روس‌‌ها روز یکشنبه در توشکیوکا، شهری کوچک در جنوب‌شرقی منطقه شهری سیویرودونتسک و لیسیچانسک؛ جایی که جنگ‌‌های خیابانی و دوئل‌‌های توپخانه‌‌ای سختی در آن برای هفته‌ها ادامه دارد، به موفقیت اولیه دست یافتند. سرگئی هایدایی، فرماندار نظامی منطقه اذعان کرد که روس‌‌ها در منطقه توشکیوکا «موفقیت‌‌هایی داشتند» اما گفت که آنها پس از حمله توپخانه‌‌ای اوکراینی‌‌ها که به دفاع از توشکیوکا صورت گرفت، «متحمل شکست» شدند. با این حال هنوز روشن نشده است که که چه کسی توشکیوکا را تا شب یکشنبه کنترل می‌‌کرد. اگر نیروهای مسکو در نهایت موفق شوند سیویرودونتسک و لیسیچانسک را محاصره کنند، هزاران جنگجوی اوکراینی مدافع این دو شهر ممکن است سرگردان شوند. هرچند به سختی اما این یک پیروزی نظامی برای کرملین به ارمغان می‌‌آورد و نیروهای روسیه را یک گام به تحقق هدف پوتین برای تصرف تمام منطقه دونباس در شرق اوکراین نزدیک‌‌تر می‌‌کند.

در این زمینه اما هایدایی تصریح کرد: «درگیری‌‌های سنگین در سیویرودونتسک ادامه دارد.» ارتباطات تلفنی در این منطقه محدود است و پل‌های منتهی به سیویرودونتسک تخریب شده‌‌اند و گرفتن تصویر دقیق از وضعیت آنجا را دشوار می‌‌کند. موسسه مطالعات جنگ، یک گروه تحقیقاتی در واشنگتن گفت که روسیه «پیشرفت‌‌های اندکی» در اطراف شهر به‌دست آورده؛ اما حملات آنها در بقیه مناطق دونباس تا حد زیادی متوقف شده است. این موسسه در آخرین ارزیابی خود گفت: «نیروهای روسی احتمالا در هفته‌های آتی قادر خواهند بود سیویرودونتسک را تصرف کنند؛ اما این به قیمت تمرکز بیشتر نیروهای روسیه در این منطقه کوچک تمام خواهد شد.»

وزارت دفاع روسیه گفت که سربازان روسی و جدایی‌‌طلبان مورد حمایت مسکو نیز مدعی کنترل «متولکین» در جنوب شرقی سیویرودونتسک شده‌‌اند. وزارت دفاع روسیه گفت که سربازان روسی و جدایی‌‌طلبان مورد حمایت مسکو نیز مدعی کنترل متولکین در جنوب شرقی سیویرودونتسک شده‌‌اند. خبرگزاری دولتی روسیه تاس گفت که بسیاری از جنگنده‌های اوکراینی در آنجا تسلیم شده‌‌اند؛ اگرچه امکان تایید مستقل ادعاها وجود ندارد.

ازآنجاکه منطقه سیویرودونتسک روز یکشنبه در معرض خطر عمیق‌‌تر قرار گرفت، تشدید حملات روسیه در بیشتر مناطق اوکراین - از جمله گلوله‌‌باران مجدد در نزدیکی خارکیف در شمال، حملات به میکولایف در جنوب و تخریب زیرساخت‌‌ها در مناطق شرقی و مرکزی این کشور - روشن کرد که جنگ هنوز هم می‌‌تواند فراتر از دونباس شعله‌‌ور شود؛ جایی که روسیه پس از شکست در تسخیر کی‌یف در بهار، تلاش‌‌های نظامی خود را دوباره متمرکز کرده است.

اوکراین در شرق کشور خود با یک نبرد وحشتناک و خونین رو به افزایش روبه‌رو است؛ جایی که روسیه از توپخانه دوربرد برای بمباران شهرها و مواضع نظامی استفاده می‌‌کند. مقامات اوکراینی گله دارند که تسلیحات پیشرفته از سوی متحدانشان به کُندی وارد می‌‌شود و به همین جهت نمی‌‌تواند مزیت‌‌های قدرت آتش روسیه را از بین ببرد و روزانه حدود ۲۰۰سرباز اوکراینی کشته می‌‌شوند. با این حال آژانس اطلاعات دفاعی بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که درگیری‌‌های کُند در دونباس روحیه هر دو طرف را تضعیف کرده است. این آژانس در آخرین ارزیابی عمومی خود گفت: «نیروهای اوکراینی احتمالا در هفته‌های اخیر از محل خدمت خود فرار کرده‌‌اند.» با این وجود این آژانس مشکلات روسیه را سیستماتیک‌‌تر و شدیدتر توصیف می‌‌کند؛ از جمله اینکه که کل واحدهای روسی از دستورات خودداری می‌‌کنند و درگیری‌‌های مسلحانه بین افسران و سربازانشان وجود دارد.