به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، بولسونارو بیشتر روز دوشنبه را در دفاتر ریاست‌جمهوری سپری کرد و با مشاوران ارشد و وزیر دفاع برزیل ملاقات کرد. به گفته سه مقام دولتی که خواستند نامشان فاش نشود، حداقل برخی از مشاوران رئیس‌‌جمهوری را ترغیب کردند که تسلیم شود؛ اما مشخص نیست که آیا او هنوز تصمیمی درباره اینکه چه باید بکند، گرفته است یا خیر؟‌ تا عصر دوشنبه، تقریبا یک روز کامل پس از اینکه مقامات انتخاباتی داسیلوا را به‌عنوان رئیس‌‌جمهوری منتخب جدید اعلام کردند، بولسونارو هنوز به‌طور علنی صحبت نکرده است. به گفته یکی از مقامات ارشد دولت که نخواست نامش فاش شود، او عصر دوشنبه در حال کار روی یک «واکنش متناسب» در کاخ ریاست‌‌جمهوری بود و قصد داشت روز سه‌‌شنبه به وقت محلی چیزی بگوید.

سکوت بولسونارو برای برزیل ناراحت‌‌کننده بود. او به‌طور مداوم، بدون مدرک، ادعا کرده است که سیستم رای‌‌گیری الکترونیکی کشور مملو از تقلب است و چپ‌‌ها در حال برنامه‌‌ریزی برای تقلب در رای بودند. درنتیجه، بر اساس نظرسنجی‌‌ها، میلیون‌‌ها نفر از حامیان او ایمان خود را به یکپارچگی انتخابات کشورشان از دست داده‌‌اند و بسیاری آشکارا اعلام کرده‌‌اند که به دستور او آماده حضور در خیابان‌‌ها هستند.

روز دوشنبه، برخی منتظر نشانه‌‌ای از بولسونارو بودند.به گفته پلیس بزرگراه فدرال، حامیانی که اغلب توسط کامیون‌‌داران هدایت می‌‌شوند، حداقل ۳۰۰جاده را در ۲۰ایالت برزیل مسدود کرده‌‌ و ترافیک را در چندین بزرگراه مهم مختل کرده بودند. با این حال، تظاهرات گسترده‌‌ای که بسیاری از آن بیم داشتند که به سرعت پس از اعلام نتایج رخ دهد، اتفاق نیفتاد. در عوض، در ده‌ها گروه در اپلیکیشن پیام‌‌رسان تلگرام، بسیاری از حامیان بولسونارو درباره نحوه پاسخگویی به شکست رئیس‌‌جمهور در انتخابات سر در گم شده بودند؛ به‌‌ویژه اینکه واکنشی هم از سوی رئیس‌‌جمهوری برزیل دیده نشد و حامیانش در عمل چند دسته شده بودند.

در گروه‌های تلگرامی در صبح دوشنبه، مردم آگهی‌‌هایی را برای تظاهرات به اشتراک گذاشته بودند که در نهایت تا بعدازظهر دوشنبه هیچ اتفاقی رخ نداد. اما پاسخ متحدان بولسونارو واضح‌‌تر بود. وزرای دولت پیشین و فعلی، قانون‌گذاران جناح راست و کارشناسان برجسته محافظه‌‌کار همگی پیروزی داسیلوا را پذیرفتند؛ «هر چند با حیرت زیاد.» مهم‌ترین نشانه انزوای سیاسی بولسونارو درست پس از آن بود که مقامات انتخاباتی، پیروزی در این رقابت را به سود داسیلوا اعلام کردند. آرتور لیرا، رئیس مجلس نمایندگان برزیل یکی از متحدان بولسونارو و یکی از قدرتمندترین سیاستمداران این کشور، بیانیه‌‌ای را رو به دوربین‌‌های تلویزیونی خواند که به وضوح نشان داد تلاشی برای حفظ قدرت نخواهد داشت.

وی گفت: «اراده اکثریت ابرازشده در صندوق‌های رای هرگز نباید به چالش کشیده شود و ما در ساختن کشوری مستقل و عادل با نابرابری کمتر پیش خواهیم رفت.» تنها عضوی از خانواده بولسونارو که روز دوشنبه به نتایج گفت‌وگو کرد، بیانیه کمتر واضحی ارائه کرد. فلاویو بولسونارو، پسر رئیس‌‌جمهوری و سناتور برزیلی، پیامی را در توییتر خطاب به هواداران پدرش منتشر کرد. او نوشت: «بیایید سرمان را بلند کنیم و از برزیل خود دست نکشیم!» او در ادامه نوشت: «خدا هدایت‌‌کننده است!»

در دفاتر ریاست‌‌جمهوری روز دوشنبه، جمعیتی از سیاستمداران دست راستی، از جمله چندین قانون‌گذار جناح راست، معاون بولسونارو و پسرش ظاهر شدند. به گفته سخنگوی ارتش، بعدازظهر دوشنبه، بولسونارو همچنین وزیر دفاع را به دفاتر ریاست‌‌جمهوری فراخواند. وزیر دفاع امسال امنیت سیستم انتخاباتی برزیل را زیر سوال برده بود؛ اما پس از اینکه مقامات انتخاباتی تغییراتی در برخی دستگاه‌های رای‌‌دهی ایجاد کردند، رهبران نظامی اذعان کردند که با امنیت سیستم کنار آمده‌‌اند. به گفته یکی از مقامات دولتی که نخواست نامش فاش شود، برخی از دیدارهای روز دوشنبه شامل وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر ارتباطات و رئیس دفتر رئیس‌‌جمهوری برزیل بود.

