهند. این، خود مشکل است.» دیسانتیس که از او به‌عنوان یک رقیب درون حزبی جدی یاد می‌شود، درخصوص عملکرد ترامپ در این دوره از کنگره گفت: «ناامیدی‌های زیادی وجود داشت. این فقط واقعیت است.

این یک عملکرد بسیار ضعیف و ناامیدکننده بود؛ به‌ویژه اینکه سیاست‌های بایدن به‌شدت منفور است؛ اما نتیجه خوبی نتوانستیم بگیریم.» دیسانتیس نامی از ترامپ نیاورد؛ اما او از حضور ضعیف نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات کنگره نگران است و در مقابل از موفقیت‌های دیگر جمهوری‌خواهان در اوهایو و تگزاس تعریف و تمجید کرد.