سردرگمی در حلقه درونی ترامپ برای نتایج انتخابات ۲۰۲۰

دیلی‌بیست در تحلیلی نوشت: «پیش‌بینی از کاخ سفیدی که بایدن در آن باشد، مورد استقبال آن‌ها نیست؛ اما این موردی است که بسیاری از آن‌ها باید در نهایت بعد از یک سال مرگ و میر ناشی از کرونا، درماندگی اقتصادی و ناآرامی نژادی و مدنی- که دولت تحت کنترل شخصی را در تنگنا قرار داده که به اعتقاد آن‌ها حتی در جبهه پیام‌رسانی هم شکست خورده- بپذیرند.

"استفن مور"، اقتصاددان محافظه‌کار که در حوزه اقتصادی و مسائل مربوط به کرونا به دونالد ترامپ مشاوره می‌دهد، پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت: من بازارهای شرط‌بندی را باور دارم، که می‌گویند ۶۰ درصد شانس اینکه بایدن، و ۴۰ درصد شانس اینکه ترامپ برنده باشد، وجود دارد.

وی ضمن شرح منفی‌گرایی خود نسبت به برنده شدن ترامپ، به چندین عامل از جمله موارد همچنان در حال رشد ویروس در بخش‌های مشخصی از آمریکا اشاره کرد.

مور گفت که امیدوار بوده گزارش تولید ناخالص داخلی که روز پنجشنبه منتشر شده، مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور را تقویت کرده باشد. وی همچنین دیدار ماه گذشته‌اش با کاخ سفید را به خاطر آورد که طی آن به رئیس جمهور گفته بود این گزارش قرار است یک "غافلگیری واقعی اکتبر" باشد که او (ترامپ)، "واقعاً می‌تواند آن را در نزد رأی‌دهندگان مهم جلوه دهد" و سپس آن دو درباره راه‌هایی برای تبلیغ تهاجمی اعدادی که قرار است در گزارش بیاید، ایده‌پردازی کردند.

اما اندکی بعد از آنکه انتشار این گزارش مثبت‌نگر در روز پنجشنبه- که نشان می‌داد رشد اقتصاد در سه ماه آخر سال، ۳۳.۱ درصد نرخ رشد سالانه بوده است، مور به سختی می‌توانست درباره منافع سیاسی این موضوع دید مثبتی داشته باشد. وی اعتراف کرد: واقعاً احساس خوبی در این باره ندارم.

اگر مور در شک‌گرایی خود تنها بود، این بدبینی می‌توانست خرافات یا دید نیمه خالی لیوان از سوی مشاوری تلقی شود  که شدیداً از ریاست جمهوری بایدن ترسیده‌ است. اما او تنها نیست. از میان ۱۶ منبع با معلومات و دارای جایگاه خوب در دنیای ترامپ- دستیاران مبارزات انتخاباتی، اهداکنندگان جمهوری‌خواه، مقامات ارشد دولتی و همکاران نزدیک به رئیس جمهور و خانواده او- که دیلی بیست برای این گزارش، با آن‌ها مصاحبه کرده است، تنها ۵ نفر از شانس ترامپ برای پیروزی اطمینان داشتند. به عنوان مثال "داگ دیسون"، اسپانسر مهم ترامپ از شهر دالاس، شانس برد ترامپ را ۷۵ درصد و بیشتر تخمین زد.

۶ نفر دیگر هم، به درجات مختلف، اطمینان داشتند که رئیس جمهور در وضعیت یک‌دوره‌ای خواهد ماند. ۵ نفر باقی مانده به او تقریباً شانس ۵۰/۵۰ برای برد یا باخت او قائل شدند. از بین این ۵ نفر، دو نفر- یک مقام کاخ سفید و یک دوست رئیس جمهور- همچنان که گفت‌وگو پیش می‌رفت، لحن بسیار بدبینانه‌ای پیدا کردند.

"دن اِبِرهارت"، مدیر اجرایی در قناری و یکی دیگر از اسپانسرهای مهم ترامپ که در این دوره ۱۰۰ هزار دلار در راستای پیروزی او کمک کرده بود، پنج‌شنبه شب به دیلی‌بیست گفت که اگر می‌توانست به زمان گذشته برگردد، حتی یک سکه ده‌سنتی هم به کمیته مشترک جمع‌آوری کمک مالی برای انتخاب مجدد رئیس جمهور، اهدا نمی‌کرد.

وی اظهار کرد: من فکر می‌کنم ترامپ ۲۵ درصد شانس برد در انتخابات را دارد. کارزار ترامپ بر برانگیختن پایگاه او متمرکز بود، نه پیگیری افراد در مرکز. رئیس جمهور تلاش کرده است تا اصل پیام را حفظ کند. و چپ با توجه به آماری که تا حالا درآمده، شدیداً دارای انگیزه برای رأی دادن است. این به معنی آن نیست که روزنه‌ای برای برد رئیس جمهور وجود ندارد. اینکه بگوییم وی در این رقابت زیردست خواهد بود، صرفاً واقع‌بینی است.

