رویاهای بربادرفته ترودو

 حتی اگر به گفته ناظران حزب لیبرال باز هم اکثریت پارلمان را به‌دست آورد، آن‌طور که وی انتظار داشت، اکثریت قاطعی به‌دست نخواهد آورد. بن چین، مشاور ارشد نخست‌وزیر کانادا می‌گوید که هیچ سیاستمداری دیگر نمی‌تواند محبوبیت اولیه ترودو را حفظ کند. چین می‌افزاید: «اگر پنج یا شش سال در قدرت باشید، بارهای روی دوشتان بیشتر خواهد شد.» او تصریح می‌کند: «شما باید تصمیمات سختی بگیرید که همه با آن موافق نیستند.» رهبران احزاب مخالف در بیشتر اوقات، ترودو را متهم کرده‌اند که در مقام نخست‌وزیری منافع شخصی و سیاسی خود را بر منافع ملت ترجیح داده است. آنها می‌گویند که همین انتخابات زودهنگام نیز نشانه محکمی از این است که وی به‌دنبال تحکیم قدرت برای پیشبرد اهداف خود است. آنها همچنین دست پری برای حمله به ترودو از طریق یکی از موسسات خیریه‌ای دارند که در آن نخست‌وزیر و خانواده‌اش متهم به شکستن اصول اخلاقی در آن هستند و اجازه تحقیقات درباره یک کمپانی مرتبط با آن نداده‌اند. همچنین برای هر دستاوردی که ترودو ذکر می‌کند، مخالفان او می‌توانند به تعهدات تحقق نیافته‌اش هم اشاره کنند.

از سویی معترضان ضدواکسن هم با تجمع علیه وی، به سود رقبای محافظه‌کارش شعار داده‌اند و برای همین او مجبور شده است اقدامات امنیتی و احتیاطی را در دوران کرونا افزایش دهد. در یکی از تجمعات در انتاریو که تعداد معترضان به میزان قابل توجهی از پلیس بیشتر بود، به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، ایستگاه پلیس تعطیل شد و در تجمع دیگری در همان استان، نخست‌وزیر هنگام سوار شدن به اتوبوس مبارزاتی خود با سنگریزه مورد حمله قرار گرفت. ترودو از سال ۲۰۱۵ دستاوردهای زیادی داشته است. دولت او قیمت‌گذاری کربن را اصلاح و دیگر اقدامات اقلیمی را وضع کرده است. حشیش را قانونی کرده، کارهای سودمندی به سود افراد بومی این کشور انجام داده و ۱۵۰۰ مدل تفنگ در سبک نظامی را غیرقانونی اعلام کرده است. همچنین یک طرح جدید دارد که کمک مالی مراقبت از کودکان را افزایش می‌دهد.

 نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

در حالی که انتخابات کانادا روز گذاشته به وقت محلی برگزار شد، براساس نظرسنجی موسسه «نانوس»، تنها ۳ درصد فاصله بین لیبرال‌ها و محافظه‌کاران به‌وجود آمده است. آرای لیبرال‌ها براساس نظرسنجی ۸/ ۳۰درصد است که نسبت به ۳/ ۳۱درصد روز قبل آن، اندکی کاهش یافته است. همچنین محافظه‌کاران تعداد آرای خود را از ۲/ ۲۹درصد به ۵/ ۳۰درصد افزایش داده‌اند.

«نیک نانوس» بنیان‌گذار و تحلیلگر ارشد داده در موسسه تحقیقاتی نانوس می‌گوید: این شرایط بسیار مشابه انتخابات سال ۲۰۱۹ است. همچنانکه در آن انتخابات هم رقابت تنگاتنگی بین دو حزب لیبرال و محافظه‌کار وجود داشت. اما در آن زمان لیبرال‌ها توانستند به‌دلیل میزان رایشان کرسی‌های بیشتری را به‌دست بیاورند. در همین حال آرای حزب دموکراتیک جدید به ۲۱درصد در مقایسه با ۹/ ۲۰ درصد روز قبل آن رسیده است. تعداد آرای حزب مردم نیز از ۳/ ۷ درصد به ۶/ ۵درصد کاهش یافته است. آرای این حزب در حال حاضر کمتر از بلوک کبکوا است که در نظرسنجی ۵/ ۶درصد کسب کرده است. حزب سبزها هم با ۷/ ۴درصد حمایت در رتبه ششم قرار دارد. میزان حمایت از جگمیت سینگ، رهبر حزب دموکرات جدید به‌عنوان نخست‌وزیر احتمالی رو به افزایش بوده است. او ۳/ ۲۲درصد رای دارد. این در حالی است که آرای حمایتی او در روز شنبه ۹/ ۲۰درصد بود. همچنین هنوز ۹/ ۱۰درصد نسبت به او بلاتکلیف هستند. در کل هم از بین کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، هنوز ۴/ ۸ درصد بلاتکلیف‌اند. براساس این نظرسنجی، جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال با حمایت  ۴/ ۲۹درصدی پیشتاز نخست‌وزیری است و آرای ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار نیز ۹/ ۲۵درصد برآورد می‌شود. اما به گفته نانوس، آرای شخصی سینگ خصوصا در ایالت بریتیش کلمبیا رو به افزایش بوده است. این آخرین نظرسنجی قبل از برگزاری انتخابات در کانادا بوده است.