به نوشته نیویورک‌تایمز، این آزمایش سخت برای دموکرات‌ها است. رای‌دهندگان شک دارند که او بهترین گزینه باشد. از بالاترین سطوح حزب به پایین، سیاستمداران و مقامات حزب دموکرات مدت‌هاست که این ایده را که بایدن باید رقیب اصلی معتبر داشته باشد، رد کرده‌اند. با این حال، به‌رغم تلاش‌های آنها - و فقدان یک مخالف جدی رئیس‌جمهور در حزبش - نتوانسته‌اند نگرانی‌های دموکرات‌ها را درباره او که عمدتا بر سن و زندگی‌اش متمرکز است، برطرف کنند. اختلاف بین نخبگان حزب و رای‌دهندگان آن باعث می‌شود دموکرات‌ها با شکافی باور نکردنی بر سر رئیس‌جمهوری که برای انتخاب مجدد نامزد شده است، مواجه شوند که دهه‌ها دیده نشده بود. مصاحبه با بیش از ده‌ها استراتژیست، مقامات منتخب و رای‌دهندگان در هفته گذشته، گفت‌وگو با دموکرات‌ها از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی بایدن در ماه آوریل و ماه‌ها داده‌های نظرسنجی عمومی نشان می‌دهد که این قطع ارتباط به‌عنوان یک مانع تعیین‌کننده برای نامزدی او ظاهر شده و دموکرات‌ها را نگران کرده است.

این شکاف از مناطق لیبرال گرفته تا ایالت‌های خاکستری تا تالارهای قدرت در واشنگتن دیده می‌شود. کمپین بایدن و متحدانش استدلال می‌کنند که بسیاری از این مخالفت‌های درون حزبی در سال آینده، زمانی که انتخابات به رقابت بین رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، ختم شود، از بین خواهد رفت. اما تضمین‌های آنها نگرانی‌های برخی از استراتژیست‌های ارشد دموکرات و بسیاری از رای‌دهندگان حزب درباره بایدن را کاهش نداده است. البته آنها عملکرد او را تایید می‌کنند؛ اما نگران هستند که سن بایدن که در روز تحلیف ۸۲ساله خواهد بود، مانع بزرگی برای رای‌دهندگان به‌ویژه در ایالت‌های خاکستری باشد. او در صورت انتخاب مجدد در پایان دوره‌اش ۸۶ساله خواهد بود و برخی نگران سلامتی او هستند.

جیمز کارویل، استراتژیست قدیمی حزب که نگران است فقدان اشتیاق برای بایدن منجر به کاهش مشارکت دموکرات‌ها در سال۲۰۲۴ شود، گفت: «رای‌دهندگان این را نمی‌خواهند و این در نظرسنجی‌ها هم نشان داده شده است. نمی‌توانی به این روند نگاه کنی و در اینجا احساس نگرانی نکنی.» در روزهای اخیر، سیل اخبار تلخ برای بایدن، از جمله اعتصاب کارگران خودروسازی در غرب میانه که دستور کار اقتصادی او را به چالش می‌کشد و آغاز روند استیضاح در کنگره و همچنین نادیده گرفتن این تنش درون‌حزبی، کار را برای نامزدی او به‌طور فزاینده‌ای دشوار کرده است. این تحولات در بحبوحه تیره شدن تصویر نظرسنجی‌ها صورت می‌گیرد؛ زیرا نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که اکثریت دموکرات‌ها نمی‌خواهند او دوباره نامزد شود و گزینه‌های دیگر در انتخابات مقدماتی را در نظر دارند و از ایده دیدار مجدد بایدن و ترامپ بیم دارند.

