بازگشت پیـرمـرد بـه نقطـه اوج عکس: AFP

جان دلانی، نماینده سابق مجلس نمایندگان از مریلند جزو مهم‌ترین منتقدان برنی سندرز و الیزابت وارن به‌حساب می‌آید که آنها را متهم کرده وعده‌های در حد داستان‌های «جن و پری» می‌دهند. دیگرانی همچون استیو بولاک که برچسب لیبرال به او خورده است و طرح‌های اقتصادی لیبرالی را دنبال می‌کند بر این باور است که چپ‌های حزب نمی‌توانند در برابر ترامپ دوام بیاورند. سناتور ایمی کلوباکر از مینه‌سوتا که نسبتا متعادل‌تر صحبت می‌کرد سعی کرد از نام بردن رقبای لیبرالش خودداری کند اما طرح‌‌های گروه موسوم به پیشرو را در زمینه سلامت همگانی و مسائل آموزشی زیر سوال برد. او گفت: «من هم طرح‌های بزرگ دارم اما آنها با واقعیت زمین‌گیر شده‌اند.» با این حال سندرز و وارن حاضر نشدند یک قدم هم از مواضع خود عقب بنشینند و قصد دارند شانس خود را در برابر رای‌دهندگان دموکرات بسنجند. برخی قصد دارند با ارائه طرح‌هایی برای تغییر و تحول اقتصادی رای جوانان و غیرسفیدپوست‌ها را جذب کنند اما برخی دیگر احتیاط پیشه کرده‌اند و راه میانه را در پیش گرفته‌اند تا پیروز نهایی میدان دموکرات‌ها شوند.

هر دو نامزد پیشرو حزب، برنی سندرز و الیزابت وارن اصرار دارند که رویکردهای شجاعانه می‌تواند دموکرات‌ها را در مسیر پیروزی قرار دهد و میانه‌روها را متهم به بزدلی کردند و گفتند که از ارائه طرح‌های سیاسی شجاعانه پرهیز می‌کنند. به گفته سندرز، دموکرات‌ها باید کارزارهای انتخاباتی را تکانی بدهند و انرژی و چشم‌انداز به آن تزریق کنند، در غیر این صورت برای بار دوم بازی را به ترامپ واگذار خواهند کرد. سندرز گفت: ما می‌توانیم میلیون‌ها جوان را وارد فرآیند سیاسی کنیم که پیش از این شاهدش نبودند، مانند رایگان کردن دانشگاه‌ها و کالج‌ها و لغو بدهی‌های دانشجویی. وارن نیز لحنی مشابه برنی سندرز داشت و از این رویکرد حماسی دفاع کرد. او گفت که حزب نباید کسی را که بیش از حد می‌ترسد نامزد کند و در تبادل کلامی با دلانی انتقاد خود را نسبت به آنچه خود را همچون نامزد برگزیده نشان می‌دهد ابراز کرد. او با ادامه سخنان آتشین‌اش تصریح کرد: «من نمی‌فهمم چرا کسی این همه مشکل را به جان می‌خرد و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود ولی بعد می‌گوید ما نباید بجنگیم و چه کاری نباید انجام دهیم.» الیزابت وارن در میان تشویق مردم تاکید کرد: «من واقعا متوجه نمی‌شوم.»

در ادامه مناظره روز سه‌شنبه طرح جنجالی برنی سندرز برای بیمه همگانی که اعتقاد به تک‌سیستم دولتی دارد مورد انتقاد سایر نامزدها قرار گرفت. برنی سندرز با الگوبرداری از سیستم بیمه سلامت کانادا و برخی کشورهای اروپایی چنین پیشنهادی داده است. این طرح موجب نابودی بیمه‌های خصوصی می‌شود. دلانی و دیگر نامزدهای میانه‌رو در دقایق اولیه به این طرح حمله کردند و آن را یک ایده مسموم برای طرح بیمه سلامت دانستند که موجب بیکاری افراد مشغول به این صنعت خواهد شد. دلانی گفت: «شما نمی‌توانید دوره بیفتید و به بقیه بگویید کار بیمه‌های خصوصی غیرقانونی است.» سندرز اما با کمک الیزابت وارن از طرح خود با حرارت دفاع کرد. او به دلانی و سایر نامزدهایی که به این طرح شک دارند گفت که در برابر یک سیستم غیرقابل شکست قرار گرفته‌اید و طرح‌های فعلی را برای مردم بسیار هزینه‌زا دانست. او گفت: «این طرح یعنی اینکه از شر سودهای کلانی که شرکت‌های دارویی و بیمه‌ها به‌دست می‌آورند راحت شوید و یک بیمه برای همه تامین کنید.»

