شوک ثبات

چند روز پس از انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌ای روز سه‌‌‌شنبه در ایالات‌متحده، واشنگتن هنوز در شوک ناشی از تغییرات اندک فرورفته است. الگوهای تاریخی، افکار و انتظارات عمومی و همچنین خرد سیاسی متعارف، همگی به پیروزی گسترده جمهوری‌خواهان اشاره می‌کردند؛ اما در نهایت با شمارش آرا در ایالت‌های کلیدی، تنها شاهد دستاوردهای بسیار کوچک جمهوری‌خواهان در این انتخابات بودیم. به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان با کمترین حاشیه، کنترل مجلس نمایندگان را به دست خواهند گرفت، در حالی که دموکرات‌ها کنترل خود را بر سنا حفظ خواهند کرد یا حتی یک‌سناتور بیشتر از دوره قبل راهی مجلس سنا کرده‌اند. در نتیجه، این انتخابات بهترین عملکرد میان‌دوره‌ای یک حزب رئیس‌جمهور از سال ۲۰۰۲ خواهد بود؛ زمانی که حزب جمهوری‌خواه به رهبری رئیس‌جمهور وقت جورج‌دبلیو بوش کرسی‌هایی را به دست آورد. پس از آن، هر نتیجه انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌، به رئیس‌‌‌جمهوری که ساکن کاخ سفید است فشار زیادی تحمیل می‌کند.

با توجه به عملکرد جو بایدن در دوران ریاست‌جمهوری خود، منطقی بود که انتظار داشته باشیم حزب او از محیط سیاسی مسموم و دارای بالاترین نرخ تورم در دهه‌های اخیر، افزایش نرخ جرم و جنایت، محبوبیت پایین بایدن و بی‌جهتی عمومی ژئوپلیتیکی آسیب ببیند؛ اما این اتفاق نیفتاده است.

در حالی که تجزیه و تحلیل الگوهای رأی‌گیری همیشه دقیق نیست، نتایج انتخابات با واکنش شدید علیه لغو دادگاه عالی ایالات‌متحده مطابقت دارد. پرونده تاریخی‌ای (رو علیه وید) که حق سقط جنین را ۵۰سال پیش محدود کرده، رأی‌دهندگان جوان و مترقی را تشویق کرد تا در این انتخابات شرکت کنند. به‌علاوه، تقسیم‌بندی ایدئولوژیک و فرهنگی رأی‌دهندگان ایالات‌متحده، با برتری جزئی میانه‌روها و لیبرال‌ها و همچنین این واقعیت که بسیاری از رأی‌دهندگان محافظه‌کار تمایلی به رأی‌دادن نداشتند، ممکن است از موج جمهوری‌خواه جلوگیری کرده باشد. به طور کلی از نامزدهای انتخابی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا استقبال نشده است.

این انتخابات برای جهان فراتر از سواحل آمریکا، سه‌پیام آشکار خواهد داشت. اول آنکه این نتایج اطمینان بیشتری می‌دهد که ایالات‌متحده به حمایت نظامی از اوکراین و ناتو ادامه خواهد داد. پیش از این حمایت دوحزب قوی کنگره وجود داشت؛ اما نمایندگان و سناتورهای وفادار به ترامپ در کنگره سوالاتی را در مورد پایداری این کمک‌ها طرح کردند.

دومین پیام آشکار این انتخابات این است که از خطر فاجعه‌بار در مورد ابزارهای بدهی ایالات‌متحده کاسته خواهد شد. این خطر از یک ویژگی فرآیندهای مالی کنگره ناشی می‌شود؛ پس از اینکه مجلس نمایندگان و سنا با تخصیص هزینه‌های مازاد بر درآمد، بدهی‌های دولتی را متحمل شدند، ملزم به رأی جداگانه در مورد «افزایش سقف بدهی» هستند. انجام‌ندادن این کار باعث خرابی سیستم مالی جهان می‌شود؛ زیرا اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات‌متحده به دلیل رتبه اعتباری غیرقابل تعرض، سنگ‌بنای این سیستم محسوب می‌شود. در شرایط فعلی اقتصادی و ژئوپلیتیکی، تغییر این ابزارها می‌توانست فجایع مخربی ایجاد کند.

