در بخش دیگری از گزارش خبرگزاری آلمان آمده است که افتتاحیه این کنفرانس تا حدودی تحت‌الشعاع ادعاهایی در رسانه‌های آلمانی قرار گرفت که ایشینگر، از تماس‌های بین‌المللی انجام‌گرفته از طریق MSC برای کسب درآمد استفاده کرده است. مجله خبری اشپیگل گزارش داد که شرکت مشاوره‌ای « Agora Strategy Group»  که او در سال۲۰۱۵ یکی از بنیان‌گذارانش بود، قرار ملاقات‌ها و تماس‌های خود را در این کنفرانس برای فروش پیشنهاد داده است. ایشینگر در مصاحبه با ARD گفت که «هیچ اطلاعی» از چنین پیشنهادی ندارد و «هیچ کنترل عملیاتی» بر «آگورا» ندارد و این اتهامات را «کاملا بی‌اساس» توصیف کرد. از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم روز جمعه در کنفرانس سه‌روزه امنیتی مونیخ گفت که جهان احتمالا در وضعیت امنیتی مخاطره‌آمیزی نسبت به دوران جنگ سرد قرار دارد. «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی خود گفت که افزایش نیروهای روسیه یک «تهدید غیرقابل قبول» است و چارچوب «بحران» نیاز به بررسی دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هم در سخنرانی خود بر اهمیت وحدت تاکید کرد و گفت که تمام تلاش‌ها برای راه‌حل دیپلماتیک انجام می‌شود. بلینکن گفت: «ما عمیقا نگران هستیم» که روسیه ممکن است از مسیر دیپلماتیک خارج شود.

غیبت روسیه چه تاثیری دارد؟

ایشینگر روز جمعه گفت که عمیقا متاسف است از اینکه نمایندگان دولت روسیه دعوت‌‌ها را برای پیوستن به کنفرانس رد کرده‌‌اند. ایشینگر درحالی‌که اعتراف کرد که حضور نمایندگان روس برای آنها «ارزش لذت آور محدودی» خواهد داشت، به تلویزیون آلمانی ARD گفت که غیبت آنها به این معنی است که مسکو فرصتی برای ارائه نظرات خود درباره بحران اوکراین ندارد. او گفت: «البته اگر یک نماینده صاحب اختیار از سوی دولت روسیه اجازه سخنرانی در مونیخ می‌یافت، احتمال اینکه واقعاً مذاکرات معناداری درباره این موضوع در مونیخ ترتیب دهیم، بسیار بیشتر بود.» او گفت که «تعداد زیادی از روس‌‌ها» به‌دلیل محدودیت‌‌های ناشی از کووید حضور نیافتند؛ چراکه ملزم بودند با واکسن‌های شناخته‌شده و معتبر در آلمان واکسینه شوند؛ اما روس‌ها معمولا با واکسن‌های ساخت خودشان راحت‌ترند که این واکسن‌ها مورد تایید اتحادیه اروپا نیست.

چه کسانی در کنفرانس شرکت می‌کنند؟

به نوشته خبرگزاری آلمان، بیش از ۱۰۰ وزیر و بیش از ۳۰ رئیس دولت در نشست مونیخ حضور دارند. میهمانان عبارتند از اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده که از جمله کسانی هستند که سخنرانی خواهند کرد. بائربوک و بلینکن در زمره دیگر سخنرانان خواهند بود. ایشینگر ۱۴سال است که ریاست این کنفرانس را بر عهده داشته است. «سارا مارش» و «سابین سیبولد» هم در گزارش ۱۸ فوریه در رویترز نوشتند، کنفرانس امنیتی مونیخ که در دو سال گذشته به‌دلیل همه‌‌گیری ویروس کرونا صرفا به شکل آنلاین برگزار شده بود، امسال بار دیگر به شکل حضوری از جمعه تا یکشنبه برگزار می‌‌شود. به نوشته «مارش- سیبولد» وزیر خارجه آلمان نیز در سخنرانی روز جمعه خود گفت که بحران امنیتی در اروپا، بحران اوکراین نیست و روسیه همچنان «تهدید واقعی» است. او تاکید کرد درصورت حمله روسیه، بسیار مهم است که غرب تحریم‌‌های کوبنده‌‌ای علیه مسکو اعمال کند، حتی اگر این اقدام با هزینه‌‌ای سنگین برای اروپا همراه باشد. بائربوک گفت: آلمان آماده است تا «هزینه گزاف» این اقدام را بپردازد و از همین رو «همه گزینه‌ها از جمله خط لوله انتقال گاز نورد استریم۲ روی میز است.» وزیر خارجه آلمان با اشاره به غیبت نمایندگان روسیه گفته بود «روس‌‌ها یک فرصت را از دست دادند.» مقام‌های اروپایی هشدار داده‌اند که در صورت وقوع جنگ، حداقل یک‌میلیون آواره اوکراینی وارد اروپا خواهند شد. «کورا انگلبرشت» هم در گزارش ۱۸فوریه در نیویورک‌تایمز نوشت، در بیشتر سال‌ها، کنفرانس امنیتی مونیخ بر بحران‌‌های دوردست مانند بحران‌‌های افغانستان یا عراق متمرکز بود. اما در نشست سال جاری، موضوع خود اروپا است نه جای دیگر. امسال، بحران دامان اروپا را گرفته است. بحران از قضا در بیخ گوش اروپاست: تجاوز روسیه به اوکراین.ولفگانگ ایشینگر، مسوول برگزاری کنفرانس مونیخ، پیش از آغاز مذاکرات در یادداشتی نوشت: «جهان ما در خطر است. قطعیت‌های سنتی در حال فروپاشی هستند، تهدیدها و آسیب‌پذیری‌ها در حال افزایش هستند و نظم مبتنی بر قوانین به‌طور فزاینده‌ای مورد حمله قرار گرفته است. نیاز برای گفت‌وگو هرگز این قدر مهم نبوده است.»

