همچنین زلنسکی در اظهارنظر دیگر درباره مسائل مربوط به تدارکات تسلیحات غربی و حملات خشن روسیه چند بار مکث کرد. او در مترو، در جایی سخن می‌‌گفت که از حملات هوایی نیروهای روس در امان بود و اطراف او از جمله پله‌برقی‌‌ها به پرچم اوکراین مزین شده بود. او همچنین در چند نوبت در زمان سخنرانی‌‌اش که صدای غرش راکت می‌‌آمد، عذرخواهی کرد. زلنسکی همان‌طور که در بسیاری از ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی انجام داده است، پیامی درباره نیاز اوکراین به سلاح‌‌های پیشرفته‌‌تر برای شکست ارتش روسیه منتشر کرد؛ اگرچه او گفت که ایالات متحده و سایر متحدان در نهایت به درخواست‌‌های او برای تسلیحات سنگین‌‌تر و دوربرد پاسخ مثبت داده‌‌اند. زلنسکی از ایالات متحده برای تحویل هویتزر، پهپادهای مسلح و مقادیر زیادی مهمات توپخانه به اوکراین تمجید کرد. زلنسکی درباره همکاری با آمریکا گفت: «من به مشارکت استراتژیک اعتقاد دارم؛ اما می‌‌خواهم همه چیز سریع‌‌تر پیش برود.» زلنسکی در پاسخ به این سوال که آیا محموله‌های تسلیحاتی از سوی ایالات متحده و سایر متحدان ممکن است روسیه را برای تشدید جنگ خود تحریک کند، با لحنی نیش‌‌دار به نیروهای روسی که پس از ناکامی در تصرف پایتخت مجبور به عقب‌‌نشینی شده‌‌اند، پاسخ داد. او گفت: «آنها در عقب‌‌نشینی خود، تانک‌‌های زیادی را پشت سر گذاشتند و من از آنها سپاسگزارم.» وی افزود: «برایش اهمیتی ندارد که دولت روسیه درباره تسلیحاتی که متحدان ناتو در اختیار ارتش او قرار می‌‌دهند، چه فکر می‌‌کند.» زلنسکی همچنین در سخنرانی شبانه خود از اظهارات یک ژنرال روسی در روز جمعه استفاده کرد مبنی بر اینکه مسکو نه تنها قصد دارد بر شرق تسلط یابد، بلکه به دنبال آن است که از جنوب اوکراین تا مولداوی، همسایه جنوب غربی اوکراین، عبور کند.

وی سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به روسیه پیش از رفتن به اوکراین را «غیرمنطقی» دانست و گفت: «بهتر بود گوترش اول به اوکراین می‌‌آمد و اقدامات ناخوشایندی را که در اوکراین رخ داده است، می‌‌دید بعد برای طرح سوال به روسیه می‌‌رفت. روسیه نباید جزئی از شورای امنیت سازمان ملل باشد.» زانسکی همچنین مدعی شد که ممکن است روزی پوتین دست به استفاده از سلاح اتمی هم بزند. از زلنسکی درباره اظهاراتی که در آن گفته است روس‌‌ها باید حقیقت رفتار کشورشان را در داخل و صحنه جهانی ببینند، سوال شد و او پاسخ داد: « انسانی که حقیقت را می‌‌خواهد، آن را پیدا خواهد کرد. ما توجهی به پروپاگاندای تلویزیونی روسیه نمی‌‌کنیم. آنها اگر می‌‌خواهند حقیقت را بیابند، باید آن را قبول کنند.» زلنسکی همچنین در پاسخ به اینکه آیا مردم اوکراین آماده می‌‌شوند تا برای چندین سال در شرایط آمادگی جنگی زندگی کنند یا خیر، گفت: «ما باید در چنین شرایطی زندگی کنیم، ما قبلا برای این منظور آماده شده‌‌ایم و می‌‌دانیم باید از کشورمان دفاع کنیم. معتقدم وقتی پیروز شویم قوی‌‌ترین ارتش را خواهیم داشت و درباره تضمین‌‌های امنیتی، یکی از قوی‌‌ترین کشورهای اروپا خواهیم بود.» از رئیس‌‌جمهوری اوکراین پرسیده شد که ارزیابی‌‌اش درباره برنامه‌های مسکو در اشغال منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین چیست و او پاسخ داد: «هر بخشی که روس‌‌ها تصرف کردند، ما برمی‌‌گردانیم. این مساله مربوط به طول مدت ۲۰ یا ۳۰ ساله نیست، بلکه مساله داشتن سلاح است.» رئیس جمهوری اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا هنوز بر دیدار با پوتین تاکید دارد و اینکه آیا فکر می‌‌کند چنین گفت‌وگویی به جنگ در کشورش پایان می‌‌دهد یا خیر گفت: «جنگ تنها توسط کسی پایان می‌‌یابد که آن را آغاز کرده است. یک فرد سالم روش دیپلماسی را بر روش نظامی ترجیح می‌‌دهد. من نگران زندگی خودم نیستم چیزی که مهم است، زندگی خانواده‌‌ام است.»

