پروژه عبور از ترامپ کلیـد خـورد عکس: AFP

در سال ۲۰۱۶ یک چیز مشخص بود و اینکه رهبران ارشد جمهوری‌خواه علیه ترامپ موضع بگیرند عجیب نبود. آنها به هر حال احتمال می‌دادند دونالد در انتخابات پیروز نخواهد شد و شرایط رقیب هم به‌گونه‌ای نیست که برنامه کاری آنها به خطر بیفتد، اما کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰فرق می‌کند: مخالفت با رئیس‌جمهور مستقر به معنای به خطر انداختن اولویت‌های سیاسی خود است، مانند انتصاب قضات محافظه‌کار، حفظ مقررات تجاری مناسب و کاهش‌های مالیاتی و در نهایت تحمل خشم فوران‌کرده دونالد ترامپ. این موارد باعث می‌شوند، جمهوری‌خواهان نتوانند مانند سال ۲۰۱۶ از دونالد ترامپ انتقاد کنند و علیه وی موضع بگیرند.

اما خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، هر روز به تعداد جمهوری‌خواهانی که این سوال را مطرح می‌کنند که آیا باید از ترامپ حمایت کنند یا نه افزوده می‌شود. حتی برخی از آنها در این خصوص بحث می‌کنند که آیا باید به جو بایدن رای بدهند یا نه؟

برخی از جمهوری‌خواهان به شرط ناشناس ماندن به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که برخی از هم‌حزبی‌هایشان احساس می‌کنند که پاسخ ترامپ به خشونت پلیس بیشتر تحریک‌آمیز بوده، افزون بر این سوءمدیریت ترامپ در بیماری پاندمی ویروس کرونا مزید بر علت شده است تا دلخوری‌ها افزایش یابد. به گفته این افراد بحث‌ها در محافل خصوصی جمهوری‌خواهان نرم‌نرمک به این سمت و سو سوق پیدا کرده است. افراد نزدیک به خاندان بوش می‌گویند که جورج دابلیو بوش که اصلا برای انتخاب مجدد ترامپ رای نخواهد داد و جب بوش،‌ برادرش نیز مطمئن نیست که چگونه رای خواهد داد. میت رامنی سناتور یوتا نیز به صراحت گفته است که از ترامپ حمایت نخواهد کرد و درحال بررسی این موضوع است که وی و همسرش در ماه نوامبر شاید نام فردی غیر از نامزد جمهوری‌خواهان را به صندوق‌های رای بیندازند.

سیندی مک‌کین، بیوه جان مک‌کین تقریبا مطمئن است که در انتخابات نوامبر به بایدن رای خواهد داد، اما هنوز نمی‌داند که افکار عمومی چگونه به این رای واکنش نشان خواهد داد،‌ برای اینکه یکی از پسران وی خود نامزد یک حوزه انتخاباتی شده است.

افزون بر این کالین پاول روز یکشنبه به‌طور رسمی اعلام کرد که به بایدن رای خواهد داد. او در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که ترامپ مدام دروغ می‌گوید و سناتورهای جمهوری‌خواه در سنا از وی حساب‌کشی نمی‌کنند. پاول البته پیش‌تر به دموکرات‌ها رای داده بود. او به باراک اوباما و همچنین هیلاری کلینتون رای داده بود. پاول در میان جمهوری‌خواهان حسابش جدا است. او جزو کبوترها در میان بازهای جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید. او در مصاحبه با سی‌ان‌ان تاکید کرده است که عملا تفکراتش به بایدن نزدیک‌تر بوده و گفته است که نزدیک به ۳۵ سال است در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی با وی همکاری کرده است. او در نهایت به مجری سی‌ان‌ان می‌گوید: «در انتخابات نوامبر به بایدن رای خواهد داد.» هیچ‌کدام از این جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶ نیز به ترامپ رای ندادند اما هنگامی که برنامه‌های رئیس‌جمهوری و رهبران ارشد جمهوری‌خواه در سنا مشترک باشد، این اقدام آنها متفاوت تلقی خواهد شد.

برخی از رهبران ارشد سابق جمهوری‌خواه مانند پال رایان و جان بوهنر هنوز نگفته‌اند که چگونه رای خواهند داد و برخی دیگر از هم‌حزبی‌هایشان از قبل گفته‌اند که به ترامپ رای نخواهند داد و بین اینکه به حزب سوم رای بدهند یا جو بایدن، شک و تردید دارند. همزمان ژنرال‌های بازنشسته ارتش نیز لحن صدای خود را علیه رئیس‌جمهور آمریکا بلند کرده‌اند و احتمالا از وی در انتخابات حمایت نکنند. به گفته منابع آگاه، بایدن مشتاق است که رای هر دو حزب را به دست آورد و پس از تحکیم ائتلاف با حمایت هم‌حزبی‌هایش قصد دارد کارزاری به نام «جمهوری‌خواهان برای بایدن» راه بیندازد.

