شکاف در اردوگاه جمهوری‌خواهان آمریکا

آخرین گزارش موسسه مکنزی که به‌طور مشترک با مجمع جهانی اقتصاد تهیه شده است، از فواید دیجیتالی شدن اقتصاد و صنعت در انقلاب چهارم صنعتی می‌گوید. این گزارش با بررسی روند حرکت ۴۴شرکت پیشرو که عمدتا متعلق به چین، آمریکا و آلمان هستند، درزمینه دیجیتالی شدن توصیه‌هایی برای کشورهای در حال توسعه و صنعتی دارد. سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان سنا از کنتاکی، در گسستی آشکار از ترامپ که همچنان باخت انتخاباتی خود را نمی‌پذیرد، روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفت. این سناتور به هم‌حزبی‌های خود توصیه کرد که با طناب ترامپ به چاه نروند، انتخابات را به چالش نکشند و در عوض، به او بپیوندند. «نیکولاس فاندوس» در گزارش ۱۶ دسامبر برای نیویورک تایمز نوشت، اگرچه مک‌کانل چند هفته در انتظار نشست تا نتیجه انتخابات روشن شود اما اقدام او در تبریک به بایدن پیامی آشکار از سوی رهبر اکثریت برای پایان دادن به تلاش‌های حزب جمهوری‌خواه برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات است. کالج انتخاباتی (الکتُرال) پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست‌جمهوری را با ۳۰۶ رای در مقابل ۲۳۲ رای دونالد ترامپ تایید کرد و مک‌کانل روز سه‌شنبه در سنای آمریکا گفت: «امروز می‌خواهم به جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب تبریک بگویم.» او به کامالا هریس یار انتخاباتی و معاون بایدن هم تبریک گفت: «تمام آمریکایی‌ها می‌توانند به کشورشان افتخار کنند که برای اولین بار یک زن را به معاونت رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند.» پس از این تبریک جو بایدن از میچ‌ مک‌کانل تلفنی تشکر کرد و گفت مشتاق همکاری با اوست. تبریک مک‌کانل به بایدن نقطه عطفی محسوب می‌شود، چراکه جمهوری‌خواهان ارشد هم دیر یا زود بر پیروزی بایدن صحه خواهند گذاشت. این موضوع برای بایدن از این نظر دارای اهمیت است که در دوره ریاست‌جمهوری‌اش باید برای اجرای برنامه‌هایش نظر مجلس سنا را که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند، جلب کند. خود ترامپ هنوز از پذیرفتن شکست خودداری می‌کند و با وجود اینکه تاکنون۵۰ شکایت حقوقی برای تغییر نتیجه انتخابات به نتیجه نرسیده همچنان ادعا می‌کند در انتخابات به ضرر او تقلب شده است.

مک‌کانل تلاش دارد تا نمایش حزبی آشفته‌ای که می‌تواند موجب شکاف بیش از پیش در میان جمهوری‌خواهان شود را نقش بر آب کند. او با تبریک به بایدن کاری کرد تا جمهوری‌خواهان میان «وفاداری به ترامپ» و «حفاظت از حرمت روند انتخابات» یکی را انتخاب کنند. مک‌کانل در سخنرانی خود در صحن سنا گفت: «بسیاری از ما امیدوار بودیم که انتخابات ریاست جمهوری نتیجه متفاوتی داشته باشد اما سیستم دولتی ما فرآیندهایی دارد که تعیین می‌کند چه کسی در ۲۰ ژانویه باید سوگند بخورد. کالج انتخاباتی حرف خود را زد. بنابراین می‌خواهم به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، تبریک بگویم.» به گفته سه نفر از افراد آشنا به این مساله و به شرط فاش نشدن نامشان، اندکی بعد، مک‌کانل و معاونان ارشد وی در یک مکالمه خصوصی با جمهوری‌خواهان سنا، از همکاران و هم حزبی‌های خود خواستند تا در ۶ ژانویه در اعتراض به نتیجه انتخابات به دیگر اعضای معترض ملحق نشوند؛ ۶ ژانویه روزی است که کنگره تصمیم کالج الکترال را مورد تایید قرار می‌دهد.

