ادعای تازه وزیر دفاع انگلیس درباره حمله روسیه به اوکراین

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع انگلیس تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله ادعایی روسیه به اوکراین را با مصالحه مقایسه کرد و گفت: به احتمال زیاد پوتین با وجود تلاش‌های هماهنگ برای جلوگیری از جنگ، دستور حمله را خواهد داد.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس با اشاره به توافقی که به آلمان اجازه داد تا در ۱۹۳۸ "سودِتِنلند" را به خود ضمیمه کند اما از وقوع جنگ دوم جهانی جلوگیری نکرد، گفت: بوی خفیفی از مونیخ به مشام می‌رسد.

این دیپلمات ارشد انگلیسی که در بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک به مسکو رفته بود، نگرانی‌های خود را در حالی مطرح کرد که جو بایدن،‌ رئیس جمهوری آمریکا به همتای روس خود درباره پیامدهای انسانی گسترده در نتیجه بروز حمله به اوکراین هشدار داد.

بایدن در این تماس تلفنی یک ساعته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت، وقوع یک حمله باعث افت جایگاه روسیه می‌شود، چراکه افزایش ترس از حمله باعث شد تا کشورهای غربی از جمله انگلیس از شهروندانش بخواهند از اوکراین فرار کنند.

والاس همچنین در مصاحبه با ساندی تایمز گفت: مسکو هر لحظه ممکن است دست به حمله نظامی بزند و برای این منظور هم ۱۳۰ هزار سرباز روسی و تجهیزات در مرز اوکراین مستقر کرده است. شاید پوتین تانک‌هایش را خاموش کند و ما همگی به خانه برگردیم اما بوی خفیفی از توافق مونیخ به مشام می‌رسد.

یک منبع آگاه توضیح داد که نگرانی‌های وزیر دفاع انگیس این است که اگر پوتین دست به این حمله بزند، تمام دیپلماسی به منزله یک آدمک پوشالی خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی از دسترسی به اطلاعات تایید نشده ای سخن میگویند مبنی بر اینکه روسیه روز چهارشنبه دست به حمله می‌زند اما هنوز مشخص نیست که این اطلاعات چقدر قطعی هستند.

در این میان، جیمز هیپی وزیر نیروهای مسلح انگلیس هشدار داد که روسیه در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند خیلی سریع با حدود ۱۳۰ هزار سرباز در مرز اوکراین حمله کند. اما برخلاف طالبان که کابل را تصرف کرد، نیروهای انگلیسی نمی‌توانند در صورت بروز جنگ در اوکراین شهروندان انگلیسی را از این کشور خارج کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.