همه آنها به‌عنوان برخی از صداهای معتدل‌‌تر در رده‌های بالای دولت دیده می‌‌شوند. این مقام مسوول گفت: در این دیدارها، وزرا پیشنهاد ارائه بیانیه‌‌ای درباره نتایج انتخابات به رئیس‌‌جمهور دادند. این مقام مسوول تصریح کرد که آنها به مدت شش‌ساعت با رئیس‌‌جمهور جلسه داشتند. به گفته این مقام ارشد دولت، او در آنجا به‌‌گونه‌‌ای برنامه‌‌ریزی کرد تا دست‌‌کم پیش‌‌نویسی درخصوص پاسخ تهیه شده باشد. آن شخص گفت که رئیس‌‌جمهور آرام به نظر می‌‌رسید.

همزمان داسیلوا روز دوشنبه را صرف صحبت با دیگر رهبران جهان کرد. پیروزی او در سائوپائولو از سوی آلبرتو فرناندز رئیس‌‌جمهوری آرژانتین مورد استقبال قرار گرفت و با جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده هم تلفنی صحبت کرد. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که بایدن «قدرت نهادهای دموکراتیک برزیل را پس از انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر را مورد ستایش قرار داد.» با این حال، ادعاهای تقلب همچنان در حال افزایش بوده است؛ از جمله از سوی برخی صداهای جناح راست در ایالات متحده.

رودریگو کنستانتینو، کارشناس با نفوذ برزیلی که در فلوریدا زندگی می‌‌کند، صبح روز دوشنبه برای ۴/ ۱میلیون دنبال‌‌کننده‌‌اش در توییتر پست کرد که الگوی رای‌‌دهی بیش از حد غیر طبیعی است؛ حتی شبیه یک چیز الگوریتمی به نظر می‌رسد!

در مصاحبه‌‌ای او گفت که به‌شدت به تقلب در انتخابات اعتقاد دارد. البته او اعتراف کرد که هیچ‌کس نمی‌‌تواند آن را ثابت کند. اما بدون توجه به اینکه آیا تقلب در رای‌‌دهندگان صورت گرفته است، او تصریح کرد: «انتخابات به‌دلیل داوری ناعادلانه مقامات انتخاباتی به سرقت رفته است.» او گفت: «من نمی‌‌خواهم آتشی روشن کنم. من نمی‌خواهم شعله‌‌ای بر این ماجرا باشم؛ اما همه ما می‌‌دانیم که تقلب رخ داده است.» در جای دیگری در ایالات متحده، استفان کی.بنن، مجری پادکست و مشاور سابق دونالد ترامپ اواخر یکشنبه در ویدئویی ادعا کرد که در رای‌‌گیری تقلب شده است و بولسونارو «نمی‌‌تواند تسلیم شود.»اطلاعات نادرست درباره تقلب بالقوه رای‌‌دهندگان نیز به سرعت در سایت‌‌های اینترنتی مربوط به محافظه‌‌کاران برزیل منتشر شد، از جمله ویدئوهای نامشخصی که ظاهرا عملکرد نادرست دستگاه‌های رای‌‌دهی را نشان می‌‌داد و به موجب آن ادعاهایی مبنی بر تقلب مقامات انتخاباتی در رای‌‌گیری مطرح شد.

مقامات انتخاباتی برزیل اعلام کردند که هیچ مدرکی دال بر تقلب در روز یکشنبه وجود ندارد. بررسی‌‌های صورت‌گرفته از ۶۰۱شعبه رای‌‌گیری نشان داد که شمارش آرای آنها به‌طور دقیق در سطح ملی بوده و نشان‌دهنده خواست مردم بوده است. برزیل تنها کشوری است که از سیستم رای‌‌گیری کاملا دیجیتالی بدون نسخه پشتیبان کاغذی استفاده می‌‌کند. بولسونارو از این سیستم به‌عنوان یک نقص اساسی برای ادعای خود استفاده کرده است و می‌‌گوید که این سیستم مستعد تقلب است؛ زیرا مانع از اطمینان از ثبت صحیح هر رای توسط مقامات می‌‌شود. با این حال، کارشناسان مستقل امنیت کامپیوتری که این سیستم را مطالعه کرده‌‌اند، می‌‌گویند که لایه‌های امنیتی از تقلب و خطا جلوگیری می‌‌کند و از زمانی که برزیل در سال۱۹۹۶ شروع به استفاده از آنها کرد، هیچ مدرکی دال بر تقلب معتبر در دستگاه‌های رای‌‌گیری وجود ندارد. با این حال برخی از دست‌‌راستی‌‌ها مدعی‌‌اند که با این سیستم تقلب شده است.