گروه کوچکی از اعضای مجلس نمایندگان، به رهبری «مو بروکس» از آلاباما، قصد دارند در ۶ ژانویه با استفاده از یک روند قانونی، نتیجه شمارش آرا در پنج ایالت سرنوشت‌ساز را به چالش بکشند. گزارشگر نیویورک تایمز می‌نویسد، تقریبا هیچ شانسی برای موفقیت آنها وجود ندارد. اما اگر مو بروکس و تیم او بتوانند حداقل یک سناتور را ترغیب به پیوستن به خود کنند، می‌توانند در این مورد الزام به رای‌گیری را فراهم کنند و همین باعث خواهد شد یک نشست «معمولی» و «کم اهمیت» در روزهای آخر موجب تلخکامی ترامپ شود. تا کنون هیچ سناتوری متعهد به پیوستن به این تیم  نشده است. مک‌کانل در تلاش برای جلوگیری از اقدام ۶ ژانویه، استدلال کرد که این چالشی است که می‌تواند باعث شود سناتورها خط خود را روشن کنند: یا از ترامپ تمرد کنند یا دست رد به سینه رای‌دهندگان بزنند و از ترامپ تبعیت کنند. مک‌کانل معتقد است اعتراض جمهوری‌خواهان به نتیجه انتخابات می‌تواند به‌طور بالقوه برای کسانی که در انتخابات ۲۰۲۲ حضور می‌یابند آسیب‌رسان باشد. وی معاون عالی خود، سناتور «جان تون» از داکوتای جنوبی را فرستاد تا یک به یک به لابی‌گری با قانون‌گذاران بپردازد.

همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا به دلیل تبریک پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب این کشور انتقاد کرد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده با انتشار گزارشی مبنی بر ناراحتی هوادارانش از تبریک میچ مک‌کانل به جو بایدن در صفحه توییترش نوشت: «میچ! ۷۵ میلیون رای برای رئیس‌جمهوری که به دنبال انتخاب مجدد است یک رکورد بود (با فاصله زیاد). خیلی زود است برای تسلیم شدن! حزب جمهوری‌خواه باید بالاخره مبارزه را یاد بگیرد. مردم عصبانی هستند.» میچ مک‌کانل طی یک ماه گذشته بر لزوم رسیدگی به شکایت‌ها و طی روند قانونی انتخابات تاکید کرده بود. او به همین دلیل پیش از این حاضر به تبریک پیروزی جو بایدن در رای‌گیری روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) نشده بود. رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه پس از تبریک پیروزی جو بایدن تلفنی با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت‌وگو کرد. جو بایدن روز دوشنبه در رای‌گیری کالج الکترال با کسب ۳۰۶ رای در برابر ۲۳۲ رای برای دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شد. دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به پایان می‌رسد. هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در مراسم تحلیف جانشینش در مقابل ساختمان کنگره شرکت خواهد کرد یا خیر. دونالد ترامپ پیش از این گفته بود که اگر کالج الکترال به جو بایدن رای دهد حاضر به ترک کاخ سفید خواهد شد.

فاندوس، گزارشگر نیویورک تایمز، در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید، اظهارات مک‌کانل یک «شیفت اساسی» محسوب می‌شود. او همچنین نوشت، برخی اعضای تیم مک‌کانل در سنا هم لحن خود را آرام‌تر کرده و دوشنبه عصر و سه‌شنبه صبح به بایدن تبریک گفتند. مک‌کانل اگرچه اکنون می‌کوشد اشتباهات گذشته را تکرار نکند اما او طی یک ماه گذشته به ترامپ اجازه داده بود ادعاهایی دروغین در مورد نتیجه انتخابات بر زبان براند. مک‌کانل نه تنها نظارتی بر رئیس‌جمهور نداشت، بلکه از حق ترامپ در به چالش کشیدن نتیجه انتخابات در دادگاه هم دفاع کرده بود. متحدان وی در خفا می‌گفتند او در نهایت به نتیجه احترام خواهد گذاشت که البته چنین هم شد اما او نمی‌خواست این درگیری‌ها ادامه یابد؛ درگیری‌هایی که در نهایت می‌توانست بر شانس جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای جورجیا تاثیرگذار باشد. می‌توان گفت، مک‌کانل دوراندیشی کرد و در راستای حمایت از منافع حزب، از صفحه شطرنج ترامپ فاصله گرفت تا شانس حزب متبوع او در انتخابات آینده از میان نرود.

