کشورهای اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای آموزش ۱۰هزار سرباز اوکراینی دیگر هستند که در مجموع به ۴۰هزار نفر تاکنون می‌رسد. کاجسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند در یک گردهمایی این ماه در موسسه کلینگندیل، یک اتاق فکر که توسط دولت هلند تامین مالی می‌شود، گفت: «ما واقعا باید بازی خود را در اینجا تقویت کنیم.» اما این ممکن است آرامش چندانی برای اوکراین نباشد؛ جایی که با نزدیک شدن به فصل زمستان، حمله متقابل علیه نیروهای روسیه متوقف شده است و مقامات می‌گویند در حال حاضر به حمایت بیشتری نیاز است؛ درحالی‌که بسیاری از کشورها روزافزون توجه خود را معطوف به جنگ غزه و اسرائیل کرده‌اند.

در نشانه‌ای نگران‌کننده، اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد در آزمون اولیه توانایی خود در حمایت از اوکراین شکست بخورد. اکنون انتظار می‌رود که تعهد بسیار تبلیغ‌شده برای اهدای یک میلیون گلوله از گلوله‌های کالیبر ۱۵۵میلی‌متری ظرف یک سال به اوکراین، آن‌گونه که باید، انجام نشود. مقامات اروپایی مدت‌ها نگران هستند که افزایش سیگنال‌های مخالفت جمهوری‌خواهان با حمایت نظامی که ایالات متحده به اوکراین ارسال می‌کند، درصورت شکست جو بایدن، نقش پیشروانه آمریکا در تامین مالی جنگ را کاهش دهد. این نگرانی‌ها در این ماه زمانی که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان طرح ۱۰۵میلیارد دلاری بایدن برای کمک‌های اضطراری به چندین بحران جهانی، از جمله حدود ۶۱.۴ میلیارد دلار برای اوکراین را کنار گذاشتند، شدیدتر شد. تا زمانی که بن‌بست بودجه حل نشود، مقامات در واشنگتن و کی‌یف باید بررسی کنند که چگونه می‌توانند ۴.۹میلیارد دلار باقی‌مانده را در کمک‌های امنیتی تاییدشده قبلی برای اوکراین هزینه کنند.

جوزپ بورل فونتلس، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اخیرا گفته است: ما اروپایی‌ها که ابزار لازم برای انجام این کار را داریم، باید از نظر سیاسی و مادی مایل باشیم که به اوکراین کمک کنیم و به این کار ادامه دهیم؛ حتی اگر حمایت ایالات متحده کاهش یابد.» حمله روسیه به اوکراین در فوریه۲۰۲۲ رهبران اروپایی را که متوجه این مساله کرد که از نظر صنعت و ارتش اصلا آماده جنگ نیستند و لرزه به اندام آنها انداخت. پال جانسون، وزیر دفاع سوئد، در نشست کلینگندیل گفت که این یک «بیداری تکان‌دهنده» بود؛ اما این بیداری بیشتر اروپا را پشت سر اوکراین متحد کرد که به عقیده بسیاری، چیزی شبیه به منطقه حائل بین روسیه و ناتو است. «یوناتان وسویوف»، دیپلمات ارشد استونیایی در مصاحبه‌ای که روز جمعه در خبرگزاری اوکراینی «آربی‌سی» منتشر شد، گفت: «اگر غرب از حمایت از اوکراین دست بردارد، دیگر نه اوکراینی وجود خواهد داشت و نه معماری امنیتی اروپایی.» برخی از کشورهای اروپایی از هم‌اکنون در حال واکنش هستند. با این حال حمایت یکپارچه از اوکراین وجود ندارد. اسلواکی گفته است که کمک‌های نظامی به کی‌یف را متوقف می‌کند و مجارستان در تلاش است تا کمک مالی جدید اتحادیه اروپا را متوقف کند. تنها در روز جمعه، هلند، فنلاند و لیتوانی همگی کمک‌های دفاعی جدید را اعلام کردند. بیشترین مبلغ از سوی دولت هلند بود که متعهد شد سال آینده بیش از ۲.۱میلیارد دلار ارسال کند.

دولت بلژیک همچنین اعلام کرده است که در سال آینده نزدیک به ۱.۸۵میلیارد دلار از مالیات بر درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدودشده روسیه که در حال حاضر توسط موسسات مالی مستقر در بلژیک نگهداری می‌شود، به اوکراین ارسال می‌کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از برنامه‌های برلین برای دوبرابر کردن حمایت نظامی خود از جنگ ستایش کرد و روز چهارشنبه گفت که «روابط بین اوکراین و آلمان به یکی از قابل اعتمادترین ستون‌های اروپا تبدیل خواهد شد.» بر اساس داده‌هایی که موسسه کیل در ماه ژوئیه منتشر کرده است، آلمان در حال حاضر دومین تامین‌کننده بزرگ کمک‌های نظامی به اوکراین است. (البته در روز جمعه، دولت آلمان به‌طور موقت بحث درباره بودجه سال۲۰۲۴ خود را برای رسیدگی به یک حکم دادگاه غیرمرتبط متوقف کرد؛ اما کارشناسان گفتند انتظار نمی‌رود که کمک به اوکراین تحت تاثیر قرار گیرد.) اروپا همچنین به تازگی آماده شده است تا یکی از تسلیحات مورد نیاز اوکراین را تامین کند: گلوله‌های کالیبر ۱۵۵میلی‌متری که از هویتزر شلیک می‌شوند و ستون فقرات ارتش اوکراین هستند.»