اعضای رادیکال تی‌پارتی کنگره ابتدا تلاش جدی برای مقابله با تهدید پیش‌‌‌فرض در زمینه اجبار امتیازات سیاسی در دولت اوباما انجام دادند. نسل کنونی جمهوری‌خواهان بی‌شک حتی رادیکال‌‌‌تر است. با توجه به اینکه نماینده کوین مک‌کارتی، کاندیدای پیشرو برای تبدیل‌شدن به رئیس بعدی مجلس، اکثریت بسیار کمی را به دست خواهد آورد (که او را حتی بیشتر به جناح رادیکال خود وابسته می‌کند)، ممکن است در این زمین بازی کند. با این حال، در مجموع، به نظر می‌رسد با توجه به نتایج روز سه‌‌‌شنبه، رهبران جمهوری‌خواه تا حدودی ریسک‌گریز باشند و با دموکرات‌‌‌ها برای جلوگیری از این طرح همکاری کنند.

در نهایت به نظر می‌رسد، تهدید علیه قانون اساسی ایالات‌متحده تا حدودی کاهش یافته است؛ البته اگر به طور کامل از بین نرفته باشد. این ارزیابی، مانند ارزیابی‌های قبل، فقط می‌تواند آزمایشی باشد؛ اما می‌توان به آینده امیدوار بود؛ چرا که در ایالت‌‌‌های اصلی محل رقابت یعنی پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین، دموکرات‌‌‌ها در رقابت‌‌‌های کلیدی برای تصدی پست‌‌‌های فرماندار که در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نقش خواهند داشت، پیروز شده‌‌‌اند. در برخی موارد، نامزدهای دموکرات، وفاداران ترامپ را که ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را تایید کرده بودند، شکست دادند. در جورجیا، یکی دیگر از ایالت‌های کلیدی، برایان کمپ، فرماندار جمهوری‌خواه که در برابر ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه پیروزی بایدن در ایالتش قابل تغییر است ایستادگی کرده بود، دوباره انتخاب شد.

تحول دیگری که به نفع بازگرداندن ثبات قانون اساسی است، این است که ترامپ با نتایج روز سه‌شنبه ضعیف شده است. جمهوری‌خواهان و برخی ارگان‌های رسانه‌های محافظه‌کار به‌سرعت او را سرزنش کردند و با رقیب اصلی فعلی او ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا برای نامزدی در سال ۲۰۲۴ وارد مذاکره شدند. در باب انتخابات روز سه‌شنبه چیزی که کمتر مشخص است این است که آیا پایگاه رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه متعهد به ترامپ آماده عبور از دوران ترامپ خواهد بود یا خیر.

همان‌طور که به احتمال زیاد ترامپ ضعیف شده است، بایدن قوی‌تر به نظر می‌رسد. بایدن اشاره کرده است که اوایل سال آینده در مورد اینکه آیا مجددا در انتخابات شرکت خواهد کرد یا خیر، تصمیم خواهد گرفت. اگر او نامزد شود، بعید است که از نامزدی کنار گذاشته شود. بایدن به‌زودی ۸۰ساله می‌شود. او هرگز به‌عنوان یک‌سیاستمدار کاریزماتیک برجسته نبوده و نگرانی در مورد سن او از بین نخواهد رفت. بایدن در دوسال اول ریاست‌جمهوری خود، با وجود مشکلاتی مانند خروج بی‌نظم از افغانستان، ایالات‌متحده را رهبری کرده است. او همچنین مقاومت قاطع و موثر اتحاد غرب را در برابر تهاجم روسیه به اوکراین رهبری کرده است. از آنجا که به احتمال زیاد دستاوردهای آرام او در سیاست داخلی حفظ می‌شود، با کنگره تقسیم‌شده، نظارت قوه مقننه بر سیاست خارجی و امور امنیتی برجسته‌تر خواهد شد.