این رزوها بیش از هر زمان دیگری از خطر جنگ هسته‌ای صحبت به میان آورده می‌‌شود؛ درست مانند جنگ سرد: «زمانی که کشورهای غربی، به‌‌ویژه آمریکا از مردم خواسته بودند که در پناهگاه‌های خودشان مواد غذایی و آب به مقدار کافی نگه دارند.» آمریکا به‌‌ویژه پس از بحران موشکی کوبا، در شرایط آرماگدونی زندگی می‌‌کرد. سوال مهم این است: آیا آمریکا به دوران آرماگدون بازگشته است.

افرادی همچون مک‌‌کنزی در آمریکا کم نیستند. مک‌‌کنزی معتقد است که جنگ در اوکراین و تورم فزاینده در آمریکا از علائم و نشانه‌های مهم برای رقم خوردن آخرالزمان است. مک‌‌کنزی که در تیک‌‌تاک ۸۱هزار دنبال‌‌کننده دارد، فیلم‌‌هایش را در این رسانه اجتماعی بارگذاری می‌‌کند. در تصاویری که او منتشر کرده، مشخص است که او مقادیر زیادی غذا و آب در پناهگاه خود ذخیره کرده است. مک‌‌کنزی به نیویورک‌‌پست می‌‌گوید: «من آماده‌‌ام، برای جنگ، تورم، فاجعه هسته‌‌ای و هر نوع هرج و مرجی. » او معتقد است یک سیستم چرخش «بی عیب و نقص» برای مواد غذایی خود ایجاد کرده است که می تواند او و خانواده‌اش را به مدت ۲۵سال زنده نگه دارد.

به گزارش دیلی‌‌میل، در این پناهگاه در مجموع ۲۰هزار دلار برای غذا، مواد غذایی مدت‌‌دار و تسلیحات هزینه شده است. با جدیدترین افزوده‌هایش، او اکنون معتقد است که این مبلغ نزدیک به ۴۵هزار دلار رسیده است. او درخصوص این مقدار مواد ذخیره‌شده می‌‌گوید: «قیمت همه چیز در اینجا بسیار بالا رفته است؛ اما من باید خودم و خانواده‌‌ام را برای یک وضعیت فاجعه‌‌آمیز آماده کنم. من غذای بسیار بیشتری را به پناهگاه و یک سیستم جدید تصفیه آب و همچنین تعدادی مرغ و یک بوقلمون اضافه کردم.»

علاوه بر این، او یک گلخانه برای محصولات بومی راه‌‌اندازی کرده است و مهمات و سلاح‌‌های بیشتری را به «پناهگاه مخفی» اضافه کرده است. مک‌‌کنزی می‌‌گوید که واکنش‌‌های زیادی را برای ویدئوی وایرال‌شده‌‌اش دریافت کرده است، اما می‌‌گوید معتقد است که خودش را «بسیار آسیب‌‌پذیر» کرده است. این داستان اما با یک خبر ترسناک همراه شد؛ خرید داروهای ضدهسته‌‌ای در آمریکا از سوی دولت بایدن. واشنگتن فری بیکن، در گزارشی نوشت: دولت ایالات متحده این هفته ۲۹۰میلیون دلار از دارویی را خریداری کرد که برای درمان آسیب‌‌های سلول‌‌های خونی ناشی از حوادث اضطراری رادیولوژیکی و هسته‌‌ای است. این به‌عنوان بخشی از تلاش‌‌های طولانی‌مدت آمریکا است که آماده تهدیدات ناگهانی علیه امنیت ملی‌‌اش باشد. در این راستا وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده داروی «Nplate»را از کمپانی دارویی «Amgen» خریداری کرده است.

قرص ان‌‌پلیت برای درمان بیمارانی که از مسمومیت ناشی از پرتو رنج می‌‌برند، استفاده می‌‌شود. مسمومیت ناشی از پرتو زمانی رخ می دهد که کل بدن یک فرد در معرض دوز بالایی از تشعشع قرار گرفته باشد؛ به‌طوری‌که بتواند ظرف چند ثانیه به اندام‌های داخلی بدن برسد.

