یک روز پیش از سفر، زلنسکی برنامه‌های هیات عالی‌‌رتبه ایالات متحده را برای بازدید از اوکراین فاش کرده بود. الکسی آرستوویچ، مشاور زلنسکی در مصاحبه‌‌ای که روز یکشنبه پخش شد، درحالی‌که دولت ایالات متحده سکوت کرده بود، در تلویزیون اوکراین گفت که این افراد اینجا هستند. آرستوویچ گفت: «آنها هم‌اکنون در کی‌‌یف هستند و با رئیس‌‌جمهوری صحبت می‌‌کنند. شاید درباره نحوه کمک آنها تصمیم‌‌گیری شود.»

دستور جلسه کمتر محرمانه بود: درخواست اوکراین برای کمک نظامی بیشتر از متحدان غربی درحالی‌که تلاش می‌کند حمله‌‌ای را که شهرها را درهم شکسته و هزاران کشته بر جای گذاشته است، دفع کند. یکی از قانون‌گذاران اوکراینی گفت که این یک سیگنال قدرتمند به روسیه ارسال کرد که اوکراین در این جنگ تنها نخواهد ماند. پیش از این، کنگره ۶/۱۳میلیارد دلار هزینه اضطراری را که طرح آن مربوط به یک دهه گذشته بود، تصویب کرد و در این لایحه پیش‌‌بینی کمک به دوستان آمریکا، از جمله ارسال تسلیحات نظامی شده است. این بودجه همچنین هزینه استقرار نیروهای آمریکایی در اروپا را پوشش می‌‌دهد.

چند روز قبل از سفر آمریکایی‌‌ها، بایدن ۸۰۰میلیون دلار کمک نظامی دیگر از جمله تجهیزات طراحی‌‌شده برای کمک به اوکراین برای دفع حمله روسیه در شرق را اعلام کرد. تفاوت این کمک‌‌ها با کمک‌‌های پیشین این است که این تسلیحات بیشتر حالت تهاجمی دارند و کمک‌‌های پیشین تجهیزات دفاعی بودند از جمله جاولین که ضد تانک است. اما با این حال مقامات بلندپایه ایالات متحده از زمان حمله روسیه به اوکراین نرفته بودند، حتی زمانی که رهبران اروپایی به این کشور رفتند، مقامات آمریکا از سفر به این کشور سر باز زده بودند.

درحالی‌که اوکراینی‌‌ها عید پاک ارتدکس را جشن می‌‌گرفتند، رئیس کلیسای ارتدکس مستقل اوکراین، متروپولیتن اپی‌‌فانی، روز یکشنبه در کی‌‌یف با دو عضو کنگره ایالات متحده، تیم والبرگ از میشیگان و ویکتوریا اسپارتز از ایندیانا که هر دو جمهوری‌‌خواه هستند، دیدار کرد.

دستاورد سفر

آنتونی جی‌بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع نزدیک به ۴۸ساعت پس از خروج از واشنگتن برای انجام ماموریتی مخفیانه، با خبرنگاران دیدار کردند تا درباره ماموریتی صحبت کنند که تلاش شده بود اطلاعات موثقی از آن به بیرون درز نکند. بلینکن صبح دوشنبه گفت: «این زمان مهمی برای حضور در آنجا بود. یک زمان مهم برای اوکراین، برای جنگ و یک لحظه مهم برای گفت‌وگوهای رو در رو با جزئیات.» آستین گفت: «ما می‌‌خواهیم روسیه را به‌‌قدری تحت فشار قرار دهیم که نتواند کارهایی را انجام دهد که در حمله به اوکراین انجام داده است.» او مدعی شد: صراحتا بگویم روسیه از پیش بسیاری از قابلیت‌‌های نظامی و بسیاری از نیروهای خود را از دست داده و ما می‌‌خواهیم ببینیم که آنها توانایی بازتولید سریع این قابلیت را ندارند.» این سخنان در شرایطی ابراز می‌شود که روسیه در شرق اوکراین در حال پیشروی است. دو وزیر کابینه در انباری که در مقابل پشته‌های بلند کمک‌‌های بشردوستانه ایستاده بود، صحبت کردند. درحالی‌که روبه‌روی آنها جعبه‌های چوبی مهمات با رنگ سبز برای سلاح‌‌های طراحی شوروی که توسط سربازان اوکراینی استفاده می‌‌شد، وجود داشت. این یادآوری بصری قابل توجهی از انواع کمک‌‌های ایالات متحده به کی‌‌یف است. بلینکن گفت که همه اینها تا پایان روز در داخل مرزهای اوکراین خواهند بود. این سخنان روز دوشنبه ابراز شد و همان روز نیز به سمت اوکراین فرستاده شدند. هفته گذشته، دستیاران بلینکن و آستین در حال برنامه‌‌ریزی برای سفر به یک پایگاه نیروی هوایی در رامشتاین، در آلمان بودند تا با مقامات کشورهای دیگر در روز سه‌‌شنبه برای نحوه کمک‌‌رسانی به اوکراین دیدار و گفت‌وگو کنند.

