نیویورک‌تایمز: احتمال شکست دموکرات‌ها در انتخابات

در دو ماه اخیر از کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری در جبهه دموکرات‌ها، نامزدهای این حزب به‌طرز عجیبی به شعارهای چپ‌گرایانه در حوزه‌های مالیاتی، خدمات درمانی، محیط‌زیست و خاورمیانه گرایش پیدا کرده‌اند.

برنی سندرز سناتور ورمونت که جزو نامزدهای برتر دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها است، دارای عقاید سوسیالیستی است. همچنین دیگر نامزدها نیز سعی می‌کنند از همان درس‌های سال ۲۰۱۸ پیروی کنند، درحالی‌که در رقابت اصلی، دموکرات‌ها در میادین میانه‌رویی همچون حومه شهرها پیروز انتخابات بودند.  نامزدهای پیشرو (چپ) توپ و میدان را از آن دونالد ترامپ خواهند کرد و او نیز بارها آنها را با برند سوسیالیست خطاب کرده است. با این حال چپ‌ها استدلال می‌کنند که برنامه آنها موجب خواهد شد رای‌دهندگان را به سود خود به میدان بکشند تا یک رئیس‌جمهور چپ در سال ۲۰۲۰ انتخاب شود.

سندرز که این هفته به آیوا برگشت به جمعیت طرفدار خود گفت: «آن عقایدی که چهار سال پیش ما در اینجا صحبت کردیم و آن را رادیکال خطاب کردند، یادتان هست؟» او ادامه می‌دهد: شوک‌آور است... واقعا شوک‌آور است که حالا همان عقاید، نه تنها از سوی نامزدهای دموکرات‌ها، بلکه از سوی بیشتر دموکرات‌ها مورد حمایت قرار گرفته است.

این درحالی است که سناتور مگی‌هاسن، از نیوهمپشایر بر این باور است که حتی در انتخابات میان‌دوره‌ای برندگان واقعی عمدتا از میانه‌روها بودند. به گفته او، این میانه‌روها بودند که توانستند مجلس نمایندگان را مجددا به دموکرات‌ها بازگردانند.  نکته اصلی این است که میانه‌روهای حزب فاقد استانداردهای آشکار هستند. در این شرایط نامزدی جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند این بحث را داغ کند که آیا آمریکایی‌ها آماده بازگشت برای تعادل پیش از ترامپ هستند؛ یعنی هرج‌ومرج کمتر، توافق بیشتر یا اینکه با مدیریت دولت فعلی، اختلافات بیش از حد انتظار بالا گرفته است؟  نامزدهایی مانند برنی سندرز یا الیزابت وارن از ماساچوست، به‌شکل نامطلوبی اصرار دارند که رای‌دهندگان چیزی بیش از بازگشت به شرایط عادی را می‌خواهند.  سندرز مدعی است که در سال ۲۰۱۶ مردم آیوا نشان دادند که خواستار یک انقلاب هستند و آنها آغازکننده این انقلاب بودند. او گفته که پیروزی در انتخابات مقدماتی برای آنها است. همزمان نامزدهای دیگر ریاست‌جمهوری مانند وارن، به‌عنوان طیف لیبرال پیشرو قول داده است که غول‌های فناوری مانند آمازون و فیس‌بوک را منحل خواهد کرد. این وعده‌های بزرگ تاکنون نظر بسیاری از تحلیلگران را به خود جلب کرده است.

همزمان برنی سندرز نیز پیشنهاد خدمات درمانی برای همه و کالج‌های رایگان را در برنامه کاری‌اش گنجانده و به همه وعده تحقق آنها را داده است. برنی سندرز، وارن و طیف جدیدی از پیشروها که وارد مجلس نمایندگان شده است، واضح‌ترین اهداف کاری‌شان را در این زمستان برای مردم آمریکا تشریح کرده‌اند.  دموکرات‌ها در واشنگتن دچار اختلافات آشکار شده‌اند و بین طیف پیشرو و میانه‌روها که به‌دنبال یک برنامه تعادل‌بخش هستند، شکاف افتاده است.

