این تلفات شامل برخی از ماشین‌های جنگی قدرتمند غربی - تانک‌ها و نفربرهای زرهی - است که اوکراینی‌ها برای شکست روس‌ها روی آنها حساب می‌کردند. به گفته مقامات، نرخ شگفت‌انگیز تلفات در هفته‌های بعد به حدود ۱۰درصد کاهش یافت و نیروهای بیشتری و ماشین‌آلات مورد نیاز برای فشار تهاجم بزرگی را که اوکراینی‌ها می‌گویند هنوز در ابتدای راه است، از آسیب حفظ کرد. برخی از پیشرفت‌ها به این دلیل بود که اوکراین تاکتیک‌های خود را تغییر داد و بیشتر روی از بین بردن نیروهای روسی با توپخانه و موشک‌های دوربرد تمرکز دارد تا حمله به میدان‌های پر از مین و آتش دشمن. اما این خبر خوب برای اوکراینی‌ها برخی از واقعیت‌های تلخ را پنهان می‌کند.

تلفات همچنین کاهش یافته است، برای اینکه خود حمله متقابل کُند شده است - و حتی در جاهایی متوقف شده است - زیرا سربازان اوکراینی به سد دفاع قدرتمند روسیه خورده‌اند. با وجود تلفات، اوکراینی‌ها تاکنون تنها پنج مایل از ۶۰مایلی را که امیدوارند طی کنند، طی کرده‌اند تا به دریای جنوب برسند و نیروهای روسیه را به دو نیم تقسیم کنند. یکی از سربازان اوکراینی در مصاحبه‌ای این هفته گفت که پهپاد یگان او تصاویری از ۱۲خودروی زرهی غربی را که در یک رگبار توپخانه در جنوب شهر ولیکا نووسیلکا گرفتار شده بودند، ضبط کرد. سربازی که خود را گروهبان معرفی کرد، گفت: «همه آنها سوختند.» با این حال ایگورافزود: «همه به یک پیشرفت بزرگ امیدوارند.» او تصریح کرد کسانی که دستی بر آتش دارند و مسائل را بررسی می‌کنند اهمیت پیشرفت‌های آهسته و پیوسته را بهتر درک می‌کنند.

روسیه ماه‌ها فرصت داشت تا برای حمله متقابل آماده شود و جبهه مملو از مین‌ها، تله‌های تانک و نیروهای حفاری شده است؛ درحالی‌که پهپادهای شناسایی روسیه و هلی‌کوپترهای تهاجمی با سر و صدای زیاد بر فراز آسمان پرواز می‌کنند. کارشناسان می‌گویند با توجه به این استحکامات، تعجب‌آور نیست که اوکراین در مراحل اولیه کارزار خسارات نسبتا شدیدی متحمل شده است. این هفته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اذعان کرد که چند هفته پیش توقف کوتاهی در عملیات صورت گرفت؛ اما دلیل آن را کمبود تجهیزات و مهمات عنوان کرد و از متحدان غربی خواست سرعت تحویل کمک‌ها را بیشتر کنند. مقامات آمریکایی این «سکته در حمله» را تصدیق کردند و گفتند که اوکراینی‌ها دوباره حرکت را آغاز کرده‌اند؛ اما آگاهانه‌تر و در مسیریابی میدان‌های مین ماهرتر و مراقب خطرات تلفات بیشتر هستند. آنها گفتند که با ارسال مهمات خوشه‌ای از ایالات متحده، سرعت ممکن است افزایش یابد. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز چهارشنبه گفت: «سرعت آن‌گونه که باید نیست؛ اما به‌طور فاجعه‌بار هم از برنامه عقب نیستند.

این همان کاری است که هر کس دیگری برای جنگیدن از طریق میدان‌های مین به سمت خط روسیه انجام می‌دهد.» مشکلات در مزارعِ جنوب اوکراین؛ جایی که بیشتر ضد حمله در حال انجام است، مورد توجه قرار گرفته است. سربازانی که در این خودروها جنگیده‌اند می‌گویند که خودروهای جنگی برادلی که مدت‌ها مورد آرزوی اوکراینی‌ها بود، از روی مین‌های ضد تانک روسی رد می‌شوند. این خودروها که حدود ۳۴تن وزن دارند، برای حمل سربازان پیاده نظام در مناطقی که در معرض تیراندازی یا توپخانه قرار دارند، طراحی شده‌اند. این خودروها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که رمپ عقب باز می‌شود تا به سربازان اجازه انباشته شدن و مبارزه را بدهد. در برنامه‌ریزی برای ضد حمله، برادلی‌ها قرار بود سربازان را در میدان‌های باز حمل کنند تا به سنگرها و مواضع روسیه برسند.

برادلی‌ها بخشی از کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. زره ضخیم آنها محافظت خوبی برای اکثر سربازان فراهم کرده است که در بسیاری از انفجارهای مین با جراحات کمی جان سالم به در برده‌اند. یکی از سربازان که خواست نامش فاش نشود، گفت: «گوش‌هایت زنگ می‌زند و چیزهای داخل خودرو به پرواز درمی‌آیند.» او ماه گذشته در نبرد در جنوب شهر اوریخیف در منطقه زاپوریژیا از چنین انفجاری جان سالم به در برد. اما در بسیاری از موارد انفجارها به خودروها آسیب جدی وارد کرد و آنها را قبل از رسیدن به خطوط روسیه بی‌حرکت کرد.