هم بلینکن و هم آستین در اوایل صبح شنبه سوار هواپیماهای ترابری نظامی C-۱۷ در پایگاه مشترک اندروز در مریلند شدند و با محرمانه بودن ماموریت خود به پرواز درآمدند. این در حالی است که زلنسکی در یک اظهارنظر ظاهرا بدون هماهنگی، بعدازظهر شنبه در یک کنفرانس خبری در پایتخت اوکراین اعلام کرد که بلینکن و آستین روز بعد وارد کی‌‌یف خواهند شد. اندکی پس از آن، یک مقام ارشد دفاعی از محل اقامت آستین در محفظه بار C-۱۷ بیرون آمد و به سه خبرنگار همراه وزیر دفاع اطلاع داد که زلنسکی پوشش عملیات را لو داده و آینده سفر نامشخص است. در نهایت اما این سفر انجام شد اما تا لحظه خروج از تایید آن خودداری کردند.

آخرین وقایع ماریوپل

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌‌جمهوری اوکراین می‌‌گوید که نیروهای روسی روز یکشنبه که همزان با عید پاک ارتدکس بود، به‌طور مداوم به کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ماریوپل حمله کردند. این کارخانه در محاصره نیروهای روسی است. این مکان به یکی از آخرین انبارهای مهم نیروهای اوکراینی در شهر تبدیل شده و صدها سرباز و غیرنظامی را در خود جای داده است. سروان سواتوسلاو پالامار اوکراینی در پیامی گفت که نیروهای روسی روز یکشنبه به حمله به شهر ادامه دادند. وی گفت: «آنها به پرتاب بمب‌‌های هوایی ادامه می‌دهند، کشتی‌ها توپ‌‌ها را شلیک می‌‌کنند، تانک‌‌ها همچنان پیشروی می‌‌کنند و پیاده‌ها نیز حمله می‌‌کنند.» نیروهای آزوف - که در ابتدا به‌عنوان یک گردان داوطلب ملی‌‌گرا تشکیل شده بودند؛ اما متعاقبا به ارتش اوکراین پیوستند- به همراه سایر نیروهای اوکراینی همچنان در کارخانه محاصره‌‌شده آزوفستال مقاومت می‌‌کنند. یوری ریژنکوف، مدیر عامل شرکت صاحب کارخانه روز پنج‌شنبه به سی‌‌ان‌‌ان گفت: «وضعیت در کارخانه نزدیک به یک فاجعه است.» مقامات اوکراین تخمین می‌زنند که ۱۰۰ هزار غیرنظامی نیاز به تخلیه از این شهر ویران‌شده دارند. در این کارخانه غیرنظامیان برای هفته‌ها پناه گرفته‌‌اند و ذخایر رو به اتمام است. روز پنج‌شنبه ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌‌وزیر اوکراین گفت: «حدود ۱۰۰۰ غیرنظامی و ۵۰۰ سرباز زخمی در آنجا هستند.» برخی از آنها می‌‌گویند که نزدیک به دو ماه است که آفتاب و روشنایی روز را ندیده‌‌اند.