سایه ترامپیسم بر ریاست مک‌کارتی

در حالی فعالیت دوره جدید کنگره آغاز می‌شود که کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، در حال تلاش برای حفظ بقای سیاسی خویش است. ممکن است در ۱۰۰ سال گذشته اولین نامزدی باشد که نتوانست حمایت اولیه هم‌حزبانش برای ریاست مجلس را کسب کند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، پس از شکست دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، قانون‌گذاران مجلس جدید در روز سه‌شنبه جلسه تشکیل خواهند داد. در حالی که دموکرات‌های سنا به سختی اکثریت را حفظ کردند، جمهوری‌خواهان کنگره مشتاق‌اند تا بالاخره بعد از دو سال انحصار حزب دموکرات در واشنگتن، با جلوی سیاست‌های بایدن بایستند.

اما اول بایستی جمهوری‌خواهان رئیس مجلس را انتخاب کنند.

مک‌کارتی یکی از کاندیداهای جایگزینی نانسی پلوسی برای ریاست است، اما پیروزی هیچ تضمینی ندارد. این جمهوری‌خواه از کالیفرنیا با مخالفت همراهان خود مواجه شده است. مک‌کارتی علی‌رغم تلاش‌ها تطمیع و تهدید آن‌ها و حتی جلب حمایت رئیس‌جمهور سابق ترامپ کوتاهی موفق نبوده است.

McCarthy-Trump

رویارویی جلسه رأی‌گیری به خوبی می‌تواند به یک دعوای طولانی در صحن مجلس تبدیل شود که با نشان‌دادن اختلاف حزب جمهوری‌خواه، رهبری آن را تضعیف کرده و روزهای اولیه مجلس جدید را هدر می‌دهد.

 

داگ هِی، دستیار ارشد سابق رهبری جمهوری‌خواه گفت: این مسئله فراتر از یک شخص است. این در مورد توانایی جمهوری‌خواهان در حکومت‌کردن خواهد بود.

با برگزاری جشن ورود قانون‌گذاران جدید به مجلس، جمهوری‌خواهان کنگره در اوایل صبح، قبل از شروع رسمی دستور کار صحن، پشت درهای بسته گفتگو خواهند کرد. نمایندگان تازه ورود همراه با خانواده‌هایشان آماده می‌شوند تا در کنگره و سنا برای آغاز جلسه دو ساله قانون‌گذاری سوگند یاد کنند.

مخالفین اصلی مک‌کارتی، نسل جدید جمهوری‌خواهان همسو با رئیس‌جمهور سابق بوده که از شعار «دوباره آمریکا را عالی کن» او الهام گرفته‌اند. آن‌ها مک‌کارتی را به اندازه کافی محافظه‌کار نمی‌دانند تا به نبرد دموکرات‌ها برود. این ماجرا یادآور سری گذشته‌ای است که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس را در سال ۲۰۱۰ کسب کردند. زمانی که طبقه «تی‌ - پارتی» در یک دوران جنگ سیاسی ظهور کرده و جان بینر، رئیس وقت کنگره را از سمتش برکنار کردند.

کاندیدای ریاست کنگره، معمولاً تنها به ۲۱۸ رأی ۴۳۵ عوض نیاز دارد. با وجود اکثریت شکننده ۲۲۲ نفری، حتی تعداد کمی صدای مخالف نیز می‌تواند به ضرر مک‌کارتی تمام شود. در صورتی که برخی نمایندگان غایب بوده یا رأی ممتنع دهند، رئیس مجلس می‌تواند با کمتر از ۲۱۸ رأی نیز انتخاب شود؛ همان‌طور که ننسی پلوسی و جان بینر موفق به تصاحب کرسی ریاست کنگره شدند.

اما مک‌کارتی با وجود هفته‌ها جلسات پشت درهای بسته و وعده تغییرات در قوانین مجلس، نتوانست حمایت گروه در حال رشدی از راست‌گراها به رهبری فراکسیون آزادی را کسب کند. نزدیک به دوازده جمهوری‌خواه علناً علیه مک‌کارتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

اسکات پری، نماینده پنسیلوانیا در مجلس، رئیس فراکسیون آزادی و چهره اصلی کارزار ترامپ برای به چالش کشیدن انتخابات ۲۰۲۰، در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: کوین مک‌کارتی برای ریاست کنگره به 218 رأی نیاز ندارد. مگر اینکه ضرورتی اتفاق بیفتد که در آن صورت ما ورود خواهیم کرد.

بنا به تأیید یک کمک‌کار جمهوری‌خواه که خواست نامش فاش نشود، اواخر عصر دوشنبه، مک‌کارتی با پری در دفتر رئیس کنگره در ساختمان مجلس ملاقات داشت.

با این حال، مخالفت‌ها با ایجاد هرج و مرج در روز اول کنگره، منجر به رنجش و انتقاد متقابل از سایر جمهوری‌خواهان شد. زیرا مخالفین تهدیدی برای روند کار کنگره جدید هستند.

