استولتنبرگ که در کنار رهبر اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، در مقر ناتو در بروکسل ایستاده بود، رفتار تهاجمی ارتش روسیه را محکوم کرد، اما در مورد دریافت تسلیحات یا نیروهای اضافی به اوکراین که به دنبال آن بود، توضیح نداد. وی در ادامه به نشست سال ۲۰۰۸ اشاره کرد که طی آن اعضای ناتو به اوکراین و گرجستان وعده عضویت دادند. او بدون تعیین چارچوب زمانی گفت: «ما بر این تصمیم همچنان پافشاری داریم.» اوکراین از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ سختی با جدایی‌‌طلبان مورد حمایت روسیه بوده که جان بیش از ۱۳هزار نفر هم در این راه از دست رفته است.

اگرچه هنوز هیچ چشم‌‌انداز روشنی از پیوستن اوکراین به ناتو وجود ندارد و قرار نیست این امر به‌‌زودی رخ دهد، اما رهبران روسیه استدلال می‌‌کنند که این چشم‌‌انداز به‌‌تنهایی تهدیدی برای امنیت ملی مسکو است و نشان داده‌‌اند که آماده استفاده از زور برای متوقف کردن آن هستند. به گفته مقامات غربی و اوکراینی، بیش از ۱۰۰ هزار سرباز روسی در مناطق شمال، شرق و جنوب اوکراین به همراه واحدهای توپخانه سنگین و تانک و همچنین نیروهای مسلح به موشک‌‌هایی که قادر به حمله به عمق اوکراین هستند، مستقر شده‌‌اند. آژانس‌‌های اطلاعاتی غربی و اوکراینی پیش‌‌بینی می‌‌کنند که حمله ممکن است ظرف چند هفته یا چند ماه آغاز شود. زلنسکی روز پنج‌‌شنبه گفت: این روسیه است - از طریق الحاق شبه‌‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و ادامه حمایت نظامی از جدایی‌‌طلبان در شرق اوکراین - که این کشور را به سمت ناتو سوق داده است. او تاکید کرد که ائتلاف در حال حاضر به حمایت از اوکراین علاقه‌‌مند است، زیرا در صورت حمله روسیه، ناتو چه بخواهد و چه نخواهد درگیر این امر خواهد شد. او در ادامه به این موضوع هم اشاره کرد که ناتو به اوکراین بدهکار نیست. اما او تصریح کرد: «اگر ارتش ما نتواند مقاومت کند، این ناتو است که باید برای مهار هرگونه پیامد حمله روسیه که ممکن است بر کشورهای عضو آن تاثیر بگذارد، وارد عمل شود.»

ایالات‌‌متحده، اتحادیه اروپا و ناتو همگی گفته‌‌اند که هرگونه تهاجم جدید روسیه به اوکراین با تحریم‌‌های اقتصادی سخت، مواجه شده و احتمال اینکه پروژه مورد علاقه روسیه، یعنی انتقال گاز از طریق خط لوله استریم‌‌۲، زمین‌‌گیر شود، زیاد است. این خط لوله‌‌ای است که اوکراین را دور می‌‌زند و دیگر برای انتقال گاز به اروپا نیازی به کی‌‌یف نخواهد داشت.