خداحافظی کهنه‌سرباز لیبرال های آمریکایی

نانسی پلوسیِ کالیفرنیایی که دو بار رهبری دموکرات‌ها را در مجلس نمایندگان بر عهده داشت و یکی از چهره‌های اصلی دستاوردهای قانون‌گذاری مهم دولت اوباما و بایدن بود، برنامه‌های خود را در یک سخنرانی، آن هم پس از مسجل شدن پیروزی جمهوری‌خواهان فاش کرد. پلوسی درحالی‌که برخی از هم‌قطارانش اشک را از چشمان خود پاک می‌کردند، گفت: «برای من، زمان آن فرا رسیده است که نسل جدیدی رهبری گروه دموکرات را که عمیقا به آنها احترام می‌گذارم، بر عهده بگیرد و من سپاسگزارم که افراد زیادی آماده و مایلند که این مسوولیت بزرگ را به دوش بکشند.»

تصمیم او نشان‌دهنده یک لحظه دگرگون‌کننده برای دموکرات‌های مجلس بود و باعث تغییر سریع و مورد انتظار در رده‌های بالای رهبری دموکرات‌ها خواهد شد و احتمالا رهبری این حزب به دست گروه جوان‌تر این حزب خواهد افتاد. اندکی پس از پایان سخنان نانسی پلوسیِ ۸۲ ساله، استنی اچ.هویر، نماینده مریلند، رهبر اکثریت که ۸۳ساله است، در نامه‌ای به همکارانش گفت که او نیز از تلاش برای رهبری این حزب در کنگره بعدی دست برخواهد داشت. او در این نامه از حکیم جفریس، نماینده ۵۲ساله نیویورک به‌عنوان رهبر بعدی دموکرات‌ها حمایت کرد. حکیم قانون‌گذاری است که از او به‌طور گسترده به‌عنوان محتمل‌ترین جانشین پلوسی یاد می‌شود. به گفته افرادی که با این موضوعات آشنا هستند و به شرط ناشناس ماندن درباره آنها صحبت کردند، اذعان داشتند که دموکرات شماره۳، نماینده ۸۲ساله کارولینای جنوبی یعنی جیمز ای. هنوز چیزی درباره کناره‌گیری از رهبری حزب نگفته است.

جفریس و نمایندگان دیگر مانند کاترین‌ام.کلارک از ماساچوست، ۵۹ساله و پیت آگیلار از کالیفرنیا ۴۳ساله جز کسانی هستند که انتظار می‌رود پشت سر جفریس در رده‌های اول تا سوم این حزب برای کادر رهبری قرار بگیرند. پلوسی پس از سخنرانی خود در مصاحبه با خبرنگاران گفت که قصد ندارد هیچ جانشینی را تایید یا رد کند و گفت: «برای مردم واقعا مهم است آنهایی که انتخاب می‌شوند مشروعیت داشته و در اولویت‌بندی مسائل دقت‌نظر داشته باشند.» او درباره کادر جدید رهبری نیز گفت که آنها دیدگاه و طرح و نظر خود را دارند. خروج او از کادر رهبری دموکرات‌ها که به دقت محاسبه شده بود، منعکس‌کننده تسلط شدیدی است که او بر دموکرات‌های مجلس نمایندگان در طول دهه‌ها داشته است و به ندرت کنترل را به همکارانش واگذار می‌کرد؛ مضاف بر اینکه کسی هم مخالفتی با وی نداشت و کمتر اجازه می‌داد مسائل دموکرات‌ها به شانس واگذار شود.

