هرج و مرج در اردوگاه جمهوری‌خواهان کوین مک‌کارتی/ عکس:AP

 پس از چالش به‌وجود آمده بین افراطیون و کوین مک‌کارتی، این ۸ نماینده تندروی جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها پیوستند و رای به برکناری او دادند. این در حالی است که همین دموکرات‌ها در یک بازی سیاسی به طرح کوین مک‌کارتی رای دادند تا مانع از تعطیلی دولت شوند و حالا همه آنها علیه رئیس مجلس نمایندگان شدند. در واقع چیزی که این ۸تندرو را علیه کوین مک‌کارتی شوراند، طرح رئیس مجلس نمایندگان برای تعطیل نکردن دولت بود که یک مهلت ۴۵روزه به دولت می‌داد تا بتواند مانع از تعطیلی دولت شود. این طرح با رای دموکرات‌ها توانست دولت جو بایدن را نجات دهد.

۲۱۶رای موافق در برابر ۲۱۰رای مخالف نشان‌دهنده فضای دو قطبی مجلس نمایندگان بوده است. با برکناری کوین مک‌کارتی حالا این سوال پیش آمده است که چه کسی می‌تواند رهبری جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان را بر عهده بگیرد، آن هم در شرایطی که برخی از جمهوری‌خواهان سرکش‌تر از پیش شده‌اند. استیو ووماک، نماینده جمهوری‌خواه آرکانزاس، یکی از متحدان مک‌کارتی که در جریان رای‌گیری ریاست مجلس را برعهده داشت، پس از ضربه زدن با چوبه مخصوص برای اعلام نهایی نتیجه گفت: «دفتر رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به این وسیله کرسی رئیس مجلس نمایندگان را خالی اعلام می‌کند.» بلافاصله پس از رای‌گیری، مک‌کارتی پشت درهای بسته به جمهوری‌خواهان گفت که به دنبال پس گرفتن این پست نخواهد بود و به ۹ماه پرفراز و نشیب رئیس مجلس پایان داد. جمهوری‌خواهان گفتند تا هفته آینده در کنگره نیستند، بدون اینکه مسیر مشخصی برای یافتن رئیس جدید مجلس نمایندگان وجود داشته باشد. مک‌کارتی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست گفت: «من از اینکه بین اداره کردن و گله و شکایت، اداره کردن را انتخاب کردم، از کارم پشیمان نیستم. این مسوولیت من است. کار من است. من از مذاکره پشیمان نیستم. حکمرانی ما برای یافتن مصالحه طراحی شده است.» برکناری کوین مک‌کارتی نقطه اوج اختلافات تلخ جمهوری‌خواهان بود که در تمام طول سال تشدید شده است و به یک جنگ قدرت حماسی بین مک‌کارتی و اعضای یک جناح راست افراطی تبدیل شده که از ابتدا سعی داشتند مانع تصدی پست از سوی او شوند و در نهایت نیز به برکناری او ختم شد. آنها از آن زمان او را عذاب می‌دادند و سعی می‌کردند مانع از تلاش‌های او برای جلوگیری از عدم پرداخت بدهی‌های کشور شوند و در نهایت به‌خاطر تصمیم او در آخر هفته برای مراجعه به دموکرات‌ها برای کمک به جلوگیری از تعطیلی دولت شورش کردند.