نظرسنجی سی‌ان‌ان که در ماه جاری منتشر شد، نشان داد که ۶۷درصد از دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند که بایدن دوباره نامزد نشود. این رقم درصدی بالاتر از نظرسنجی انجام‌شده توسط نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا در تابستان بود که نشان داد نیمی از آنها شخص دیگری را ترجیح می‌دهند. مقامات دموکرات در مکالمات در گوشی خود و گردهمایی‌های بی‌سابقه، مکررا به نگرانی‌هایشان درباره سن بایدن و کاهش محبوبیت او اذعان می‌کنند. اما در ظاهر، آنها اعتماد کامل خود را به توانایی‌های او برای رهبری و پیروزی نشان می‌دهند. فرماندار فیل مورفی از نیوجرسی، یک دموکرات که در میان گروهی از فرماندارانی است که جاه‌طلبی‌های ملی خود را برای حمایت از انتخاب مجدد بایدن کنار گذاشته‌اند، می‌گوید: «قطعا یک عنصر متناقض در این مساله وجود دارد.» او افزود: «این یک مساله زمان‌بر است تا زمانی که حزب به‌طور کلی، با نظرات افرادی مانند من همگرا شوند.»

برخی از مقامات حزب می‌گویند که به بایدن اطمنان زیادی دارند و در زمانی که انتخابات برگزار شود، این نگرانی‌ها برطرف خواهد شد؛ زیرا دموکرات‌ها عموما رئیس‌جمهور خود را دوست دارند. آنها می‌گویند که هرگونه بحث درباره یک جایگزین کمی بیش از یک خیال‌پردازی است؛ زیرا به چالش کشیدن بایدن نه تنها عملی نامناسب به‌نظر می‌رسد، بلکه به احتمال زیاد با شکست مواجه می‌شود و به‌طور بالقوه جایگاه رئیس‌جمهور در انتخابات عمومی را تضعیف می‌کند. یکی از رای‌دهندگان دموکرات که در سال۲۰۲۰ از بایدن حمایت کرد، جیمز کولیر، حسابدار در هیوستون، وضعیت را کمی متفاوت می‌بیند. او گفت که مایل است بایدن راه را برای نسل جدیدی که بتواند پایگاه حزب را انرژی بخشد، باز کند. کولیر ۵۷ساله گفت: «من فکر می‌کنم او کمی - نه کمی - او بسیار پیر است. امیدوارم که او با خود فکر کند که من باید خانه‌نشین شوم و به شخص دیگری اجازه دهم این کار را انجام دهد.»

هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه یک فرد برجسته بایدن را به چالش بکشد، وجود ندارد، اگرچه استراتژیست‌هایی که برای سایر منتخبان کار می‌کنند، می‌گویند که اگر رئیس‌جمهور قبل از پایان سال اعلام کند که نامزد نمی‌شود، احتمالا تعدادی از سیاستمداران مشهور وارد رقابت خواهند شد. وضعیت تقریبا برعکس میدان جمهوری‌خواهان است؛ جایی که ترامپ در میان هواخواهان حزب پیشتاز است. اما نخبگان طبقه سیاسی می‌ترسند عدم محبوبیت او در میان رای‌دهندگان میانه‌رو و همچنین در ایالت‌های خاکستری، منجر به شکست او در سال۲۰۲۴ شود. ویلیام اوون، یکی از اعضای کمیته ملی دموکرات از تنسی، از بایدن ستایش کرد و گفت که او از نظرسنجی‌هایی که به‌طور مداوم نشان می‌دهد رئیس‌جمهور برای پیروزی باید تلاش بسیار کند، متحیر شده است.

او افزود: «من به همه نظرسنجی‌ها نگاه می‌کنم و از اینکه ارتباط چندانی با واقعیت ندارد شگفت‌زده هستم.» او در مصاحبه‌ای در هفته گذشته تصریح کرد: «بخش بزرگی از آن صرفا به دلایل سن بالای بایدن است. مردم آمریکا نسبت به افراد مسن نظر پیش‌قضاوت دارند.» با این حال، اوون در تشریح تعاملات خود با دموکرات‌های اطراف ناکسویل که سال‌ها نماینده آن در مجلس تنه‌سی بود، گفت که نمی‌تواند از پرسش‌های مربوط به سلامتی بایدن فرار کند. اوون گفت: «مردم از من می پرسند: جو چطور است؟ آیا او چهار سال دیگر دوام خواهد آورد؟ این سوال، جدی است. آیا جو بایدن چهار سال دیگر دوام خواهد آورد؟ من خوشحالم که بگویم، بله، او دوام خواهد آورد. او تا ۱۰۳سال عمر خواهد کرد.»