راک‌استار وزارت خارجه آمریکا

نکته جالب اینکه این ویدئو با بازخورد مثبت در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و کمی این استقبال شوکه‌کننده بود. یکی از کاربران ایکس که برای ابراز شگفتی خود از جملات توهین‌آمیز در واکنش به یکی از پربیننده‌ترین ویدئوی این روزهای آمریکا استفاده کرد و گفت: «اصلا فکرش را نمی‌کردم.» او در ادامه نوشته است: «مطمئنا، تنوع شغلی روزانه خود را رها نکن و کمی بیشتر به وضع ظاهر خودت برس.» یکی دیگر از کاربران نوشت: «اوکراین در آتش است و بلینکن در حال نواختن گیتار.» اما سوای از صدای باریتون و آکوردهای «کرانچی بلوز» بلینکن، این رویداد در وزارت امور خارجه آمریکا برای ترویج ابتکار «دیپلماسی موسیقی» صورت گرفت که با حضور دیو گرول و گروه «فو فایترز» برگزار شد. به‌رغم این انتقادات بلینکن در پست توییتری خود نوشت: «من نتوانستم فرصت امشب را برای ترکیب موسیقی و دیپلماسی از دست بدهم. راه‌اندازی ابتکار جدید، دیپلماسیِ موسیقی جهانی بسیار خوشحال‌کننده بود.» اما ماجرای عجیب اینکه بر عکس ظاهر مرتب و کلاسیک مرد دیپلماسی دولت بایدن که همواره تیپ رسمی دارد، او علاقه‌مند به موسیقی راک است که چندان پیرو این نظم و انضباط‌های مرسوم نیست.

موسیقی بزرگ‌ترین علاقه غیرسیاسی بلینکن است. او یک‌بار به مجله رولینگ استون گفت که خونی که همواره در طول زندگی من جریان دارد، احتمالا موسیقی است و گفت که شنیدن آهنگ بیتلز با نام «یک شب سخت» توسط والدینش در کودکی جرقه‌ای را در وی شعله‌ور کرده است که خاموش‌شدنی نیست. بلینکن هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «به یاد دارم که کاملا در کودکی درگیر موسیقی بودم.» عشق بزرگ او به گیتار اریک کلاپتون است که بلینکن اعتراف می‌کند که ۷۵بار اجرای او را زنده دیده است.

سبک بلوز و کاورهای مکرر از کارهای کلاپتون باعث شد که بلینکن بزرگان بلوز الکتریک مانند بی‌بی کینگ، اوتیس راش و لوتر آلیسون را کشف کند. او کشف یکی از آنها را این‌گونه تعریف می‌کند: درحالی‌که در سن ۱۶سالگی با خانواده‌ام در پاریس زندگی می‌کردم، در حین اجرای کینگ همراه با او اشعاری را که حفظ بودم، خواندم.» بلینکن با صدایی که انگار هنوز متحیر است، افزود: « او مرا دید. فکر می‌کنم و در پایان به لب استیج می‌آید و خم می‌شود و گیتار خود را به من می‌دهد.» به‌عنوان یک مرد جوان، خیلی قبل از اینکه مردم او را «آقای وزیر» خطاب کنند و محافظان و دستیارانش مدام همراه او باشند، او در گروه‌های موسیقی‌سازمی‌نواخت و در کار جمع‌آوری دست‌کم ده‌ها گیتار بوده است که مهم‌ترین آن گیتار آکوستیک مارتین است که خودش فروتنانه می‌گوید: «من لیاقتش را نداشتم.» سال‌ها بداهه‌نوازی‌اش را در چهار «سینگل تِرک» در اسپاتیفای منتشر کرده است. آهنگ‌های وی تاکنون در اسپاتیفای بیش از ۱۵۰هزار بار شنیده شده است. اشعاری که او در این ترانه‌ها استفاده کرده است، هیچ ارتباطی با مقام دولتی او و نظریاتش درخصوص تعامل چندجانبه و «هندسه متغیر دیپلماتیک» ندارد. بلینکن خاطرنشان کرد که او این آهنگ‌ها را بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، در دوره ترامپ، زمانی که خارج از دولت بود و مطمئن نبود که باز به کار دولتی برمی‌گردد، ضبط و آپلود کرده بود. او گفت: «من اصلا فکر نمی‌کردم که یک‌بار دیگر در دولت یا یک شغل دولتی از هر نوع آن باشم. بنابراین وقتی رئیس‌جمهور مرا برای این کار معرفی کرد، این آهنگ‌ها در آنجا آپلود شده بودند.» آهنگ‌هایی که او آنها را «وانک راک» نامیده است، گهگاه در زندگی رسمی‌اش ظاهر می‌شوند. آهنگ‌هایش در رویدادهای خارج از کشور، از جمله قبل از سخنرانی او در ژوئن۲۰۲۱ با کارمندان سفارت در سن‌خوزه، پایتخت کاستاریکا، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. یک ایستگاه رادیویی فنلاند زمانی که بلینکن در ماه ژوئن از هلسینکی بازدید کرد و درباره آن سخنرانی کرد، یکی را پخش کرد که آن هم به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

گروه قبلی بلینکن که با نام «کش بار ودینگ» فعالیت می‌کرد، دست‌کم در استانداردها بسیار به حال و هوای واشنگتن نزدیک است. هم‌گروه‌هایش شامل افرادی همچون الی آتی، سخنرانی‌نویس سابق ال گور، معاون رئیس‌جمهور و نویسنده «بال غربی» و جی کارنی، سخنگوی بایدن در زمان معاونی‌اش بودند. کارنی این گروه را بیشتر «بهانه‌ای برای معاشرت و صحبت درباره موسیقی» می‌دانست. اما این گروه به‌قدری جدی بود که سفرهای نیمه‌منظمی را به برنامه‌های موسیقی مانند نیواورلئان انجام داد. این گروه حتی استودیوهایی را برای یک روز نوشتن و ضبط آهنگ رزرو می‌کرد. کارنی که هم‌اکنون رئیس سیاست و ارتباطات «Airbnb» است، می‌گوید: «درباره کیفیت آهنگ‌هایی که ساختیم، قطعا اشتباهاتی رخ داده است.» آنها به سراغ اسطوره‌های راک ِ ایندی، همچون الکس چیلتون، گرنت هارت از «هاسکر دو» و ایمی من رفته بودند. کارنی ادامه می‌دهد: «تونی در واقع گیتاریست و ترانه‌سرای خوبی است. ما نگرانیم که او ما را قال بگذارد و دیگر در وزارت امور خارجه در پی تک‌نوازی‌اش باشد.» بسیاری از دیپلمات‌ها و رهبران خارجی به وضوح تکالیف خود را در این زمینه انجام داده‌اند: کمتر از هشت نفر به بلینکن گیتار یا لوازم جانبی مانند بند گیتار را به‌عنوان هدایای معمولی داده‌اند: وزیر خارجه اسرائیل، الی کوهن، یک گیتار آکوستیک آبی با حکاکی پرچم‌های ایالات متحده و اسرائیل داده است و این اواخر از «کین گانگ»، وزیر امور خارجه چین که تابستان امسال به طرز مرموزی ناپدید شد، یک گیتار دریافت کرد. بلینکن راک‌استار وزارت امور خارجه آمریکا است.