سخنرانی ترامپ سیگنال‌های مبهمی با خود به همراه داشت، او از طرفی درباره سرانجام توافق تجاری ابراز امیدواری کرد و از سوی دیگر چین و هر کشور دیگری را نیز که به زعم او با ایالات متحده بدرفتاری کند تهدید کرد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در باشگاه اقتصادی نیویورک گفت: ما به یک توافق با چین نزدیک هستیم. گام ‌اول توافق ممکن است بین دو کشور به زودی اتفاق بیفتد. ترامپ این جملات را در حالی بیان کرد که در خلال آن این معنی متبادر می‌شد که چین علاقه‌مند به یک توافق تجاری با آمریکاست و تکمیل گام اول تجاری نزدیک است.

اگر کسی تنها این بخش از سخنان ترامپ را در نظر بگیرد مطمئنا از واکنش بازارها در روز چهارشنبه تعجب خواهد کرد. پس باید به متن کامل سخنان ترامپ در باشگاه اقتصادی نیویورک رجوع کرد تا معنای واکنش بازارها روشن شود. ترامپ در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: با اینکه ما پیشنهادهایی برای توافق با چین داریم ولی اگر نتوانیم به توافق برسیم، ایالات متحده تعرفه‌ها را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. تاکید می‌کنم که تعرفه‌ها افزایش زیادی خواهد داشت. این گزاره برای هر کشور دیگری نیز که با آمریکا رفتار مناسبی نداشته باشد هم صادق است. با توجه به این بخش از سخنان ترامپ معنای افزایش قیمت طلا در معاملات اولیه روز چهارشنبه شفاف‌تر می‌شود. همچنین در واکنش به اظهارات مقام اول کاخ سفید، معاملات آتی وال‌استریت و سهام‌های آسیایی نیز کاهش یافتند. دیگر نگرانی این بازارها تشدید تنش‌ها در هنگ‌کنگ است. مایکل مک‌کارتی استراتژیست ارشد بازار در موسسه CMC در این باره اظهار کرد: حرکت نزولی طلا اکنون متوقف شده است. رئیس‌جمهور ترامپ از یک طرف گفته است امکان دارد توافق نزدیک باشد و از طرف دیگر چین را تهدید کرده است که اگر توافقی حاصل نشود، تعرفه‌ها افزایش خواهد یافت. او در ادامه و درباره تاثیر سیگنال‌های ترامپ بر بازار گفت: شاید این سخنان موقعیت توافق را بهبود نبخشد اما قطعا از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.  طلا در شرایطی که نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی وجود دارد، به‌عنوان یک ذخیره امن برای حفظ ارزش محسوب می‌شود و افزایش تنش‌ها در سال جاری تاکنون سود زیادی را به دارندگان طلا رسانده است. عامل دیگر در کنار این نااطمینانی‌های سیاسی خاص سال جاری میلادی، کاهش سه باره نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو بوده است. کاهشی که در مواجهه با رکود احتمالی لحاظ شده است. به‌طور کلی نظر کارشناسان این است که تا زمانی که اتفاقات عمده از جمله جنگ تجاری به سرانجام نرسد، عدم اطمینان بر بازارها حاکم خواهد بود و این نااطمینانی پشت ارزش طلا خواهد ایستاد.

علاوه بر افق کوتاه‌مدت، روند بلند‌مدت طلا نیز برای معامله‌گران اهمیت دارد. از دیدگاه اقتصاد کلان، عوامل بلندمدت زیادی وجود دارد که در راستای افزایشی بودن قیمت طلا می‌تواند آشکار شود. افزایش احتمالی تنش جنگ تجاری بین دو قطب اقتصادی جهان و احتمال رکود جهانی اقتصاد دو عاملی است که در صورت وقوع می‌تواند، بسیاری از صاحبان طلا را منتفع کند. پیتر هاگ رئیس بخش تجارت بین‌المللی کیتکو در این مورد گفت: اگر شما یک سرمایه‌گذار در بازار طلا با افق معاملاتی بلندمدت هستید، بهتر این است که در این بازار باقی بمانید. از نظر من سال ۲۰۲۰ سال بسیار پر نوسانی خواهد بود و همچنین سال آینده سال بسیار خوبی برای فلزات ارزشمند است.