جوخه کورتزها علیه پلوسی

تیم جوخه افزون بر اوکاسیو کورتز شاهد حضور افرادی همچون ایلهان عمر از مینه‌سوتا، رشیده طالب از میشیگان و آینا اس.پرسلی از ماساچوست است. اختلاف‌ها بین این دو گروه مربوط به این است که چگونه باید در مقابل ترامپ ایستادگی کرد. این آتش زمانی روشن شد که بسته مالی ۶/ ۴ میلیارد دلاری به‌منظور حافظت از مرزها برای جلوگیری از ورود مهاجران و پناهجویان، توسط کنگره تصویب شد. اما این جنگ از پیش هم مستعد شعله‌ور شدن بود و افزون بر یک ماه است که بین جوخه اوکاسیو کورتز و نانسی پلوسی به‌منظور استیضاح ترامپ درگیری و اختلاف وجود دارد. همچنین از پیش نیز بر سر «معامله جدید سبز» و میزان دستمزد با نانسی پلوسی دچار اختلاف بوده‌اند.

این درگیری از آنجا  قابل‌توجه است که یک طرف دعوا نانسی پلوسی به‌عنوان یک زن لیبرال از سانفرانسیسکو قرار دارد و در مقابل هم زنانی با رنگ‌ها و ملیت‌های گوناگونی قرار دارند که تا پیش از برقراری این مجلس، حضور متکثر افراد با ملیت‌های گوناگون در آن بی‌سابقه بوده است.

استیو اسرائیل، دموکرات و از نمایندگان سابق مجلس نمایندگان از نیویورک می‌گوید: «تنش بین چند چپ پیشرو که یک اولویت دارند با نانسی پلوسی که چند اولویت کاری از جمله حفظ اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و تقویت نامزد دموکرات‌ها در برابر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، ناگزیر است.» او می‌افزاید: «طول کشیدن این تنش می‌تواند اذهان را از ترامپ غافل کند و این برای دموکرات‌ها کشنده است.» دیگران اما این مساله را به‌گونه‌ای دیگر می‌بینند. این دسته بر این باورند که یک فرد قدیمی از خود در برابر نداهای تازه که خواستار تغییرند، محافظت می‌کند. برایان فالون، سخنگوی سابق سناتور چاک شومر و هیلاری کلینتون به نیویورک‌تایمز می‌گوید: این افراد تازه‌وارد خط‌شکن هستند و درحال ساخت یک جنبش و هر چقدر اینها قدرت بگیرند، از توان بیشتری برای اقناع نانسی پلوسی برخوردار خواهند بود.» این اظهارنظر از آنجا ناشی می‌شود که روزی مورین دود، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز از نانسی پلوسی پرسید که در برابر خشم جوخه، به‌دلیل تصویب بسته مالی برای مرزها چه کار خواهد کرد و او گفت که آنها درخصوص همراه کردن افراد دیگر ناکام بوده و نتوانسته‌اند کسی را قانع کنند تا به گروه آنها بپیوندد. او گفت که دولت با این بودجه می‌تواند استانداردهای لازم را برای حفاظت از مرزها فراهم و همچنین نگهداری مهاجران در جایی مناسب استفاده کند.  نانسی پلوسی به مورین دود گفت: این افراد فضای عمومی و هر آنچه که لازم باشد مانند توییتر را در اختیار دارند. اما آنها هیچ حامی‌ای ندارند. آنها چهار نفر هستند و به همین اندازه رای می‌دهند.

اوکاسیو کورتز، ملکه نمایندگان مجلس نمایندگان که توانست رقیب کهنه‌کار خود را در رقابت‌های درون گروهی در نیویورک پس بزند حالا به یک سلبریتی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. او شهره به این است که حرف‌هایش را رک می‌زند و اکنون دموکرات ارشد خود را وادار به دفاع کرده است. وی در توییتر خود که ۴ میلیون و ۷ هزار نفر تعقیب‌کننده دارد، نوشت: عرصه عمومی یا آنچه احساسات عمومی خوانده می‌شود، موتور محرک تغییرات است و اینگونه تغییرات ملموس در کشور به‌دست می‌آید.» خانم ایلهان عمر نیز در یک توییت برای همبستگی با اوکاسیو کورتز به زبان اسپانیولی نوشت: «مصیبت». او که یک میلیون تعقیب‌کننده در حساب کاربری توییتر خود دارد، گفت: «همه می‌دانند که آنها فقط به کاخ سفید کمک می‌کنند تا توان تاثیرگذاری‌شان برای تغییر احساسات مردم افزایش یابد خواهر.»