بایدن اول، سندرز دوم

همزمان با بحث اختلافات در حزب دموکرات، در یک نظرسنجی جدید درمورد نامزدهای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات و از میان رای‌دهندگان ایالت آیوا، جو بایدن بالاترین رای را کسب کرد و گزینه نخست این ایالت برای انتخابات پیش‌رو شد. درحالی‌که جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نامزدی خود را از حزب دموکرات اعلام نکرده، اما در نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان توانست با کسب ۲۷ درصد آرا در صدر قرار گرفته و برنی سندرز سناتور کهنه‌کار ایالت ورمونت که به‌طور رسمی کارزار انتخاباتی خود را برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا آغاز کرده با کسب ۲۵ درصد آرا پس از بایدن قرار دارد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد برنی سندرز هم توانسته تا حدودی نظرها را به خود جلب کند. این در شرایطی است که الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست از پیشروهای حزب دموکرات و کاملا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا دو نامزد زن از این حزب با اختلاف زیاد از بایدن و سندرز، هر یک به ترتیب ۹ و ۷ درصد آرای رای‌دهندگان ایالت آیوا را به خود اختصاص دادند. نظرسنجی سی‌ان‌ان از سوم تا ششم ماه مارس، از میان ۴۰۱ رای‌دهنده ایالت آیوا که در انتخابات ۲۰۲۰ رای خواهند داد صورت گرفته و با خطای ۹/ ۴ درصد این نتایج به‌دست آمده است.  حزب دموکرات اکنون با اعلام آمادگی ۱۴ نامزد با ترافیک نامزدهای انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا مواجه است. از میان ۱۴ نامزد کنونی حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ۶ نفر از آنها زن هستند. از حزب جمهوری‌خواه تاکنون علاوه بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، فقط بیل ولد (Bill Weld) فرماندار سابق ایالت ماساچوست آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات اعلام کرده است. برنی سندرز ۷۷ ساله، درحالی بار دیگر خود را نامزد انتخابات ۲۰۲۰ کرد که انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را به هیلاری کلینتون رقیب هم‌حزبی خود واگذار کرد. هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی، ۶۵ میلیون و ۸۵۳ هزار و دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه او ۶۲ میلیون و ۹۸۴ هزار رای کسب کردند، اما ترامپ توانست در آرای الکترال، شکست سنگینی به وزیر سابق امورخارجه آمریکا تحمیل کند. کلینتون در این انتخابات حدود سه میلیون رای بیشتر از ترامپ به‌دست آورد اما نتیجه آرای الکترال انتخابات را به نفع وی تمام نکرد و ترامپ توانست به‌رغم آرای بالای مردمی هیلاری کلینتون با کسب ۳۰۴ رای الکترال در برابر ۲۲۷ رای الکترال به کاخ سفید راه یابد. آنه سزلر، مدیر «Selzer & Co» به رویترز گفت: اگر من جو بایدن بودم که آن سوی فنس‌ها نشسته بودم، با دیدن این نظرسنجی، بی‌شائبه به این سوی فنس‌ها می‌پریدم.

نظرسنجی‌های آیوا، عمدتا در مورد نامزد‌های ریاست‌جمهوری درست پیش‌بینی می‌کند. در فوریه سال ۲۰۲۰، آیوا، نخستین آوردگاه انتخابات درونی دموکرات‌ها خواهد بود. ۶۵ درصد رای‌دهندگان به بایدن بر این باورند که وی نسبت به دیگر نامزدها از تجربه بالاتری برخوردار است. در مقابل ۳۱ درصد گفته‌اند که دیگر وقت نامزدی جو بایدن گذشته است. اما سندرز نامزد پوپولیست پیشرو دموکرات‌ها، پیشرفت قابل‌توجهی در نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان داشته است. او توانست ۶ درصد به آرای خود اضافه کند اما رای بایدن، به‌رغم اینکه هنوز صاحب مقام اول است، ۵ درصد ریزش داشته است.

در حزب دموکرات، یکی دو جین نامزد برای شکست دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ به صف شده‌اند. اما پیش از شکست دونالد ترامپ آنها باید منتظر روزهای پر التهابی باشند که قرار است نامزد نهایی دموکرات‌ها برای رقابت با رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا انتخاب شود. در مهم‌ترین نظرسنجی‌های دموکرات‌ها، بایدن پیشرو بوده اما به‌شکل قابل پیش‌بینی برنی سندرز در عمده این نظرسنجی‌ها نفر دوم بوده است.  این نخستین نظرسنجی معتبر در آیوا، پس از اعلام نامزدی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ به حساب می‌آید. این درحالی است که پیشروی نظرسنجی‌ها هنوز نامزدی خود را برای انتخابات سال بعد میلادی قطعی نکرده است.