مین مین سو، یکی از وکلای رهبر دوفاکتوی پیشین میانمار گفت: سوچی قبل از آغاز دادرسی خود در دادگاه ویژه‌ای که در ساختمان شورای شهر در نایپیداو، پایتخت میانمار برپا شد، قادر به دیدار با تیم دفاعی خود شده است. وکلا همچنین با «وین مینت» دیدار کردند که در دولت به رهبری سوچی، سمت مشاور دولتی داشت و با برخی اتهامات مشابه اتهامات سوچی مواجه است.

سوچی به چند جرم جنایی متهم شده اما تنها حضور قبلی وی در دادگاه، از طریق ویدئویی بود و وی اجازه ملاقات حضوری با هیچ‌ یک از وکلای خود را نداشته است. مین مین سو گفت پیام سوچی برای مردم میانمار از این قرار بوده که حزب وی، لیگ ملی برای دموکراسی، در کنار آنها می‌ایستد. مین مین سو پس از دادرسی اظهار کرد: آنچه سوچی گفت این بود که وی همواره برای همه مردم آرزوی سلامت و تندرستی می‌کند و وی همچنین گفت از آنجا که حزب لیگ ملی برای دموکراسی برای مردم تاسیس شده، تا زمانی که مردم وجود داشته باشند، این حزب هم موجود خواهد بود. وی افزود: او (سوچی) سالم و با اعتماد به نفس به نظر می‌رسد. دادرسی روز دوشنبه، مربوط به چند اتهام از ۶ اتهامی بود که سوچی با آن مواجه است.

اینها دو مورد از نقض قانون مدیریت بلایای طبیعی به خاطر نقض محدودیت‌های همه‌گیری کووید-۱۹ طی کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ هستند: واردات غیرقانونی بیسیم‌های «واکی تاکی» که محافظان وی استفاده می‌کردند، استفاده بدون مجوز از رادیو و پخش اطلاعاتی که می‌توانست باعث ایجاد اخطار عمومی یا ناآرامی شود. جدی‌ترین اتهامی که سوچی با آن مواجه است، نقض «قانون اسرار رسمی» مربوط به دوره استعماری است که مجازاتی تا ۱۴ سال حبس را به همراه دارد، اما به آن در دادگاه جداگانه‌ای رسیدگی خواهد شد. هواداران سوچی می‌گویند پیگردهای علیه وی دارای انگیزه سیاسی بوده و به معنی تلاش برای مشروعیت‌بخشی به تصرف قدرت توسط ارتش و بی‌اعتبار کردن سوچی هستند. در صورت محکوم شدن سوچی به هر یک از این اتهامات، وی می‌تواند از شرکت در انتخاباتی که خونتا گفته طی یک تا دو سال پس از قدرت گرفتن آن برگزار می‌شود، منع شود. افزون بر این احتمال دارد وی مادام‌العمر به زندان بیفتد. البته سوچی نخستین بار نیست که به زندان افتاده است. او نزدیک به دو دهه هم در زندان نظامی‌ها بوده است.

با بازداشت دوباره او در اول فوریه، اگرچه وی ابتدا در ویلای خود در پایتخت این کشور نگهداری می‌شد اما هفته بعد با یک چشم‌بند به یک مکان نامشخص منتقل شد. مین مین سو تصریح کرد: «او نمی‌داند هم‌اینک در کجا نگهداری می‌شود. او اصلا نمی‌داند در بیرون از جایی که محصور است، چه می‌گذرد؟»

گرچه ماه‌هاست روند دادگاه علیه آنگ سان سوچی در جریان است، اما به دلیل قطعی در اینترنت که از سوی حکومت نظامی برقرار شده بود، جلسات شنود در آخرین لحظه لغو شد. با محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹، انتظار می‌رود برخی از شنودها از طریق پیوندهای ویدئویی صورت گیرد. در این شرایط روز جمعه، یکی از منصوبان خونتا که در ماه فوریه قدرت را در دست گرفته است، گفت لیگ ملی برای دموکراسی محلی برای پرورش خائنان است و این حزب، پس از تحقیقات لازم، حتما منحل خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست این انحلال چه زمانی صورت خواهد گرفت.

نوامبر گذشته، لیگ ملی برای دموکراسی مجددا حزب سیاسی نیابتی ارتش را در انتخابات سراسری شکست سنگینی داد. این نتیجه به نظر می‌رسد، موجب شد تا ارتش متوجه شود چه چشم‌انداز ضعیفی برای آینده دارد و حتی به‌رغم همکاری در پنج سال گذشته با حزب لیگ ملی، حزب نزدیک به نظامی‌ها شکست سنگینی متحمل شد. به همین منظور، زمانی که ارتش در اول فوریه کودتا کرد، قول داد ظرف کمتر از یک سال، مجددا انتخابات در این کشور برگزار کند. اما حالا جدول زمانی مد نظر ارتشی‌ها کش آمده و به دو سال رسیده است. اکنون این کشور با آینده‌ای نامشخص و بدون حزبی که بیشترین رای را از شهروندان کسب کرد، در انتظار انتخابات است. ارتش میانمار مدعی است در انتخابات سال گذشته تقلبی صورت گرفته است؛ اتهامی که توسط ناظران بین‌المللی و کمیسیون ملی انتخابات که پس از کودتا هم منحل شد، پذیرفته نشد. اما سوچی می‌گوید هیچ کس با زور نمی‌تواند حزب لیگ ملی برای دموکراسی را منحل کند.  لغو امتیاز حزب از طرق غیرقانونی، موفق نمی‌شود. حزب لیگ ملی دموکراسی به گفته وی با قدرت در دل تاریخ این کشور باقی می‌ماند.