پلوسی در سال۲۰۱۸ متعهد شد که تنها ۴سال دیگر رهبری حزب را در مجلس نمایندگان بر عهده بگیرد؛ اما اخیرا ابهام‌هایی درباره قول و قرار وی ایجاد شده بود و برخی می‌گفتند در صورت پیروزی دموکرات‌ها او همچنان قصد داشت رئیس مجلس بماند. چند تن از همکارانش اما گفتند که اگر پلوسی اراده‌ای هم برای این کار می‌داشت، رای لازم را برای انجام این کار نداشت و بعید به نظر می‌رسید که بخواهد دراین سمت باقی بماند. این در حالی است که پلوسی اصرار داشت که در صورت انتخاب از حمایت برای ماندن برخوردار است. او گفته بود که مدام از سوی همکارانش تلفن داشته و از او خواسته بودند که همچنان به‌عنوان رهبر باقی بماند.

او از تماس‌های متعدد از «اصطلاح منفجر شدن تلفن همراهش» یادکرده بود. این تصمیم کمتر از سه هفته پس از آن گرفته شد که همسرش، پل پلوسی، در خانه‌شان در سانفرانسیسکو مورد حمله یک مهاجم قرار گرفت که گفته می‌شود این مهاجم اعتراف کرده که قصد ربودن و حمله به رئیس مجلس نمایندگان را داشته است. پلوسی با بیان اینکه انرژی خود را به نمایندگی از شهرش متمرکز خواهد کرد، گفت: «من قصد ندارم مادرشوهری در آشپزخانه باشم و بگویم که پسرم این چیزها را این‌طور دوست ندارد، آن‌طور دوست دارد.» نانسی پلوسی برای اولین‌بار در سال۱۹۸۷ پایش به مجلس نمایندگان باز شد. او در ادامه گفت: «من قصد دارم برای حل کردن چالش‌های مردم سانفرانسیسکو از حضور در مجلس نمایندگان لذت ببرم.»

اعلامیه اخیر نانسی پلوسی پایان رقابت رهبری تاریخی برای زنی است که از خانواده‌اش در بالتیمور، جایی که پدرش نماینده کنگره و سپس شهردار آن بود، مهارت‌های سیاسی را آموخته بود. او به‌عنوان رهبر حزب ایالتی در کالیفرنیا به شهرت رسید. در ۴۷سالگی، پس از اینکه مادر پنج فرزند شده بود، در انتخابات مجلس از سانفرانسیسکو پیروز شد و در نهایت به نیروی خارق‌العاده در کادر رهبری دموکرات‌های مجلس نمایندگان تبدیل شد. با حضور او در نقش رهبری، دموکرات‌ها رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، جورج دابلیو.بوش را بر سر جنگ عراق و طرح وی برای خصوصی‌سازی تامین اجتماعی به چالش کشیدند و قانون مراقبت‌های بهداشتیِ مقرون به صرفه باراک اوباما را تایید کردند که بزرگ‌ترین دستاورد اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا بوده و هنوز به نام «اوباماکر» در آمریکا اجرا می‌شود.

او همچنین در سال۲۰۰۸ به عبور کشور از یک بحران اقتصادی شدید کمک کرد و امسال دوره رهبری خود را با تصویب قوانین تغییر اقلیم که میراث‌ساز است، به پایان رساند. البته دوران تصدی او بدون مشکل نبود. او اولین‌بار در انتخابات میان‌دوره‌ای سال۲۰۱۰، زمانی که شکست‌های شدید باعث شد حزبش اکثریت مجلس نمایندگان را از دست بدهد، برخی از دموکرات‌ها از او خواستند که کناره‌گیری کند. اما او به هبر حال رهبر حزب و سپس رئیس مجلس نمایندگان باقی ماند. هنگامی که در سال۲۰۱۸ به ریاست مجلس بازگشت، او این‌بار در درون حزب با برخی از زنان تازه راه‌یافته درگیر شد؛ زنانی که عضو گروه‌های پیشرو بوده و از او خواسته بودند که از رهبری حزب کناره‌گیری کند. پلوسی، قدرتمندترین زن در سیاست آمریکا طی سال‌های متمادی در رأس حزب خود، به هدف مورد علاقه جمهوری‌خواهان تبدیل شده بود و همواره از او با عناوین زشت یاد می‌کردند.