 سخنگوی وزارت بهداشت و خدمات انسانی در پاسخ به این سوال که آیا خرید روز سه‌‌شنبه به تنش با روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین مرتبط است یا خیر گفت که این بخشی از تلاش‌‌های مداوم برای آماده شدن برای طیف گسترده‌‌ای از تهدیدات از جمله شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک، بیماری‌‌های واگیردار هسته‌‌ای و نوظهور است. با بودجه حاصل از قانون پروژه بیوشیلد، قانونی که در سال ۲۰۰۴ تصویب شد، وزارت بهداشت و خدمات انسانی کارش را توسعه داد که از توسعه تشخیص بیماری‌‌ها و ساخت واکسن‌‌ها گرفته تا درمان‌‌ها برای پاسخگویی به اثرات بالقوه مربوط به سلامتی خدماتش متغیر است.

هنگامی که زنگ خطر به صدا در می‌‌آید، وزارت بهداشت و خدمات انسانی محصولات رادر سطح «آمادگی ملی» خریداری می‌‌کند. نیویورک‌‌پست در گزارش دیگری نوشت: تدوام جنگ باعث شده است تا گمانه‌‌زنی‌‌ها درباره حملات هسته‌‌ای نیز افزایش پیدا کند؛ به‌گونه‌‌ای‌که مردم آمریکا به شکل بی‌‌سابقه‌‌ای به خرید قرص یدید پتاسیم برای مقابله با تشعشعات رادیو اکتیو روی آوردند. البته همین تقاضای شدید برای خرید قرص یدید پتاسیم باعث شد تا قیمت آن به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند و در برخی از ایالت‌‌ها نیز نایاب شود.

سوت ترسناک قطار هسته‌‌ای

اوایل هفته وقتی سوت قطار حمل تسلیحات هسته‌‌ای در روسیه به صدا در آمد، در آمریکا نیز زنگ خطر زده شد. الجزیره در گزارشی نوشت: ولادیمیر پوتین با صدور فرمانی تاکید کرد که ارتش روسیه می‌‌تواند از سلاح‌‌های هسته‌‌ای استفاده کند. پس از این دستور اما دوربین‌‌ها، تصاویری گرفتند که ترس را بر جهانیان مستولی کرد: «حرکت یگان‌‌های هسته‌‌ای ارتش روسیه که با قطار به مرز اوکراین حرکت کردند.»

روزنامه سان انگلیس به نقل از «کنراد موزیکا» رئیس مرکز دفاعی روچان لهستان آورده است: «فیلمی از این قطار در مکان نامعلومی در مرکز روسیه گرفته شده که حامل وسایل نقلیه و تجهیزات است و ظاهرا به سمت جبهه مقدم در اوکراین در حال حرکت است.» موزیکا گفت: «این قطار به واحدی متصل است که ده‌ها انبار مرکزی سلاح‌‌های هسته‌‌ای را مدیریت می‌‌کند. در واقع این تجهیزات متعلق به مدیریت اصلی دوازدهم وزارت دفاع روسیه است که مسوولیت مهمات هسته‌‌ای، ذخیره‌‌سازی، نگهداری وجابه‌جایی این واحدها را برعهده دارد.» وی در عین حال گفت: «با این حال این ویدئو به هیچ‌‌وجه آماده‌‌سازی برای پرتاب یک سلاح هسته‌‌ای را نشان نمی‌‌دهد.»

حرکت این قطار، به‌ویژه پس از آنکه اوکراین درباره خطر بسیار بزرگ استفاده از سلاح هسته‌‌ای تاکتیکی توسط روسیه هشدار داد، یک رویداد مهم است. هرچند پنتاگون این خبر را تایید نمی‌‌کند، اما فیلم‌‌ها نشان می‌‌دهد که این قطارها اوایل هفته به حرکت درآمده‌‌اند. پوتین قبلا با ضمیمه کردن کریمه و حالا دونتسک و لوهاسنک و زاپوریژیا اعلام کرده است که هرگونه حمله به این مناطق، به منزله حمله به روسیه است و پاسخ سختی دریافت خواهد کرد. روسیه پیش‌تر توسط مقامات گوناگونی تهدید کرده بود در صورت حمله، استفاده از تسلیحات هسته‌‌ای یکی از گزینه‌ها خواهد بود. به نظر می‌‌رسد جهان به دوران بحران موشکی کوبا رسیده است؛ اما این‌‌بار مرکز بحران نه کشوری در همسایگی آمریکا، بلکه در همسایگی روسیه است.