انتخابات آمریکا در هاله‌ای از ابهام

دقیقا یک ماه تا روز انتخابات مانده است و جمهوری‌‌خواهان برای تصاحب مجلس نمایندگان در ماه نوامبر تمایل بیشتری دارند. در سنا اما انتخابات به انبوه میلیون‌‌ها دلاری بستگی دارد که قرار است نقش تعیین‌‌کننده در ایالت‌‌های موسوم به میدان نبرد داشته باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، تقریبا برای دو دهه، انتخابات میان‌دوره‌‌ای به‌طور متوالی مملو از امواج پرتنش حزبی بوده است: «برای دموکرات‌‌ها در سال۲۰۰۶، جمهوری‌‌خواهان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ و دموکرات‌‌ها دوباره در سال ۲۰۱۸.» با این حال، درحالی‌که اولین برگه‌های رای پستی برای رای‌دهندگان ارسال می‌‌شود، نتیجه انتخابات میان‌دوره‌‌ای۲۰۲۲ در ۸ نوامبر به‌طور غیرعادی غیرقابل پیش‌بینی به‌‌نظر می‌‌رسد.

این می‌‌تواند یک دلیل برای خوش‌‌بینی دموکرات‌‌ها در انتخابات باشد و دوست دارند سناریوی انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال۲۰۲۰ این‌‌بار برای آنها در کنگره رخ بدهد. از بسیاری جهات، دو حزب تقریبا به‌طور کامل از مسیر انتخاباتی متفاوت صحبت می‌‌کنند و کمتر بر سر سیاست‌‌های خاص شباهت نظر دارند. این‌گونه به نظر می‌‌رسد که دو حزب دارای فهرست‌‌های کاملا متفاوت و پر از چالش‌‌های پیش روی مردم آمریکا هستند. با این حال هر دو گروه روی چندین محور اساسی متمرکز شده‌‌اند تا رای‌‌دهندگان را ترغیب کنند تا به سود حزب خود رای بدهند. جمهوری‌خواهان، رای‌‌دهندگان را با پیام‌‌هایی درباره اقتصاد ضعیف، جنایات ترسناک، تورم فزاینده و ریاست‌‌جمهوری نفرتامیز بایدن ترغیب به رای دادن می‌‌کنند. دموکرات‌‌ها با هشدار درباره سلب حق سقط جنین و بازگشت دونالد ترامپ به قدرت قصد دارند مردم را بترسانند تا به حزب متبوع خود رای بدهند. هر دو حزب عمده توان خود را صرف مردمان حومه شهر به‌‌ویژه زنان کرده‌‌اند که باارزش‌‌ترین گروه در انتخابات به‌‌شدت قطبی‌شده هستند.

امسال مانند یک ترن هوایی سیاسی بالا و پایین شده است. جمهوری‌‌خواهان به خود می‌بالیدند که یک موج معمولی برای حزبشان در حال شکل‌‌گیری است و دموکرات‌‌ها پس از تصمیم دیوان عالی (عمدتا محافظه‌‌کار) مبنی بر ابطال حق سقط جنین، رای‌‌دهندگان مترقی و مستقل را تشویق می‌‌کنند که به پای صندوق‌های رای بیایند. اما حالا همه‌‌چیز در هاله‌‌ای از ابهام قرار گرفته و گویی آونگ زمان در حال حرکت به عقب است. ناوین نایاک، استراتژیست دموکرات و رئیس مرکز صندوق اقدام برای پیشرفت آمریکا اذعان کرد: «ای کاش انتخابات یک ماه پیش بود.» با این حال، او از اینکه حزب خود هنوز شانس برای پیروزی دارد خوشحال است؛ اما این نکته را هم متذکر شد که دموکرات‌‌ها هیچ کاری برای حضور در این انتخابات نکرده‌‌اند. چالش دموکرات‌‌ها این است که آنها هیچ فرصتی برای خطا ندارند.

