در فرانسه، انتظار می‌‌رود که دمای شدیدی که باعث آتش‌‌سوزی‌‌های جنگلی در جنوب شده است، به سمت شمال، به‌‌ویژه در امتداد سواحل اقیانوس اطلس که برای هوای سوزان غیرمعمول آماده شده است، سرایت کند. در ایتالیا، جایی که انتظار می‌‌رفت دمای هوا همانند دهه۹۰ شود، گرما به اندازه کافی بد بود؛ اما این کشور همچنین بدترین خشکسالی خود را در سال‌های اخیر تجربه می‌‌کند. دولت ۵/ ۳۶میلیون یورو برای کشاورزانی که از کم آبی در مناطق شمالی رنج می‌‌برد، هزینه کرده است. دو نیروگاه برق‌آبی باید در این منطقه تعطیل شوند؛ زیرا آب کافی برای خنک کردن آنها وجود ندارد. در اسپانیا، موج گرما وارد هشتمین روز خود شد و ۳۰آتش‌‌سوزی در سراسر این کشور شعله‌‌ور شد. حتی پس از غروب خورشید هم به سختی می‌‌توان از شر گرما تسکین یافت؛ به عبارتی، شنبه‌‌شب پنجمین «شب سوزناک» متوالی مادرید بود؛ اصطلاحی که برای زمانی که دما به زیر ۲۵درجه سانتی‌گراد نمی‌‌رسد، استفاده می‌‌شود. این، ادامه رکورد قبلی سه شب بود. روبن دل کامپو، سخنگوی سازمان هواشناسی دولتی اسپانیا گفت که از ۲۷ شب سوزناک ثبت شده در قرن گذشته، بیش از نیمی، یعنی ۱۵شب، از سال۲۰۱۲ بوده است.

مانند هر جای دیگر روی زمین، اروپا نیز بیشتر شاهد رویدادهای شدید آب و هوایی است که تا حدی در نتیجه تغییرات آب و هوایی است. در ماه اوت، آتش‌‌سوزی‌‌های جنگلی مناطق وسیعی از یونان را درنوردید. همچنین در همان ماه، یکی از شهرهای سیسیل ممکن است گرم‌ترین دما را در اروپا ثبت کرده باشد: ۵۱درجه سانتی‌گراد. اما روز یکشنبه، توجه فرانسه به آتش‌‌سوزی‌‌های جنگلی در منطقه جنوب غربی ژیروند در نزدیکی بوردو، جایی که بیش از ۱۲۰۰ آتش‌‌نشان همچنان در تلاش برای مهار دو آتش جداگانه بودند، متمرکز شد. مقامات محلی گفتند که آتش‌‌سوزی بیش از ۲۵هزار هکتار از پوشش گیاهی را از بین برده و بیش از ۱۴هزار نفر را از روز سه‌‌شنبه مجبور به تخلیه کرده است. به گفته آنها، چهار آتش‌نشان تاکنون به‌طور جزئی مجروح شده‌‌اند و خسارات وارده به ساختمان‌ها و خانه‌ها کم بوده است. با این حال، مقامات هشدار دادند که وضعیت با افزایش دما و تغییر وزش باد در روز دوشنبه، ناپایدار بود. وینسنت فریر، یک مقام محلی در لانگون، منطقه‌‌ای از ژیروند، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «شرایط آب و هوا بسیار بسیار بد است. بدیهی است که اینها بدترین شرایطی هستند که می‌‌توانید در هنگام مبارزه با آتش داشته باشید.»

در رم، دستفروشان خیابانی صبح یکشنبه در سایه چرت می‌‌زدند؛ درحالی‌که گردشگران بطری‌‌های آب خود را از فواره‌های معروف پر می‌‌کردند. «سرنا ودونونی» ۵۷ساله، آرایشگری از شمال ایتالیا که برای یک تعطیلات آخر هفته طولانی به همراه خانواده‌اش از رم بازدید می‌‌کرد، گفت: «گرم است... برای راه رفتن در روز خیلی گرم است.» او افزود: « اما حتی خانه هم گرم است. تقریبا دو ماه است که هر روز و هر شب کولر را روشن می‌‌کنیم.» او تصریح کرد که قبض برق خانواده‌‌اش به‌شدت افزایش یافته است؛ زیرا دمای هوا برای هفته‌ها به ندرت زیر ۳۰درجه سانتی‌گراد بوده است. وندونی گفت: «ما می‌‌خواهیم مراقب استفاده از کوبر باشیم. قیمت انرژی در اروپا تا حدودی به‌دلیل جنگ در اوکراین افزایش یافته است. اما ما باید بتوانیم در خانه دوام بیاوریم و بخوابیم.»

از روز یکشنبه در بریتانیا، مردم برای مقاومت در برابر گرمای پیش‌‌رو برنامه‌‌ریزی کردند. پیش‌‌بینی‌‌ها برای دوشنبه و سه‌‌شنبه وخیم بود. در روز جمعه، سرویس هواشناسی ملی این کشور شدیدترین هشدارش را برای لندن و بخش بزرگی از انگلیس صادر کرد. هشدار «قرمز» برای اعلام خطر برای حیات است و مقامات بهداشتی تاکید کردند که حتی افراد سالم نیز ممکن است تحت تاثیر پیامدهای نامطلوب قرار گیرند.