پایان محدودیت ‏های کرونایی در بریتانیا

با این حال، اعلام لغو محدودیت‌های کرونایی نقطه عطف سیاسی دیگری برای جانسون است و دولت او را از لحاظ سرعت برداشتن محدودیت‌ها و بازگرداندن به زندگی عادی در صدر کشورهای اروپایی می‌نشاند. جانسون در زمره رهبرانی بود که کرونا را جدی نمی‌گرفتند و معتقد بود که این ویروس ظرف ۱۲هفته تومارش پیچیده می‌شود؛ اما در سال۲۰۲۰ خود به این بیماری مبتلا و مدتی در بیمارستان بستری شد. اندکی بعد، جانسون تحت فشار قرار گرفت تا محدودیت‌های کرونایی را برای مقابله با اُمیکرون بازگرداند.

 این طرح جدید که از روز پنج‌شنبه آغاز شد به این معناست که دیگر فرد ردیابی نمی‌شود و کسانی که تست کرونای آنها مثبت است، (حتی اگر از آنها خواسته شود) مجبور نمی‌شوند که خود را قرنطینه کنند. ارائه آزمایش‌های رایگان که در حال حاضر به‌طور گسترده دردسترس است، از اول آوریل برای همه به جز آسیب‌پذیرترین افراد به پایان می‌رسد و در عمل افراد را مجبور به پرداخت هزینه برای اطلاع از ابتلا یا عدم ابتلای خودشان می‌کند.

افزایش دستمزد برای حمایت از مبتلایان به ویروس کرونا هم در اواخر ماه مارس پایان می‌یابد. جانسون در سخنرانی خود در پارلمان گفت که به جای اعلام پایان همه‌گیری، استراتژی زندگی و همزیستی با این ویروس را تعیین می‌کند.

نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «زمان آن رسیده است که اعتماد به نفس خود را به‌دست آوریم، ما نیازی به قوانینی نداریم که مردم را وادار به کاری کند، می‌توانیم بر احساس مسوولیت نسبت به یکدیگر تکیه کنیم.» وی افزود: «بیایید یاد بگیریم با این ویروس زندگی کنیم.» جانسون با آرزوی بهبودی سریع برای ملکه الیزابت گفت که بیماری او یادآور این است که «ویروس از بین نرفته است.» اما در عین حال تصریح کرد: «اگرچه همه‌گیری تمام نشده است، اکنون اوج موج اُمیکرون را پشت سر گذاشته‌ایم.» این قوانین که هنوز نیاز به تصویب را پارلمان دارند، فقط برای انگلیس اعمال می‌شود. اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی اختیارات خود را درباره مسائل بهداشتی دارند و قوانین خود را وضع می‌کنند و معمولا محتاط‌تر عمل می‌کنند.

 برخی قانون‌گذاران از حزب جانسون نسبت به استراتژی جدید، به‌ویژه به‌دلیل محدودیت دردسترس بودن تست‌های رایگان، ابراز نگرانی کرده‌اند. روز دوشنبه، بحث کابینه درباره جزئیات اقدام برای پایان دادن به اکثر آزمایش‌های رایگان در آخرین لحظه به‌طور موقت به تعویق افتاد و گزارش‌های خبری حاکی از آن بود که بین وزرا درباره ادامه هزینه‌های مربوط به اقدامات کرونایی اختلاف نظر وجود داشت. جانسون گفت که این آزمایش‌ها حدود ۲میلیارد پوند یا ۷/ ۲میلیارد دلار در ماه هزینه روی دست مالیات‌دهندگان می‌گذارد.

«تیم لافتون» یکی از اعضای محافظه‌کار پارلمان گفت که کشور باید «بیاموزد که با کووید زندگی کند و همه چیز را قفل نکند و تا زمانی که ویروس از میان نرفته عقب‌نشینی نکند.» اما او که قبل از اعلام این خبر سخن می‌گفت، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که «نگرانی‌های جزئی دارد؛ زیرا فکر می‌کنم هنوز باید آزمایش‌های گسترده‌ای در دسترس داشته باشیم. فکر می‌کنم این نوعی اطمینان خاطر است که مردم می‌توانند تمام اقدامات احتیاطی و احتمالی را انجام دهند. مردم نمی‌خواهند دیگران را آلوده کنند.»