زلزله اسناد طبقه‌بندی شده در اروپا

هکرهایی که سال‌ها به شبکه ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا رسوخ کرده بودند، هزاران سند را دانلود کردند که نگرانی‌ها درباره دولت غیرقابل پیش‌بینی ترامپ، تلاش برای تعامل با روسیه و چین و خطر احیای برنامه هسته‌ای ایران را فاش می‌کند. «دیویدای. سانجر» و «استیون ارلانگر» در گزارش ۱۸ دسامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند که در یکی از این اسناد دیپلمات‌های اروپایی دیدار میان ترامپ و پوتین در هلسینکی را «موفقیت‌آمیز» (لااقل برای پوتین) خواندند. سند دیپلماتیک دیگری مرتبط با نشست ۱۶ جولای، گزارش و تحلیل مفصلی از بحث و گفت‌وگوها میان مقام‌های اروپایی و شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین است و به نقل از رهبر چین ذکر شده است که او «قلدری» ترامپ علیه پکن را با «مسابقه بوکس آزاد بدون قانون» مقایسه می‌کند.

گفته می‌شود شیوه استفاده شده از سوی هکرها برای نفوذ و بهره‌برداری اطلاعاتی سه ساله از شبکه ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا مشابه با روشی است که از مدت‌ها پیش توسط یک واحد ویژه ارتش آزادی‌بخش خلق چین به‌کار برده می‌شود. براساس گزارشی که شرکت Area ۱ کاشف این رخنه امنیتی منتشر کرده محتوای مکاتبات توسط هکرها روی یک پایگاه اینترنتی منتشر شده است. این شرکت تاکنون بیش از ۱۱۰۰ سند هک شده از شبکه ارتباطی اتحادیه اروپا را در اختیار نشریه نیویورک‌تایمز قرار داده است. بازرسان Area ۱ معتقدند این هکرها برای ارتش خلق چین کار می‌کردند. این درحالی است که شورای ملی امنیت ایالات‌متحده آمریکا هنوز نسبت به این ماجرا واکنش نشان نداده است. این اسناد در واقع منعکس‌کننده نوع نگاه اروپا و تلاش برای آگاه ساختن بیشتر دیپلمات‌ها نسبت به آشفتگی‌های سیاسی است که سه قاره جهان را تحت‌تاثیر قرار داده است. «سانجر- ارلانگر» می‌نویسند این اسناد شامل گفت‌وگوهایی میان رهبران عربستان، اسرائیل و سایر کشورهاست که در سراسر اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شده بود.

در سند دیگری مورخ ۷ مارس به دشواری در روابط اروپا و آمریکا اشاره شده که در دوران ترامپ به اوج خود رسیده است. یک مقام ارشد اروپایی در واشنگتن از «تلاش‌ها برای تبادل پیام‌های متنی» (messaging) برای پرداختن به این مساله سخن گفته که موجب ناامنی‌های زیادی در دو طرف شده است. کارولین ویسینی، معاون هیات اتحادیه اروپا در واشنگتن، به نمایندگان تجاری اتحادیه اروپا توصیه می‌کند تا ایالات‌متحده را به‌عنوان «مهم‌ترین شریک ما» توصیف کنند و همزمان ترامپ را در «حوزه‌هایی که ما در آنجا با آمریکا اختلاف نظر داریم مثل آب و هوا، تجارت و توافق هسته‌ای ایران» به چالش می‌کشند. نیویورک‌تایمز همچنین گزارش داد، این هکرها همچنین به شبکه‌های سازمان ملل متحد، فدراسیون کار آمریکایی و کنگره سازمان‌های صنعتی (AFL-CIO) و وزارتخانه‌های امورخارجه و دارایی سراسر جهان نفوذ کرده‌اند. این اسناد همچنین نشان می‌دهد که هکرها اشتهای زیادی برای دستیابی به جزئیات مذاکرات بین‌المللی داشتند. هک AFL-CIO بر مسائل مذاکراتی مرتبط با «شراکت ترانس- پاسیفیک» متمرکز بود.

یکی از اسناد دیگری که هکرها موفق به رخنه در آن شده‌اند به اطلاعات مربوط به تحریم تهران و درخواست مجوز از سوی کشورها برای سرمایه‌گذاری و صادرات کالا به ایران مرتبط بوده است. در این اسناد همچنین اطلاعاتی دقیق درخصوص تلاش‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۸ برای حفظ و تقویت ساز و کارهای اقتصادی جهت تشویق تهران به التزام و پایبندی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پس از خروج دولت ترامپ از این پیمان به چشم می‌خورد. نیویورک‌تایمز پس از انتشار این گزارش به نقل از یک مسوول سابق سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که پیش از این درباره میزان آسیب‌پذیری شبکه ارتباطی اتحادیه اروپا در مقابل حملات سایبری چین، روسیه، ایران و دیگر کشورها هشدار داده شده بود.