این تاجر ادامه داد: اگر می‌توانستم اهدایی‌هایم در این دوره را تکرار کنم، بار دیگر همه را خرج حزب جمهوری‌خواه (قرمز) می‌کردم. صادقانه بگویم، همه کمک‌هایم را به سمت برگزاری سنا سوق می‌دادم. هیچ‌موقع فکر نمی‌کردم که سنا هم در این بازی باشد.

به نظر نمی‌رسد که ابرهارت، تنها اسپانسر ترامپ با اندکی پشیمانی از اهدا باشد. بر اساس داده‌های فراهم شده توسط مرکز سیاست پاسخگو، از بین بیش از هزار و ۱۰۰ فردی که مقدار حداکثری قانونی ۵ هزار و ۴۰۰ دلار را به کارزار ۲۰۱۶ ترامپ اهدا کردند (یا کسانی که از این مقدار فراتر رفتند و باید برای آن‌ها جریمه صادر می‌شد)، حدود ۴۵۰ نفر حتی یک پنی هم به کارزار انتخاب مجدد رئیس جمهور در این دوره اهدا نکردند.

رئیس جمهور در این دوره- نسبت به کارزار ۲۰۱۶ خود- و از هر محدوده اهدایی، اسپانسرهای بسیار بیشتری دارد، از جمله کسانی که مقدار حداکثری قانونی را به مبارزات انتخاباتی اهدا کرده‌اند. اما اگر هر یک از آن ۴۵۰ اسپانسر هم مقدار حداکثری را به کارزار ترامپ اهدا کرده باشد، آن‌ها میزان قابل توجه ۲.۵ میلیون دلار کمک مالی اضافی فراهم کرده‌اند.

و برخی از گران‌قیمت‌ترین اسپانسرهای مراسم تحلیف ۲۰۱۷ ترامپ، همه با هم از اهدا به رئیس جمهور دست نکشیده‌اند؛ آن‌ها به شکل فعالانه‌ای، از مخالفان دموکرات‌ها حمایت مالی می‌کنند.

"جیسون میلر"، مشاور رده‌بالای ترامپ در مبارزات انتخاباتی که جمعه بعداز ظهر با او برای اظهارنظر تماس گرفته شد، پاسخ داد: حس و حال عالی‌ای وجود دارد. رئیس جمهور، دونالد ترامپ، مجدداً انتخاب خواهد شد. من چندان نگران کسانی که خودشان را خیس می‌کنند، نیستم.

اما دیگر دستیاران ارشد ترامپ هم در حال آماده کردن خودشان برای خشم رئیس جمهور به دنبال نتایج انتخابات هستند. سه منبع مطلع گفتند ترامپ مکرراً بر نظر منفی خود نسبت به بایدن به عنوان کاندیدا، تأکید کرده و گفته است که اگر بایدن به او ببازد، تا چه اندازه برایش خجالت‌آور خواهد بود.

دستیاران و همکاران نزدیک که در روزهای اخیر با رئیس جمهور صحبت کرده‌اند می‌گویند، او به طور پیوسته پشت درهای بسته استدلال کرده که پیروز ظاهر خواهد شد، ضمن آنکه به بیشتر داده‌های نظرسنجی موجود بی‌اعتناست و از صحبت زیاد –اگر اصلاً صحبتی هم بکند-  درباره اینکه اگر پیروز نشود چه اتفاقی می‌افتد، خودداری می‌کند.

دو مقام دولت ترامپ که در حوزه سیاست خارجی فعالیت دارند، هفته گذشته به دیلی‌بیست گفتند، قانع شده‌اند که رئیس جمهور خواهد باخت و در عوض دشوارتر کردن تغییر پیشرفت‌های سیاسی آن‌ها- از جمله ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران- برای بایدن رئیس جمهور را اولویت قرار داده است.

هنوز، کسانی از نزدیکان ترامپ و در چرخه اصلی جمهوری‌خواهان هستند که می‌گویند باور دارند ترامپ به آسانی آب خوردن برنده شده، و نظرسنجی‌ها و بدخواهانش لعنت خواهند شد.

"نیوت گینگریچ"، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و مشاور خارجی ترامپ گفت: من می‌گویم به احتمال ۷۰ درصد ترامپ برنده خواهد شد، و ۳۰ درصد هم شانس برد بایدن وجود دارد. فکر می‌کنم اکثر نظرسنجی‌ها کاملاً دیوانه‌وار هستند و عملکرد بدی داشته‌اند. فکر می‌کنم آنچه واقعاً در حال وقوع است را از دست داده‌اند... ترامپ مسلماً برنده مجمع گزینندگان خواهد بود، اما رأی مردمی را به خاطر ایلینویز،   کالیفرنیا و نیویورک از دست خواهد داد.

وی ضمن توصیف گفت‌وگوهای خصوصی‌اش با ترامپ در جریان فرآیند انتخاباتی ۲۰۲۰، افزود: هر بار که با رئیس جمهور صحبت می‌کنم، به سادگی همان چیزی را می‌گویم که اکتبر ۲۰۱۶ به او گفتم؛ "تو برنده خواهی شد. "»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.