اخیرا مخالفت‌های عمومی با استقرار ارتش برای مهار اعتراضات به مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوستی که توسط پلیس مینیاپولیس کشته شد، افزایش یافته است. دولت ترامپ قصد داشت با توسل به زور ارتش خیابان‌ها را پاک‌سازی کند و این اقدام با مخالفت پنتاگون روبه‌رو شد. رفتارهای وی اخیرا برخی از رهبران جمهوری‌خواه را به این نتیجه رسانده است که دیگر نمی‌توانند در برابر وی سکوت کنند.

جیم متیس، وزیر دفاع سابق دولت ترامپ اخیرا از اقدامات ترامپ به‌شدت انتقاد کرده است و سناتور لیزا مورکوفسکی از آلاسکا که هم‌حزبی ترامپ است، می‌گوید که شک دارد به دونالد ترامپ در انتخابات رای بدهد. او می‌گوید با برخی از همکاران خود به این نتیجه رسیده است که ترامپ فرد نامناسبی به حساب می‌آید. ویلیام مک‌ریون، دریاسالار بازنشسته ایالات‌متحده که فرماندهی عملیات کشتن بن‌لادن را بر عهده داشت، می‌گوید: «این پاییز زمان آن رسیده است که رهبر جدیدی انتخاب کنیم، چه دموکرات، چه مستقل.» او می‌افزاید: «ترامپ نشان داد که کیفیت لازم را برای فرماندهی کل قوا ندارد.

دریاسالار مک‌ریون، در مصاحبه‌ای به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد «فرود نیروها در نرماندی» گفته بود که آنها از رهبران کلام و عمل و انسان‌دوستی دوران جنگ جهانی دوم الهام می‌گیرند. او تصریح کرد که در مقابل ترامپ در رهبری خود شکست خورده است. مک‌ریون افزود: «درحالی‌که آمریکا با نابرابری و بیماری پاندمی کووید-۱۹ درحال جنگ است، ترامپ نشان داد که از کیفیت لازم برای رهبری این کشور برخوردار نیست.» به اعتقاد این دریاسالار کشور باید با عبور از ترامپ پیش برود.

البته ترامپ در سال ۲۰۱۶ در میان صف طویلی از مخالفان جمهوری‌خواه و بازنشستگان ارتش توانست فاتح انتخابات سال ۲۰۱۶ شود. درحال‌حاضر نیز مقامات انتخابی بیشتری از جمهوری‌خواهان نسبت به ۴ سال پیش از ترامپ حمایت می‌کنند. در میان هواخواهان سفت و سخت ترامپ، دشمنان سابقی همچون تد کروز، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا و لیندسی گراهام دیده می‌شوند. درحال‌حاضر در نظرسنجی‌ها جمهوری‌خواهان رده بالا از ترامپ عقب هستند و این تا حدودی به این دلیل است که مسیر خود را از ترامپ جدا کرده و به مستقل‌ها نزدیک شده‌اند. با این حال مخالفت مسوولان سابق دولت ترامپ و برخی جمهوری‌خواهان مشهور می‌تواند مانند مانع در برابر ترامپ عمل کند. هر چند آنها شاید نتوانند در جابه‌جایی رای ترامپ چندان موفق باشند، اما می‌توانند مانند سرعت‌گیر عمل کنند، به‌ویژه اینکه شرایط فعلی به‌شدت دو قطبی شده است و آنها می‌توانند در قطبی‌زدایی موفق عمل کنند. مخالفت جمهوری‌خواهان و حتی سکوت آنها می‌تواند برخی از مردان دونالد ترامپ را تشویق کند که وفاداری ناآگاهانه از ترامپ را کنار بگذارند.

جان کلی، رئیس دفتر سابق دونالد ترامپ هر چند شاید نگوید که قصد دارد به چه کسی در انتخابات رای بدهد اما در یک مصاحبه تاکید کرده است که شاید انتخاب دیگری هم داشته باشند.

کوین کلمس، مشاور دیرین دن کوتز، سناتور پیشین جمهوری‌خواه و مدیر پیشین اطلاعات ملی دولت ترامپ می‌گوید: دن کوتز به‌شدت از آشفتگی جامعه اطلاعاتی می‌ترسد. به گفته وی، دن کوتز نگران انتخاب مجدد ترامپ است. کلمس تصریح می‌کند که دن کوتز همچنان یک جمهوری‌خواه وفادار خواهد بود اما وی گفته است که مردم در روز سوم نوامبر تصمیم بهتری خواهند گرفت. تحولات اخیر از جمله انتقاد تند و آشکار متیس، جنگ جمهوری‌خواهان را وارد فاز تازه‌تری کرده و ابعاد تازه به انتقادهای درون حزبی بخشیده است. میت رامنی در این جنگ به صراحت از متیس حمایت کرد اما این را هم نگفت در انتخابات به چه کسی رای خواهد داد. درحالی‌که همسر مک‌کین تقریبا مسیر خود را برای انتخابات روشن کرده است، ریک دیویس، دوست خانوادگی کین‌ها و مشاور جان مک‌کین می‌گوید: «همرزم شدن با ترامپ جنبه خوشی ندارد.» دیویس با خطاب قرار دادن جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها می‌گوید: «شما می‌دانید که در انتخابات نوامبر قلب بیوه مک‌کین برای که به صدا در خواهد آمد.»

04-01