سایکات چاکرابارتی، رئیس دفتر اوکاسیو کورتز از این هم فراتر رفت و در چند توییت تند و تیز به دفاع از رئیس و همکارانش پرداخت و مدعی شد که در رهبری بهتر از پلوسی هستند. او تصریح کرد که رهبران دموکرات تمایلی ندارند که برای اصول خود مبارزه کنند و رئیس مجلس نمایندگان نیز هر نوع پیروزی را از دموکرات‌ها می‌گیرد و عرصه را برای طرفداران استیضاح ترامپ تنگ می‌کند. چاکرابارتی می‌گوید: «پلوسی مدعی است که نمی‌توانیم روی استیضاح ترامپ تمرکز کنیم و ما را به مسائل بی‌اهمیت سوق می‌دهد. معلوم نیست این مغزهای متفکر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان درحال چه کاری هستند؟» این درحالی است که به‌نظر می‌رسد اختلاف نانسی پلوسی با جوخه چپ‌ها بیشتر به تفاوت‌های ایدئولوژیک‌شان باز می‌گردد تا اینکه در برنامه‌ها و سبک‌ها متفاوت باشند. پلوسی که خود از فاتحان قانون تامین اجتماعی سال ۲۰۱۰ است، روی پیروزی دموکرات‌ها علیه ترامپ تمرکز کرده است. او با استفاده از راهکارهای قانونی قصد دارد تا مسیر دونالد ترامپ را برای پیروزی مجدد ناهموار کند. دموکرات‌های میانه‌رو در شرایطی پیروز انتخابات سال ۲۰۱۸ شدند که پیش‌تر در آن مناطق به دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ رای داده بودند.

نانسی پلوسی قصد دارد به‌رغم دسته‌بندی‌ها، با اتحاد دموکرات‌ها به اصلاح قوانین مهاجرتی، قانون اسلحه و انتخابات بپردازد، حتی اگر این اختلافات پابرجا بماند که آیا ترامپ را باید استیضاح کرد یا نه؟

رزا دلارو، یک نماینده دموکرات از کانکتیکت و یکی از دوستان نزدیک مجلس نمایندگان به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «ما قصد نداریم که همه سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها بر پایه گرایش‌های پیشروانه باشد. اگر او (پلوسی) نبود این گام‌های مهم در عرصه سیاست عمومی برداشته نمی‌شد.» او می‌افزاید: «ما این زنان جوان را داریم، با انرژی و ایده‌های نو و به همه آنها خوشامد می‌گویم. آنها اما برای خود صحبت می‌کنند، چراکه انجمن بیشتر پشت نانسی پلوسی است تا آنها.»

اخیرا برخی دموکرات‌ها به این صرافت افتاده‌اند تا آتش این اختلافات را کاهش دهند. این اختلافات اخیرا به‌خاطر گفته نانسی پلوسی مبنی بر اینکه جوخه درحال آسیب زدن به دموکرات‌ها است، افزایش یافته است. در این شرایط پلوسی یک گام به عقب نشسته و سخنان خود را نسبت به جوخه اصلاح می‌کند و در یک مصاحبه می‌گوید: «منظور از اینکه آنها حامی ندارند در عرصه عمومی نبوده است. من فقط در مورد کنگره صحبت کردم.»

این گروه چهارنفره تاکنون در مجلس نمایندگان طرح معامله سبز، مراقبت‌های پزشکی برای همه و کالج‌های بدون شهریه را ارائه کرده‌اند. اما هنوز فاصله بسیاری وجود دارد تا این چشم‌انداز به عرصه عمل برسد. تیم جوخه و متحدانش استدلال می‌کنند که این مباحث دغدغه‌های اصلی دموکرات‌ها باید باشد و این موضوعات محرک اصلی خواهد بود.