در اقدام دومی که به ضرر ترامپ و به سود بایدن تمام شد «استیو اشمیت»، یکی از استراتژیست‌های پرسابقه جمهوری‌خواهان اعلام کرد، بعد از ۳۰ سال همراهی‌اش با این حزب، به حزب دموکرات ملحق می‌شود. اشمیت این تصمیمش را در جریان پادکست «میدان مبارزه» که روز دوشنبه و طی بحث به مجری آن، دیوید پلاف، درخصوص دادستان‌های جمهوری‌خواه ایالات و اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که از شکایت بی نتیجه ایالت تگزاس علیه نتایج انتخابات در چند ایالت در دادگاه عالی حمایت کردند، اعلام کرد. اشمیت به پلاف گفت: «من ۲۹ سال را به‌عنوان یک جمهوری‌خواه گذراندم، من دو سال و نیم را به‌عنوان یک مستقل گذراندم و در بعد از ظهر امروز نامم را به‌عنوان یک عضو حزب دموکرات ثبت خواهم کرد.» وی در ادامه اظهاراتش گفت: «در آمریکای امروز، این تنها حزب دموکرات – قدیمی‌ترین حزب سیاسی در جهان – است که پایبند به ایده‌ها و آرمان‌های آزادی آمریکایی است.»

گزارشگر نیویورک تایمز همچنین نوشت، محاسبه جمهوری‌خواهان با اعلام نتیجه از سوی کالج الکترال به هم ریخت. چنین بود که مک‌کانل و تیمش آشکارا نتیجه انتخابات را به رسمیت شناخته و «فضایی برای جمهوری‌خواهان دیگر فراهم کردند تا آنها هم بایدن را به رسمیت بشناسند.» به این ترتیب، مک‌کانل نقش «خط شکن» در حزب خود را داشت. فاندوس همچنین نوشت: در مواقع عادی، تماس مک‌کانل با بایدن چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما فشار ترامپ برای انکار باخت خود «لحظه»ای سیاسی را برای جمهوری‌خواهان فراهم کرده و باعث شده اختلافات درون حزبی برجسته تر شده و مک‌کانل به‌طور اخص در موقعیتی خطرناک قرار بگیرد. گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت جمهوری‌خواهان به نظر ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات باور دارند و احتمالا به دنبال ترامپ خواهند رفت نه مک‌کانل. افزون بر این، برخی متحدان ترامپ در مجلس نمایندگان هم همچنان از ادعای او برای به چالش کشیدن انتخابات حمایت می‌کنند و حدود ۶۰ درصد از آنها با امضای طوماری از ادعای دادستان کل تگزاس برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات و شکایت نزد دیوان عالی آمریکا حمایت کرده‌اند.

مک‌کانل در جمع خبرنگاران گفت که «هیچ توصیه‌ای برای ترامپ ندارد.» او پیش از تبریک به بایدن، در صحن مجلس از سوابق بایدن در سیاست داخلی و خارجی تقدیر کرده بود. به نظر می‌رسد مخالفان مک‌کانل فرصت را برای حمله به او غنیمت شمارند. «مارک لوین»، مجری رادیو و حامی سرسخت ترامپ گفت که مک‌کانل چشم بر اقدامات قانون‌گریزانه کمپین بایدن و دموکرات‌ها بسته است. گزارشگر نیویورک تایمز معتقد است که اگرچه ترامپ موجب شکاف در صفوف جمهوری‌خواهان شده اما مک‌کانل در تلاش است تا حزب بیش از این دچار شکاف و از هم گسیختگی نشود. اکنون بیشتر جمهوری‌خواهان پشت ترامپ درآمده‌اند و تصور می‌کنند می‌توانند نتایج را تغییر دهند اما مک‌کانل نگران انتخابات آینده و نگران منافع حزب جمهوری‌خواه است و تلاش دارد تا هم حزبی‌های خود را متقاعد کند که منافع حزب و مردم آمریکا را بر حمایت از ترامپ ترجیح دهند.