اما در روز سخنرانی زلنسکی، مقامات اوکراینی اعلام کردند که بر اثر اصابت دو موشک کروز به یک محله مسکونی در حومه شهر بندری اودسا در دریای سیاه در روز شنبه، حداقل هشت نفر کشته شدند. منابع غربی مدعی شدند که در میان کشته‌‌شدگان، یک کودک سه ماهه هم دیده می‌‌شود. با توجه به گستردگی خسارات، مقامات اعلام کردند که تعداد قربانیان احتمالا افزایش خواهد یافت. سرگئی نظروف، دستیار شهردار اودسا در پیامی گفت: «این تعداد تلفات قطعا بیشتر خواهد شد.» او افزود که موشک‌‌ها به یک محله مسکونی در منطقه «تایرووه» در منتهی‌‌الیه غرب شهر اصابت کرد. عکس‌‌ها و ویدئوهایی که در کانال تلگرامی «دولتی» منتشر شده است، خسارت‌‌های زیادی را به یک مجتمع مسکونی بزرگ نشان می‌‌دهد که تا حدی توسط دود غلیظ و سیاه پوشیده شده بود. گنادی تروخانوف، شهردار اودسا در بیانیه‌‌ای که در کانال تلگرامی این شهر منتشر شد، گفت: «همه اینها در حالی است که اودسا، آرام برای یکشنبه عید پاک آماده می‌‌شد.» مسیحیان ارتدوکس که اکثریت اوکراین را تشکیل می‌‌دهند، عید پاک را یکشنبه جشن گرفتند و برخی از ارتش اوکراین انتظار داشتند یا امیدوار بودند که ممکن است در گلوله‌‌باران وقفه ایجاد شود. به گفته آندری یرماک، رئیس اداره ریاست‌‌جمهوری، حداقل ۱۸ نفر در این حمله زخمی شده‌‌اند. در پاسخ به این حمله، نیروهای اوکراینی ادعا کردند که جواب روس‌‌ها را داده‌‌اند. در این زمینه ارتش اوکراین مدعی شد که یک پست فرماندهی روسی را در منطقه جنوبی خرسون که عمدتا تحت کنترل روسیه است، منفجر کرده است. این انفجار در حالی رخ داد که زلنسکی در میان سخنرانی شبانه‌‌اش به این موضوع اشاره کرد که قصد دارد مذاکرات با روسیه بر سر یک معاهده صلح احتمالی یا آتش‌‌بس را ادامه دهد؛ اما گفت اگر روسیه در منطقه خرسون همه‌‌پرسی را با هدف مشروعیت بخشیدن به یک کشور جدایی‌‌طلب برگزار کند، آنها را شکست خواهد داد. او همچنین گفت اگر نیروهای روسی به آخرین پناهگاه سربازان اوکراینی که در یک کارخانه فولاد در شهر محاصره‌‌شده ماریوپل، جایی که صدها غیرنظامی در آن به سر می‌‌برند، حمله کنند، ممکن است از مذاکرات خارج شود.