یک گروه قابل توجه اما کوچک‌تر از طرف‌داران مک‌کارتی نیز کمپینی به نام «فقط کوین» آغاز کردند تا صدای مخالفین را خاموش کنند.

هنوز رقیب خاصی برای مک‌کارتی جلو نیامده است. اندی بیگز، نماینده آریزونا و رهبر سابق فراکسیون آزادی قصد رقابت علیه مک‌کارتی را داشت اما نتوانست حمایت زیادی جذب کند. مک‌کارتی ۱۸۸ به ۳۱ توانست او را در رقابت نامزدی شکست دهد.

استیو اسکالیس، نماینده لوییزیانا و دومین مقام جمهوری‌خواه کنگره، بهترین گزینه احتمالی است. وی یک محافظه‌کاری است که محبوبیت خوبی بین هم‌حزبی‌هایش دارد. بعد از زنده‌ماندن از یک تیراندازی مرگ‌بار در تمرین بازی بیسبال کنگره، حال او را به چشم قهرمان می‌بینند.

photo_2023-01-03_18-02-34

اسکالیس و مک‌کارتی که زمانی رقیب یکدیگر بودند، اکنون عضو یک تیم‌اند. دفتر اسکالیس در روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد شایعات مربوط به نامزدی اسکالیس برای ریاست مجلس، صحت ندارد.

مک‌کارتی با پشت سر گذاشتن چندین دور رأی‌گیری همگانی، متعهد شد که تا پایان مبارزه کند. منظره‌ای که از زمان رقابت مورد مناقشه‌برانگیز ریاست کنگره در سال 1923 دیده نشده است.

جیم جوردن، نماینده اوهایو که قرار است رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان شود، گفت: خوب می‌شود اگر تا ۳ ژانویه برای شروع مجلس آماده شویم. اما، اگر در اولین رأی‌گیری مشخص نشد، برنامه‌ها عقب می‌افتد.

 

photo_2023-01-03_18-02-35

بدون مشخص‌شدن رئیس کنگره، چینش رؤسای کمیته‌ها، مدیریت جلسات صحن اصلی، آغاز تحقیقات علیه دولت بایدن که هسته اصلی دستور کار جمهوری‌خواهان است، ناممکن خواهد بود.

تحولات مجلس نمایندگان در اولین روز جلسه جدید می‌تواند کاملاً در تضاد با آن‌سوی کنگره باشد، جایی که میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا رسماً به طولانی‌ترین رهبر حزب در تاریخ تبدیل خواهد شد.

علی‌رغم اقلیت ۴۹ به ۵۱ جمهوری‌خواهان در سنا، مک‌کانل می‌تواندد ثابت کند که یک شریک قابل اتکا است؛ زیرا بایدن در این دوران تفرقه، به دنبال دستاوردهای فراجناحی می‌گردد. انتظار می‌رفت ای دو اواخر هفته با هم در ایالت کنتاکی، زادگاه رهبر جمهوری‌خواه حضور یابند تا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فدرال در یک پل حیاتی که کنتاکی و اوهایو را به هم متصل می‌کند، جشن بگیرند.

نامزدی مک‌کارتی برای ریاست کنگره باید حتمی می‌بود. او که شخصیتی خوش‌اخلاق و خوش‌مشرب است، با جمع‌آوری میلیون‌ها دلار در مبارزات انتخاباتی و سفرهای ایالتی برای جذب استعدادهای جدید برای شرکت در رقابت‌های میان‌دوره‌ای، توانست حزبش به اکثریت مجلس برساند.

اما مک‌کارتی این موقعیت را قبلاً در سال 2015 تجربه کرده بود. وی زمانی که فهمید از حمایت کافی محافظه‌کاران برخوردار نیست، به طور ناگهانی از رقابت برای ریاست کناره‌گیری کرد.

این بار یکی از درخواست‌های اصلی مخالفان این است که مک‌کارتی قانونی را بازگرداند که به هر قانون‌گذار اجازه می‌دهد برای عزل رئیس مجلس، تقاضای رأی‌گیری کند.

پلوسی پس از اینکه محافظه‌کاران از آن برای تهدید برکناری بینر استفاده کردند، این قانون را حذف کرد، اما مک‌کارتی موافقت کرد که آن را دوباره برگرداند. اما با حدی نصابی بالاتر که حداقل پنج قانون‌گذار باید پای درخواست را امضا کنند.

مک‌کارتی در نامه‌ای به همکارانش نوشت: من با همه اعضای حزبمان برای ایجاد اجماع تلاش خواهم کرد.

در حالی که مک‌کارتی در روز سال نو با قانون‌گذاران جمهوری‌خواه یک کنفرانس تلفنی برگزار کرد تا از بسته قوانین جدید مجلس نمایندگان رونمایی کند، پری نامه جدیدی حاوی امضای هشت جمهوری‌خواه دیگر مبنی بر کافی‌نبودن تغییرات منتشر کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.