قبل از رای‌گیری، یک مناظره سوررئال جمهوری‌خواه علیه جمهوری‌خواه در صحن مجلس برگزار شد. شورشیان راست‌افراطی، رئیس مجلس خود را تحقیر کردند و مدافعان مک‌کارتی هم مکررا تندروها را به ایجاد هرج و مرج برای بالا بردن شهرت سیاسی خود متهم کردند. این دو گروه ساعاتی با هم لفظی زد و خورد کردند. دموکرات‌ها هم نشسته بودند و بی‌صدا نگاه می‌کردند. تام کول، نماینده جمهوری‌خواه از اوکلاهاما که تلاش‌هایش برای بقای کوین مک‌کارتی ناکام ماند، گفت: «او کار درست را انجام داد. وقتی حس کرد که این راه درست است، تا انتها رفت.» کول پیش از رای‌گیری گفته بود: «پیش از اینکه ما را غرق هرج و مرج کنید، کمی فکر کنید. اگر کرسی ریاست را خالی بگذارید، غرق می‌شویم.» در مقابل تندروهای مجلس نمایندگان، بی‌رحمانه به او حمله کردند و او را متهم به فقدان رهبری مناسب کردند. گیتز، مهم‌ترین مخالف رئیس مجلس اعلام کرد: «آشوب، رئیس مجلس، مک‌کارتی است. هرج و مرج‌طلب کسی است که نمی‌توانیم به حرفش اعتماد کنیم.» اکثر هشت جمهوری‌خواه که به برکناری مک‌کارتی رای دادند، از زمانی که مک‌کارتی مجلس شد با او مخالفت کردند. آنها به همراه گیتز عبارت بودند از: اندی بیگز از آریزونا، کن باک از کلورادو، تیم برشت از تنسی، الی کرین از آریزونا، باب گود از ویرجینیا، نانسی میس از کارولینای جنوبی و مت روزندل از مونتانا.

پیشنهاد جانشینی ترامپ

به دنبال برکناری «کوین مک‌کارتی»، یک نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که تشریفات اداری برای معرفی «دونالد ترامپ» به‌عنوان رئیس بعدی این مجلس کنگره را انجام خواهد داد. به گزارش هیل، «تروی نلز» عضو مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «طی روزهای آتی که مجلس نمایندگان دوباره تشکیل جلسه بدهد، اولین کار من اعلام نامزدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به‌عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان است. ترامپ عالی‌ترین رئیس‌جمهوری دوران زندگی من، سابقه‌ای اثبات‌شده از دنبال کردن سیاست «اول آمریکا» دارد و این مجلس را «دوباره با عظمت» خواهد کرد.»

این اظهارات در پی برکناری کوین مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا مطرح می‌شود. روز سه‌شنبه هشت جمهوری‌خواه در کنار تمام دموکرات‌ها به برکناری او رای دادند. تروی نلز مخالف برکناری مک‌کارتی بود. طبق قانون، الزامی ندارد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا عضو کنگره باشد، گرچه هیچ رئیسی تا به حال بدون عضویت در این مجلس این نقش را بر عهده نگرفته است. پیش از آنکه جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره۲۰۲۲ دوباره کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست بگیرند، ترامپ گفته بود که تمایلی برای گرفتن این سمت ندارد. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مارس گذشته گفته بود: «نه، این چیزی نیست که من بخواهم. خیلی‌ها این را مطرح کرده‌اند. همواره این را مطرح می‌کنند. نه، مایل به انجام این کار نیستم. منتظرم ببینم چه اتفاقی رخ می‌دهد و بعد ما کار دیگری می‌کنیم. این مساله‌ای نیست که من به آن علاقه داشته باشم.»

 همچنین گرگ استیوب، از دیگر سیاستمداران جمهوری‌خواه این مجلس گفته که او هم از ریاست ترامپ حمایت می‌کند. برخی می‌گویند با توجه به فشارهای اخیر از سوی دموکرات‌ها برای رد صلاحیت ترامپ، ممکن است شرایط برای پذیرش از سوی ترامپ تغییر کرده باشد. ترامپ از سوی چندین دادگاه، تحت تعقیب است و حتی ماه گذشته دقایقی زندان را هم تحمل کرد.

مک‌کارتی روز سه‌شنبه گفت که تمایلی ندارد دوباره رئیس این مجلس کنگره آمریکا شود. کنفرانس جمهوری‌خواهان به زودی تشکیل جلسه می‌دهد تا فردی را برای تصدی این سمت نامزد کند. رئیس موقت این مجلس که «پاتریک مک‌هنری» است، تاکید کرده که مطلقا قصد ندارد این سمت را به شکل دائمی بگیرد. برخی منابع می‌گویند که استیو اسکالیس مایل به تصدی این پست است و در حال رایزنی است. دیگر گزینه‌های احتمالی تصدی این پست، جیم جردن، کوین هرن، تام امر، گرت گریوز و الیز استفنیک هستند.

ap23276850174590-1-_wide-cc01e55cbbf4ab1d497ea164862ba749fa0b5236-s1100-c50 copy