بر اساس آنچه «ایرنا» از اظهارات دیروز رئیس قوه مقننه گزارش داده است، علی لاریجانی با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا طی یک سال ‌اخیر علیه ایران اعمال کرده گفت: امروز هم که در مساله هسته‌ای ایران این گونه تحریم‌های عجیب علیه ملت ایران اعمال کردند، رفتار این رئیس‌جمهور آمریکا را در یک سال گذشته آنالیز کنید که چه می‌خواهد بفهماند. ابتدا با گستاخی گفت که ملت ایران یک ملت تروریست است و من سخت‌ترین تحریم‌ها را ایجاد می‌کنم. روی میز پرونده نظامی هم هست. با برخی این کشورهای درب و داغان منطقه هم تماس گرفت و آنها گفتند ما متحدیم. ما ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران ایجاد می‌کنیم. رئیس مجلس خطاب به ترامپ گفت: نتوانستید این ائتلاف را ایجاد کنید چرا که این کشورها همسایه ما هستند. می‌دانند که اگر وارد ائتلاف شوند باید هزینه آن را بدهند. لاریجانی با یادآوری اینکه «این حرف‌ها را زدند و بعد از مدتی تحریم‌ها را انجام دادند و گفتند نفت را صفر می‌کنیم ایران از پا در می‌آید»، گفت: بعد ورق بعدی را گشودند گفتند ما آماده مذاکره در همه مسائل هستیم. پمپئو اول ۱۲ شرط اعلام کرد. بعد رئیس‌جمهور گفت بدون پیش‌شرط. بعد افراد فرستادند. چرا این رفتار را دارند چون تصورشان این بود که وقتی این کار را انجام دادند و تهدیدات را کردند ملت ایران تسلیم می‌شود. این فشار را تحمل نمی‌کنند و داخل ایران را می‌توانند به هم بریزند.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به حوادث سال ۹۶ گفت: البته در ۹۶ هم یک آشفتگی مختصری به وجود آمد که خیلی برایشان گرانبها بود گفتند دیدید ما می‌توانیم شرایط ایران را به هم بریزیم و چون در این قضیه موفق نشدند دنبال راه دیگر رفتند که البته این راه هم دروغین است آنها دنبال یک کار دیگر هستند. تصور آنها این بود که این کار به نتیجه می‌رسد اما چه نتیجه‌ای حاصل شد، تمام افراد صاحب‌نظر در ایران که گاه نظراتی متفاوت داشتند به این نتیجه رسیدند که آمریکا کشور ستمگری است که واقعا دشمنی می‌کند که این شد مبنای یک وفاق. او با تاکید بر اینکه ترامپ باید بفهمد که وقتی شما با سخن زور با یک ملت متمدن صحبت می‌کنید آنها باهم همبسته‌تر می‌شوند، گفت: اگر این یک کلام را بفهمد خیلی از مشکلاتشان در منطقه حل می‌شود. اما بعید است که این درک را داشته باشد. خود درک این مفاهیم تمدنی ظرفیت‌های عقلانی می‌خواهد. مشکل آنها در منطقه این است. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر امروز در مساله هسته‌ای هم این‌طور رفتار پریشان از خود نشان می‌دهند به خاطر عدم شناخت است. اما به نظرم تجربه‌ای که ایرانی‌ها از گذشته دارند به آنها کمک کرده است. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که ایرانی‌ها ۲۸ مرداد یادشان رفته است. رئیس مجلس شورای اسلامی مشکل آمریکا در منطقه را بدفهمی و ناتوانی آنها از درک فرهنگ و تمدن ایران دانست و گفت: آنها تصور می‌کنند اگر چهار تا ناو به منطقه بیاورند می‌توانند کشوری را تسلیم کنند. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه یکی از اشتباهاتی که آنها از ایران دارند این است که ملت ایران و منطقه را نمی‌شناسند، گفت: در عراق هم اشتباه کردند. فکر کردند اگر لشکر زمینی در عراق بیاورند مردم تسلیم آنها می‌شوند. آیا این گونه شد؟

او ادامه داد: البته شما صدام ضعیف شده را توانستید از بین ببرید اما بعد آمدید گفتید ما یک والی می‌گذاریم در عراق، بعد قانون اساسی را خودتان نوشتید و گفتید که وزرا را ما مشخص می‌کنیم، آیا موفق شدید؟ نشدید چراکه یک رهبر دینی به نام آیت‌الله سیستانی در عراق بود که گفت ملت عراق باید قانون اساسی را بنویسد نه شما. ملت عراق باید دولت را تشکیل دهند نه شما. که شما هم مجبور شدید گام به گام اینها را بپذیرید و بعد در عراق ماندید. لاریجانی اضافه کرد: خودشان می‌گویند ما در عراق بیش از ۵ هزار کشته دادیم، آقای ترامپ هم می‌گوید ما ۷ هزار تریلیون در این جنگ خرج کردیم و جنگ مشابه آن در افغانستان. وی گفت: بعد مجبور شدید با این میزان کشته - و البته خسارات زیادی به عراق  وارد کردید که گفته می‌شود آمار آن یک میلیون نفر کشته و زخمی در عراق است- این کشور را ترک کردید و بغضی در دل مردم عراق نسبت به خود ایجاد کردید. شما موفق نشدید آنجا را یک ایالت مستقل خودتان بکنید چون مردم عراق را نمی‌شناختید. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل آمریکایی‌ها این است که خاورمیانه و به‌خصوص مردم ایران را نمی‌شناسند. تصور می‌کنند اگر ۴ تا ناو در منطقه بیاورند می‌توانند کشوری را تسلیم کنند. او از اعلام تحریم رهبر معظم انقلاب از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز تاسف کرد و افزود: مگر رهبر انقلاب ایران چه (اموال و دارایی‌هایی) دارند که ایشان را تحریم کرده‌اند؛ تحریم رهبر و مرجع تقلید در ایران که میلیون‌ها نفر مقلد دارد عدم فهم و شناخت آمریکا از فرهنگ مردم ایران را نشان می‌دهد بذر نفرت از آنها را در دل میلیون‌ها نفر می‌کارد.

لاریجانی تاکید کرد: در طول تاریخ ایرانی‌ها نشان دادند که اراده مستحکمی در مقابل بیگانگان دارند و یک همبستگی ملی دارند که این افتخارآفرین است که اول می‌گوید من ایرانی هستم بعد کرد، یا یک عرب در خوزستان می‌گوید من اول ایرانی هستم بعد عرب. این برمی‌گردد به آن ریشه تاریخی گسترده و سابقه بزرگ تمدنی که آنها این را درک نمی‌کنند. رئیس مجلس آمریکا را یک کشور مساله‌ساز در صحنه بین‌المللی دانست و تاکید کرد: تنها راه مقابله با آنها، ایستادگی و مقاومت است؛ باید این همبستگی ملی را حفظ کنیم، روی پای خود بایستیم و باید از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، البته دوران سختی را می‌گذرانیم، اما طلیعه این دوران سخت، فعال شدن ظرفیت‌های درونی کشور است.