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، بخشی از اسناد هک شده سازمان ملل متحد به رویدادهای سال ۲۰۱۶ اختصاص دارد که در آن به تلاش‌های کره‌شمالی برای انجام آزمایش‌های موشکی اشاره شده است. این اطلاعات همچنین حاوی ارجاع‌هایی به نشست‌های خصوصی دبیرکل و دیپلمات‌های سازمان متحد با برخی رهبران آسیایی است. سال‌ها پیش حدود ۱۰۰ سازمان و موسسه هم هدف حمله قرار گرفته بودند. اما بسیاری از آنها از چنین تخلفی آگاه نبودند تا همین چند سال پیش که شرکت Area ۱ به آنها اطلاع داد. این شرکت از سوی سه مقام سابق آژانس امنیت ملی آمریکا تاسیس شد. اغلب اسناد و اطلاعات هک شده حاوی اطلاعات دیپلماتیک بوده است. در بخشی از این اطلاعات گزارش‌های هفتگی هیات‌های مامور در کشورهایی نظیر کوزوو، صربستان، آلبانی، روسیه، چین، اوکراین و واشنگتن گنجانده شده و در بخشی دیگر به محتوای مکالمات و گفت‌وگوهای انجام شده با برخی مقامات کشورها و دیگر دیپلمات‌ها یا گزارش سفرهای انجام شده به کشورهای غیراروپایی اشاره شده است.

این اسناد همچنین شامل گزارش‌های گسترده از سوی دیپلمات‌های اروپایی است که به اقدامات روسیه برای تضعیف اوکراین اشاره می‌کردند از جمله به هشدار ۸ فوریه که کریمه- که چهار سال پیش مسکو آن را ضمیمه خاک خود کرد- به «منطقه داغ»ی تبدیل شد که کلاهک‌های هسته‌ای ممکن است در آن استقرار یابد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند شواهدی از کلاهک‌های هسته‌ای در کریمه نیافته‌اند. روایت دیپلمات‌های اروپایی از دیدار خصوصی‌شان در ماه جولای با «شی» نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور چین می‌گوید: «کشورش تسلیم قلدری‌های آمریکا نخواهد شد حتی اگر جنگ تجاری موجب آسیب به همه بشود.» یادداشت‌نویسان اروپایی به نقل از رئیس‌جمهور چین می‌گوید: «چین دیگر یک کشور عقب‌مانده و تحقیر شده نیست.»

گزارشگران نیویورک‌تایمز همچنین به جنبه دیگری از نشست پوتین و ترامپ اشاره می‌کنند و می‌نویسند ترامپ به روس‌ها اجازه داد که در ازای بازپرسی از عوامل روس که رابرت مولر به آنها اشاره کرده بود، روس‌ها هم دیپلمات‌های آمریکایی را مورد سوال قرار دهند. براساس یکی از اسناد مورخ ۲۰ جولای که این نشست خصوصی را توصیف می‌کرد، مقام‌های کاخ سفید به اروپایی‌ها تضمین دادند که موافقت ترامپ به سرعت نادیده گرفته خواهد شد تا مانع بازپرسی از آمریکایی‌ها شود. یک سند دیگر می‌گوید کار با ترامپ باید به‌طور مستقیم از طریق کنگره انجام گیرد و از دیپلمات‌های اروپایی در واشنگتن خواست تا وقتی در مورد مسائلی مانند تجارت، انرژی‌های تجدیدپذیر و برگزیت صحبت می‌شود منافع کل دولت‌های عضو را در نظر داشته باشند. در بیانیه‌ای که سه‌شنبه اتحادیه اروپا صادر کرد به این مساله اشاره شده بود که «این اتحادیه آگاه است که ممکن است این اسناد به بیرون درز کند و فعالانه درحال کار روی آن است.»

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، گنجینه اسناد اروپایی درز شده یادآور ۲۵۰ هزار سند دولتی انتشار یافته از سوی ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ است. این اسناد به اهمیت اسناد ویکی‌لیکس نیست اما متشکل از اسناد طبقه‌بندی شده دولایه است. مکاتبات محرمانه‌تر- که شامل سطح «خیلی محرمانه» می‌شد- در سیستمی مجزا نگه داشته می‌شدند. و اسنادی که بر تصمیم‌گیری قدرت‌ها در سال ۲۰۱۵ روی پرونده هسته‌ای ایران تمرکز داشت هم در سیستمی متفاوت نگه داشته می‌شد. بر خلاف ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ یا هک کمیته ملی دموکرات‌ها از سوی روسیه و دیگر رهبران حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶، اما حمله سایبری به اتحادیه اروپا هیچ تلاشی برای انتشار اسناد دزدیده به خرج نداد. به گفته یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی که با این مساله آشنا بود به شرط فاش نشدن نام گفت که مساله، جاسوسی بود و بس.  این سرقت نشان داد که مسیر تبادلات اتحادیه اروپا چندان ایمن نیست آن هم پس از سال‌ها درز شرم‌آور اطلاعات در اقصی نقاط دنیا. به گفته بازپرسان شرکت Area ۱، آنها باور داشتند که هکرها برای «نیروی حمایت استراتژیک ارتش آزادی‌بخش خلق چین» کار می‌کردند که بخشی از سازمانی است که از دل آژانسن اطلاعاتی چین زاده شد که روزگاری نامش «۳PLA» بود. «بلیک دارک»، یکی از متخصصان این شرکت، می‌گوید: «پس از دهه‌ها کسب تجربه در جهت خنثی کردن حملات سایبری چین و تحلیل‌های گسترده فنی، تردیدی نیست که این عملیات به دولت چین وصل است.» سفارت چین در واشنگتن پاسخی به این مساله نداد. «سانجر- ارلانگر» می‌افزایند این هکرها پس از پنهان شدن در شبکه اروپایی که COREU نامیده می‌شود، به مکاتباتی دست یافتند که ۲۸ کشور اروپایی را به یکدیگر پیوند می‌داد. موضوعاتی که شامل طیف گسترده‌ای از تجارت و تعرفه تا تروریسم و خلاصه نشست‌های سران تا چیزهای دیگر می‌شد.