کنفرانس امنیتی مونیخ چیست؟

گزارشگر نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، این کنفرانس که معمولا در ایالت آرام «باواریا» برگزار می‌‌شود، سران کشورها، دیپلمات‌‌ها و رهبران تجاری از دموکراسی‌‌های پیشروی جهان را برای سه روز دیدار و سخنرانی گرد هم می‌‌آورد. کنفرانس امسال در حالی آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد روسیه در حال آماده‌سازی برای تهاجم نظامی تمام‌عیار به اوکراین است؛ کشوری در لبه شرقی اروپا. رهبران غربی روز پنج‌شنبه گفتند که نشانه‌هایی از یک عملیات بالقوه از سوی قوای روس را شناسایی کرده‌اند که نشان می‌دهد روس‌ها به دنبال بهانه‌ای برای ایجاد درگیری و آغاز تهاجم خود هستند. به این ترتیب، کنفرانس سال جاری بسیار حساس‌تر از کنفرانس های سال های قبل است.

هنگامی که کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد، به‌عنوان راهی برای رهبران، عمدتا غربی در نظر گرفته شد تا درباره تهدیدها و خطرات در یک محیط غیررسمی بحث و گفت‌وگو کنند. بیشتر نگرانی‌ها در آن زمان ناشی از جنگ سرد بود که تقریبا نیم‌قرن بر سیاست جهانی تسلط داشت. از قضا، یک پای جنگ سرد شوروی بود و اکنون روسیه. با گذشت زمان، این کنفرانس به بستری برای پخش نارضایتی‌ها و توافق‌نامه‌های سیاسی تبدیل شد که برخی از آنها خارج از حوزه روابط شرق و غرب بود. در سال‌های اخیر، این کنفرانس اغلب از رهبران کشورهای مستبد و حتی مخالفان برای سخنرانی دعوت کرده است. یکی از لحظات تلخ کنفرانس در سال۲۰۰۷ بود؛ زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌شدت از ایالات متحده انتقاد و این کشور را به‌دلیل تضعیف ثبات جهانی در پوشش دموکراسی سرزنش کرد. پوتین گفت که نظم جهانی تحت کنترل یک کشور واحد، یعنی ایالات متحده «هیچ شباهتی با دموکراسی ندارد» و زمان آن فرا رسیده است که «در کل ساختار امنیت جهانی تجدید نظر کنیم.» امسال اگرچه رهبر روسیه و نمایندگان او در این کنفرانس حضور فیزیکی نیافتند، اما حضور پوتین کاملا احساس می‌شد؛ چراکه کانون مذاکرات و مباحث پوتین و تجاوز او به اوکراین بود. از سال گذشته، یعنی از زمانی که ارتش روسیه تجمع گسترده در مرز اوکراین را آغاز کرد، رهبران غربی تلاش کردند تا با تهدید به تحریم‌های فلج‌کننده، از حمله روسیه جلوگیری کنند. از دیگر اقدامات غربی‌ها ارسال و تسلیحات پیشرفته به اوکراین بود.