برنی سندرز در مناظره روز سه‌شنبه بسیار پرحرارت ظاهر شد. سندرز به انتقاد تند تیم رایان که از سیستم تک‌پرداختی بیمه داشت، در پاسخ به تاثیر منفی آن بر اعضای اتحادیه گفت: «آن لایحه لعنتی را خودم نوشتم.» کارشناسان بر این باورند که پس از اولین مناظره دموکرات‌ها که سندرز در سایه قرار گرفته بود، روز سه‌شنبه گویی نور صحنه فقط روی او می‌تابید. سندرز و وارن هر دو به شکاکان این طرح حمله کردند و گفتند که در این زمینه دموکرات‌های میانه‌رو در جبهه جمهوری‌خواهان قرار گرفته‌اند. سندرز حتی به جک تپر میانه‌رو، مجری سی‌ان‌ان حمله و زمانی که وی طرح را ناقص توصیف کرد، به وی این اتهام را وارد ساخت که شرکت‌های بیمه امشب (شب مناظره) از این همه تبلیغی که این مجری برای این شرکت‌ها کرده، کلی سود به دست آورده‌اند. در رویکردی مشابه نیز الیزابت وارن سایر دموکرات‌ها را محکوم کرد که لحنی شبیه جمهوری‌خواهان دارند.

مناظره روز سه‌شنبه حکایت از ناصبوری نامزدهای دموکرات داشت. میانه‌روها نگران این بودند که جمهوری‌خواهان ممکن است از این مناظره سوءاستفاده و چپ‌ها را برنده اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات معرفی کنند. اما پیت بوتیگیگ، شهردار شهر بند جنوبی پیش‌بینی کرد که جمهوری‌خواهان احتمالا دموکرات‌ها را دیوانه‌هایی با چشم‌های از حدقه بیرون آمده توصیف کنند و دیگر برایشان مهم نباشد که آنها چه سیاست‌هایی را مورد تایید قرار دهند. بوتیگیگ گفت: بیایید دوباره مرور کنیم. چه کسانی بیشتر از لیبرال‌ها برای بیمه سلامت همگانی تلاش کرده‌اند. با اینکه بوتیگیگ به‌عنوان یک پوپولیست تمام‌عیار در انتخابات سال ۲۰۲۰ ظاهر نشده است اما از دموکرات‌ها خواست نوع دیگری از برنامه کاری ارائه دهند و خواستار برخی تغییرات در قانون‌اساسی به‌ویژه در حوزه آرای الکترال و پذیرش ناحیه کلمبیا به‌عنوان یک ایالت شد. او گفت که این تغییرات باید برای اصلاح دموکراسی‌مان صورت گیرد.

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که برنده مناظره روز اول برنی سندرز خواهد بود. به اعتقاد کریس سیزیلا، سردبیر سی‌ان‌ان سناتور ورمونت به‌طور روشن پیام خود را به طرفدارانش فرستاد. او از ترس بیرون آمد و تا آخر مناظره نیز به همین شکل باقی ماند. او خیلی رک زمانی که از سوی دلانی به‌دلیل طرح بیمه همگانی‌اش مورد انتقاد قرار گرفت، گفت که تو از اساس اشتباه می‌کنی و بعد گفت آن لایحه حمایت از اعضای اتحادیه را خودش نوشته است. پس از او نیز الیزابت وارن با جمله اینکه اگر قرار است کاری نکنید چرا نامزد شده‌اید، خود را در مرکز توجه قرار داد. به اعتقاد سردبیر سی‌ان‌ان «بتو ارورکه» و ایمی کلوباکر جزو بازندگان مناظره سه‌شنبه شب بودند. البته کریس سیزیلا، الیزابت وارن را در هر دو گروه جای داده است. او نوشت: وارن لحظات قابل توجهی در این مناظره داشت اما به نظر می‌رسد که سندرز برند بهتری از وارن در پیشروها باشد. وارن در این مناظره خواستار جرم‌زدایی از مهاجرت غیرقانونی شد و همین امر موجب شد تا ترس دموکرات‌های میانه‌رو برای انتخابات بعدی بیشتر شود.

پس از برگزاری مناظره جایگاه سندرز و وارن در نظرسنجی‌های ملی عوض شد. در سایت «Real clear politics» درحالی‌که تا پیش از مناظره وارن در رده دوم بود، برنی سندرز توانست وارن را به جایگاه سوم بفرستد و خود وی با ۲/ ۱۶ درصد آرا پس از جو بایدن که با ۳۲ درصد آرا صدرنشین است، جایگاه دوم را کسب کند. در دو ایالت کلیدی آیووا و نیوهمپشایر، بایدن با ۲۴ درصد آرا در صدر قرار دارد و در آیووا کاملا هریس با ۱۶ درصد و وارن در نیوهمپشایر با ۱۸ درصد در رده‌های دوم قرار گرفتند. سندرز در آیووا و نیوهمپشایر به‌ترتیب با ۱۴ درصد و ۳/ ۱۶ درصد، در رده‌های چهارم و سوم قرار دارد.

 

04 (1)