همان‌طور که پیتر هارت، یک کارشناس نظرسنجی کهنه‌‌کار از حزب دموکرات می‌‌گوید: «حتی کوچک‌ترین لرزش دموکرات‌ها را در اقلیت قرار می‌‌دهد.» در حال حاضر سنا به‌طور مساوی بین دو حزب یعنی ۵۰-۵۰ تقسیم شده است و نامحبوبی بایدن می‌‌تواند به ضرر دموکرات‌‌ها باشد. در ماه نوامبر، انتظار می‌‌رود که موضوعات مورد علاقه هر حزبی در ذهن رای‌دهندگان غالب باشد، دست بالا را در انتخابات داشته باشد. پل شوماخر، استراتژیست کهنه‌‌کار جمهوری‌‌خواه، مستقر در کارولینای شمالی، با اشاره به لفاظی‌‌های حزب دموکرات درباره سقط جنین و ترامپیسم گفت: «پیام دموکرات‌‌ها این است؛ اگر جمهوری خواهان را انتخاب کنید، آسمان ممکن است سقوط کند!» اما او این نکته را متذکر شد که «رای‌‌دهندگان در حال حاضر می‌‌بینند که آسمان در حال سقوط است - همه اینها به دلیل اقتصاد بد جو بایدن است؛ افزایش قیمت‌‌ها در فروشگاه‌های خواربارفروشی یک واقعیت روزمره زندگی است.»

جمهوری‌‌خواهان برای تصاحب مجلس نمایندگان خوش‌‌بین هستند. الیز استفانیک، نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان و رئیس کنفرانس جمهوری‌‌خواهان، در مصاحبه‌ای از یک «سونامی قرمز» صحبت کرد. او گفت: «من فکر می‌‌کنم ما می‌توانیم بیش از ۳۵کرسی به‌دست آوریم که می‌‌تواند منجر به کسب اکثریت بزرگ از زمان رکود بزرگ به‌‌حساب آید. «جمهوری‌‌خواهان، در واقع، تنها به یک موج قرمز نیاز دارند تا از ۲۲۰نماینده فعلی عبور کنند و اکثریت را به‌دست آورند.

 به گفته تحلیلگران سیاسی که رقابت‌‌پذیری نژادها را ارزیابی می‌‌کنند، برای اینکه دموکرات‌‌ها بتوانند قدرت را حفظ کنند، باید تقریبا ایالت‌‌های میدان نبرد را پیروز شوند. این پیروزی زمانی حاصل می‌‌شود که آنها در ۸۰درصد این ایالت‌‌ها برنده از میدان رقابت خارج شوند. دن کانستون، که رئیس صندوق رهبری کنگره است، همسو با رهبری جمهوری‌‌خواه مجلس خاطرنشان کرد که اگر جمهوری‌‌خواهان هر ایالتی را که ترامپ تصاحب کرده بود، با ۵درصد کمتر یا بیشتر به‌دست آورند، آنها می‌‌توانند مجلس نمایندگان را با ۲۲۴ کرسی فتح کنند. او در خصوص اینکه آیا شرایط را برای فتح مجلس نمایندگان مهیا می‌‌بیند، تصریح کرد: «تاکنون محیط سیاسی به طرق مختلف در این چرخه حرکت کرده و مسائل متضاد بیشتری مطرح شده است که هر دو طرف را درگیر و پرانرژی نگه داشته است.»

چیزی که بیش از همه دموکرات‌‌ها را ترسانده است، هزینه بسیار زیاد کمیته مرکزی حزب جمهوری‌‌خواهان برای انتخابات است. شان پاتریک مالونی، نماینده نیویورک، رئیس کمیته مبارزات انتخاباتی دموکرات کنگره، در مصاحبه‌‌ای گفت: «ما همیشه می‌‌دانستیم که این رقابت سخت خواهد بود.» او درباره کسری نقدی فوق‌العاده حزب کمیته مرکزی دموکرات‌‌ها هم گفت: «ما فقط به اندازه‌‌ای داریم که بگوییم کفاف دخل و خرجمان را می‌‌دهد.»

