به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، پاسکال بلانک، مدیر ارشد اطلاعاتی شرکت مدیریت دارایی آموندی در پاسخ به این پرسش فایننشال‌تایمز که سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۹ با چه شرایطی روبه‌رو خواهند بود، گفت: انتظار می‌رود تا نرخ سود همچنان پایین بماند. سیاست همچنان می‌تواند یک دلیل عمده برای ناپایداری بازار باشد. سرمایه‌گذاران باید یک رویکرد گزینشی براساس شناخت فرصت‌های بازار اتخاذ کنند، رویکردی که درنظر گرفتن عواملی مانند ریسک سیاسی و کمبود نقدینگی در آن گنجانده شده باشد. ۲۰۱۹ سالی برای سرمایه‌گذاران فعال خواهد بود. اما از نگاه بلانک بدهی شرکت‌ها به‌ویژه در ایالات‌متحده درصورتی که شرایط و بسترهای پرداخت وام و سرمایه‌گذاری‌های مجدد کاهش یابد، می‌تواند به یک چالش جدی بدل شود. همچنین کاهش نقدینگی در سطح جهان نیز می‌تواند ریسک دیگری برای سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۹ ایجاد کند. بر این اساس باید بر مدیریت نقدینگی متمرکز بود.

این مدیر اقتصادی از سوی دیگر بزرگ‌ترین فرصت‌ها را برای سال آتی، قیمت‌گذاری‌های جذاب‌تر و بهبود مجدد بازرگانی درپی افزایش درآمدها می‌داند. البته در مناطقی تغییر قیمت‌ها در سال آتی سودآور خواهد بود. یکی از این مناطق اروپا است که با برطرف شدن ریسک سیاسی پس از انتخابات پارلمانی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا برطرف خواهد شد. عجیب‌ترین پیش‌بینی از دید بلانک آن است که بازار‌های نوظهور می‌توانند بار دیگر مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرند. میزان رشد ممکن است بار دیگر به سود بازار‌های نوظهور در برابر بازارهای توسعه‌یافته در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تغییر کند. همچنین کاهش تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا می‌تواند به افزایش ورود سرمایه منجر شود.

او در مورد وضعیت شاخص استاندارد ‌اند پورز ۵۰۰ در پایان سال‌جاری می‌گوید: اگر تنش‌ها افزایش یابد این شاخص به میزان بسیار ناچیزی مثبت خواهد بود. به‌نظر می‌رسد در صورت کاهش تنش‌های تجاری حداقل تا کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا و کاهش تهدید از سوی دولت فدرال برای اعمال تعرفه‌ها نمی‌توان انتظار عملکرد مثبت بازار را داشت. ریچارد ترنیل، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری جهان در شرکت بلک‌راک در رابطه با وضعیت سال ۲۰۱۹ برای سرمایه‌گذاران معتقد است که احتمال بازدهی مثبت برای سهام و اوراق بهادار جهانی در سال ۲۰۱۹ وجود دارد و کاهش قیمت‌ها موانع را برای عملکرد مثبت بخش سرمایه محدود می‌کند. با این حال این بازدهی‌ها به‌دلیل کاهش درآمد شرکت‌ها و افزایش سایه ریسک پیرامون بازار تاثیر چندانی نخواهد داشت. ما در سال ۲۰۱۹ می‌توانیم شاهد انعکاس بیشتر ریسک‌های تجاری در بهای دارایی‌ها نسبت به سال گذشته باشیم.

