در مواقع عادی، جلسه استماع روز یکشنبه در دادگاه تل‌‌آویو را می‌شد به‌عنوان نشانه بحران در گفتمان سیاسی اسرائیل را رد کرد. این پرونده افترا و تهمت در حالی است که ائتلاف حاکم فعلی در اسرائیل- ائتلاف شکننده‌ای از هشت حزب ناهمگون از نظر ایدئولوژیک به رهبری نفتالی بنت- در آستانه فروپاشی قرار دارد و به نظر می‌رسد نتانیاهو به مهندسی یک بازگشت احتمالی به قدرت نزدیک شده است. یکی دیگر از اعضای ائتلاف بنت روز دوشنبه استعفا کرد و کابینه تنها ۵۹ کرسی (در پارلمان ۱۲۰ کرسی) در اختیار دارد و این دورنما مطرح شده است که شاید در کمتر از چهار سال اخیر پنجمین انتخابات هم برگزار شود. «گادی ولفسفلد» استاد ارتباطات سیاسی در دانشگاه رایشمن در هرتزلیا، در شمال تل‌آویو درباره این محاکمه گفت: «این یک نمایشی از واقعیت بود یا بدتر از آن، یک شوی آبکی و غم‌انگیز تلویزیونی.» با این حال، او گفت که بعید است «درام دادگاه» تاثیر زیادی بر چشم‌انداز سیاسی داشته باشد.

وی با اشاره به نام مستعار نتانیاهو گفت: «به یاد داشته باشیم، افراد بسیار کمی هستند که درباره بی‌‌بی نظر محکمی نداشته باشند.» نه اولمرت و نه نتانیاهو با دادگاه غریبه نیستند. نتانیاهو که رکورد طولانی‌‌ترین نخست‌‌وزیر اسرائیل را پس از مجموع ۱۵سال حکمرانی دارد، در حال حاضر به اتهام فساد در دادگاه منطقه‌‌ای اورشلیم محاکمه می‌‌شود. اولمرت که از سال۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در این سمت بود، در سال۲۰۱۴ در زمانی که شهردار بود به دریافت رشوه محکوم شد و ۱۶ماه را در زندان سپری کرد. جدیدترین نمایش دادگاه نتانیاهو وضعیت و فشارهای نگران‌کننده‌ای را فاش کرد که او در خانواده با آن روبه‌رو است و البته ناتوان از مقاومت در برابر آنهاست. این‌بار برخی از نزدیک‌ترین مشاوران او هم سوگندهایی مطرح کردند. وقتی روز شهادت سپری شد، گزارش‌هایی درباره اتفاقات زشت دوران نتانیاهو پخش شد. وکیل اولمرت و شاهدان به اختلال در خوردن، رفتارهای وسواسی-اجباری، عصبانیت‌های کنترل‌نشده، خودشیفتگی و پارانویا در خانواده نتانیاهو اشاره کردند و به قول معروف او را به گوشه رینگ فرستادند.

«یوسی ورتر» ستون‌نویس سیاسی روزنامه چپگرای هاآرتص روز دوشنبه نوشت: «شهادت دادگاه تهوع‌‌آور و هولناک بود و خاطرات تلخی را که دقیقا یک سال پیش از شر آن خلاص شدیم را زنده کرد.» اما ورتر مانند سایر تحلیلگران گفت که هیچ‌یک از اینها احتمالا نمی‌تواند نظر متحدان و حامیان سرسخت نتانیاهو را عوض کند و حتی می‌تواند به نفع او باشد؛ زیرا او نقش قربانی آزار و اذیت را بازی می‌کند. یکی از متحدان سیاسی نتانیاهو به نام «بزالل اسموتریچ» یک قانون‌گذار راست افراطی، در پستی در توییتر نوشت که از «ذلت شیطانی» تلاش‌‌ها برای بدنام کردن خانواده نتانیاهو «دررنج است». خانواده نتانیاهو از اولمرت برای غرامتی بیش از ۲۵۰هزار دلار شکایت کرده‌اند؛ زیرا به گفته آنها، توصیف او از این خانواده به‌عنوان «بیمار روانی» نشان می‌دهد که او به‌عنوان نخست‌وزیر سابق، از برخی خط قرمزها عبور کرده است. «امیر تیتونوویچ» وکیل اولمرت، در مصاحبه‌ای گفت که خط دفاعی اصلی موکلش این بود که او در یک زمان توفانی در سیاست اسرائیل اظهار نظر می‌کرد. به گفته وکیل اولمرت، موکلش «از روی احساسات و نگرانی برای آینده کشور»صحبت می‌کرد و غرضی در سخنانش نبود. به گفته این وکیل، اولمرت حقیقت را می‌‌گفت. اولمرت در مصاحبه‌ای کوتاه با نیویورک‌تایمز در خارج از دادگاه گفت: «این نظر من است و من آن را تغییر نمی‌دهم.»