در سنا، میدان جنگ توسط جریان‌‌های قدرتمند شکل گرفته و به ۱۰ ایالت افزایش یافته است و اگر یک ایالت به جمهوری‌‌خواهان روی خوش نشان دهد، آنها مجلس سنا را به کنترل خود در خواهند آورد. جمهوری‌‌خواهان با عقب نشاندن دموکرات‌‌ها بر سر موضوعات جنایی و جرم و جنایت، جایگاه خود را در چندین رقابت مهم در سنا - از جمله در نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین - بهبود بخشیده‌اند. اما این دستاوردها به‌دلیل موقعیت نامطلوب چندین نامزد جمهوری‌‌خواه، از جمله آنهایی که در آریزونا و جورجیا هستند، خنثی می‌‌شود؛ جایی که ورق مبارزات انتخاباتی بازگشته است؛ به همین دلیل هرشل واکر جمهوری‌خواه در جورجیا مجبور شده که این ادعا را مطرح کند که به سقط جنین نامزد سابق خود کمک مالی کرده است.

همچنین یکی از مهم‌ترین تحولات سنا در نیوهمپشایر اتفاق افتاد؛ جایی که جمهوری‌‌خواهان دون بولدوک را در ماه سپتامبر با وجود هشدارهایی که درباره او دادند و وی را صاحب «ایده‌های دیوانه‌‌کننده» خواندند، باز نامزدش کردند. در یک مصاحبه رادیویی اخیر، سناتور ریک اسکات، رئیس کمیته ملی سناتورهای جمهوری‌‌خواه، نیوهمپشایر را در میان پنج فرصت برتر برای پیروزی انتخاب نکرد. اواخر روز جمعه، گروه اسکات دستور به لغو اهدای بیش از ۵میلیون دلاری که برای آنجا در نظر گرفته بود، کرد و گفت که این وجوه را به جای دیگری هدایت می‌‌کند. ناکامی در جذب آرا، جمهوری‌‌خواهان سنا را در طول سال۲۰۲۲ با مشکل مواجه کرده است و سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت، در تابستان از «کیفیت نامزدها» شکایت کرد. اما اکثر استراتژیست‌‌های جمهوری‌خواه سنا اکنون کنترل مجلس سنا را به ویژه در نوادا و جورجیا دنبال می‌‌کنند؛ جایی که دموکرات‌‌های فعلی به دنبال انتخاب مجدد هستند.

در پنسیلوانیا، هم یک جمهوری‌‌خواه بازنشسته را مد نظر قرار داده‌‌اند که اگر دو نفر از سه نامزد مطرح برنده شوند، کنترل سنا مجددا به دست جمهوری‌‌خواهان خواهد افتاد. هر دو طرف همچنان به دنبال گسترش نقشه انتخاباتی هستند. کمیته مرکزی دموکرات‌‌ها به تازگی پول بیشتری به کارولینای شمالی تزریق کرده است و جمهوری‌‌خواهان شانس خود را در کلورادو افزایش داده‌اند. همچنین میلیون‌‌ها دلار برای نامزدهای جمهوری‌‌خواهان در اوهایو و فلوریدا در نظر گرفته شده است. گای سیسیل، یکی از فعالان کهنه‌‌کار کمپین انتخاباتی دموکرات‌‌ها می‌‌گوید: «این عجیب‌‌ترین میان‌دوره‌ای است که من تا به حال دیده‌‌ام؛ زیرا شما شاهد دو مسیر کاملا متفاوت هستید. آنچه را که تاریخ به ما می‌‌گوید و این داده‌ها به ما گوشزد می‌‌کنند، انتخابات بسیار نزدیکی پیش روی ما خواهد بود.»