به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، بولسونارو در یک سخنرانی دو دقیقه‌‌ای از حامیان خود تشکر کرد، معترضان را به صلح‌‌طلبی تشویق کرد، از دستاوردهای خود گفت و از چپ‌ها انتقاد کرد و در نهایت هم تاکید کرد که همیشه از قانون اساسی پیروی کرده است. با این حال چیزی که در سخنرانی وی وجود نداشت، اعتراف به این بود که او رای را از دست داده یا انتخابات آزاد و عادلانه بوده است. در مقابل، پس از سخنرانی بولسونارو، رئیس ستاد وی سخنرانی کرد و گفت که دولت قدرت را به دولت آینده واگذار خواهد کرد. چیرو نوگوئیرا، رئیس دفتر بولسونارو گفت: «رئیس‌‌جمهور بولسونارو به من -بر اساس قانون- اجازه داده است که روند انتقال را آغاز کنم.» اکنون این سوال باقی می‌‌ماند که پیام رئیس‌‌جمهور توسط هزاران حامی او که صدها بزرگراه در سراسر برزیل را در تلاش برای «فلج کردن» کشور و به نوعی لغو انتخابات مسدود کرده‌‌اند، چگونه دریافت خواهد کرد.

بولسونارو روز سه‌‌شنبه گفت که این اعتراضات «ثمره خشم و احساس بی‌‌عدالتی در روند انتخابات است.» اما او از حامیانش خواست تا از اختلالات جلوگیری کنند. او گفت: «تظاهرات مسالمت‌آمیز همیشه مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اما روش‌های ما نمی‌‌تواند روش‌های چپ باشد، مانند تهاجم به اموال، تخریب کالاها و محدودیت‌‌های حق رفت و آمد.» به نظر می‌‌رسد که اظهارات او برای بازدارندگی بسیاری از معترضان که تا سه‌‌شنبه شب به مسدود کردن جاده‌ها ادامه دادند، کمک چندانی نکرد. یکی از حامیانش به نام ولینگتون رودریگز، ۴۱ساله معترض در حال نوشیدن الکل بود، می‌‌گوید: «این دقیقا همان چیزی است که ما انتظار داشتیم. رئیس‌‌جمهور همیشه می‌‌دانست که چگونه ما از او حمایت می‌‌کنیم. ما می‌خواهیم ادامه دهیم؛ زیرا این حق ماست که اعتراض کنیم.» این فرد جزو کسانی بود که در بستن یکی از بزرگراه‌ها به سایر معترضان کمک کرده بود.

تصمیم دولت بولسونارو برای انتقال قدرت به نامزد چپی که او را شکست داده بود، خبر خوشایندی برای دموکراسی برزیل بود. رئیس‌‌جمهوری برزیل مدت‌هاست که سیستم انتخاباتی برزیل را مملو از تقلب می‌‌داند. با وجود کمبود شواهد و پیش از انتخابات روز یکشنبه، او گفته بود که چپ‌‌ها در تلاش برای تقلب در آرا هستند. بنابراین هنگامی که رئیس‌‌جمهور پرحرف به‌طور ناگهانی به مدت دو روز سکوت کرد، ملت به این فکر افتادند که آیا او باخت خود را مورد بحث قرار خواهد داد یا خیر؟ دقیقا همان کاری که دونالد ترامپ پس از شکست مقابل بایدن انجام داد. اکنون، دولت برزیل می‌‌تواند به‌طور کامل کار خود را برای انتقال به داسیلوا، رئیس‌‌جمهور سابق که در سطح جهانی به‌عنوان «لولا» شناخته می‌‌شود، آغاز کند و ۱۲سال پس از ترک پست او مجددا رهبر برزیل خواهد شد. او قرار است از اول ژانویه کار خود را به‌طور رسمی آغاز کند. با این حال بولسونارو روز سه‌‌شنبه به داسیلوا اشاره نکرد.

برای افرادی که سه دهه حضور بولسونارو در سیاست را تماشا کرده‌‌اند، واکنش او تعجب‌‌آور نبود. این در حالی است که وی در این دوره هرگز در هیچ انتخاباتی شکست نخورده بود. با این وجود او مدت‌هاست که سیاستمداری تحت تاثیر احساساتش شناخته می‌‌شود؛ فردی که علیه نظام سیاسی انتقاد می‌‌کند و خود را قربانی توطئه چپ‌‌ها می‌‌داند. به گفته چهار مقام دولتی که خواستند نامشان فاش نشود، وزرای بولسونارو و یک قاضی دادگاه عالی او را تحت فشار قرار دادند تا تسلیم شود. مقامات تاکید کرده بودند که تصمیم نهایی در نهایت از آنِ رئیس‌‌جمهور خواهد بود؛ اما وی در نهایت قبول کرد که روند انتقال قدرت مسالمت آمیز طی شود.