ترنیل بزرگ‌ترین ریسک را برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۹، تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین می‌داند که می‌تواند ملتهب‌تر شود و این امر ممکن است افزایش نگرانی‌ها در زمینه کاهش سرمایه‌گذاری جهانی را منجر شود. بازار‌ها نسبت به این نگرانی‌ها آسیب‌پذیر هستند حتی در شرایطی که امروز ریسک رکود اقتصادی برای سال ۲۰۱۹ در سطح پایینی پیش‌بینی می‌شود. وی در مورد مهم‌ترین فرصت‌ها برای سال ۲۰۱۹ نیز تاکید می‌کند که بهتر است سهام به اوراق بهادار ترجیح داده شوند. او می‌گوید: ما حامی کیفیت و بازار سهام آمریکا و نوظهور‌ها هستیم. عجیب‌ترین پیش‌بینی ترنیل برای سال ۲۰۱۹ به‌کارگیری تعداد قابل‌توجهی از تاکسی‌های بدون راننده برای استفاده‌ عموم مردم است. پیش‌بینی او در مورد شاخص استاندارد‌ اند پورز ۵۰۰ نیز آن است که در زمینه سهام، آمریکا مناسب‌ترین منطقه باقی می‌ماند. در این کشورها ارزش‌گذاری سهام در سطح بالایی انجام می‌شود اما به گفته او آمریکا بهتر از دیگر کشورها قادر به تعیین چشم‌انداز افزایش درآمدها بوده است.

استفان کروزکمپ، مدیر ارشد اطلاعاتی شرکت دی‌دبلیو‌اس نیز در پیش‌بینی خود از شرایط احتمالی سال ۲۰۱۹ برای سرمایه‌گذاران گفت: ناپایداری، تجارت، برگزیت و ایتالیا همگی می‌توانند تیتر‌های نگران‌کننده‌ای در سال ۲۰۱۹ باشند، با این حال دیگر بنیاد‌های اقتصادی به‌ویژه در آمریکا دارای جایگاه محکمی خواهند بود. بزرگ‌ترین ریسک برای این سال می‌تواند تجارت، برگزیت و کشمکش‌های ایتالیا با اتحادیه‌اروپا بر سر بودجه باشد که می‌تواند موجب محدودسازی رشد منطقه یورو شود. او در زمینه بزرگ‌ترین فرصت‌های سال ۲۰۱۹ نیز معتقد است که سال آتی یک سال خسته‌کننده خواهد بود که تحولات چندانی در زمینه بنیاد‌های اقتصادی رخ نخواهد داد و چرخه‌های تجاری ‌مانند گذشته در برابر همه تهدیدات سیاسی مقاومت می‌کنند.

وی همچنین شاخص استاندارد‌ اند پورز را ۹۵۰/ ۲ پیش‌بینی کرد.

جیمز الیوت، مدیر اطلاعاتی شرکت مدیریت دارایی جی پی ‌مورگان در پیش‌بینی خود از شرایط سال ۲۰۱۹ برای سرمایه‌گذاران می‌گوید: به تدریج شاهد اثرگذاری اقدامات تجاری بر اقتصاد بدون هیچ‌گونه راه‌حل کوتاه‌مدت هستیم که این امر موجب افزایش ابهام در مورد چشم‌انداز درآمد شرکت‌های خارج از آمریکا خواهد شد. الیوت مهم‌ترین ریسک را تشدید تنش‌های تجاری می‌داند که ممکن است به گمانه‌زنی در مورد اینکه درآمد‌ شرکت‌های آمریکایی به بیشترین میزان دوره‌ای خود رسیده است دامن بزند. از دید او مهم‌ترین فرصت‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری در فرصت‌های بلند‌مدت ‌مانند به‌کارگیری فناوری در جهت تسهیل چرخه کسب‌و‌کار شود. او بزرگ‌ترین ریسک را چالش‌های کنونی اروپا می‌داند که مانع از افزایش نرخ سود بانک مرکزی اروپا پیش از کسادی آتی اقتصاد خواهد شد. وی روند کاهشی را برای شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی می‌کند.

کریستینا هوپر، استراتژیست ارشد بازار جهانی شرکت اینوسکو معتقد است که در سال ۲۰۱۹ افزایش ریسک‌های ژئوپولیتیکی موجب ابهام در سیاست‌گذاری و ناپایداری در بازار‌ها می‌شود. انتظار می‌رود تا در اثر تفاوت‌های عملکرد اقتصادی و بانک‌ مرکزی شاهد نوسانات ارزی باشیم. او سیاست‌ حمایت‌گرایی، عادی‌سازی سیاست‌های پولی و سطوح بالای بدهی را مهم‌ترین ریسک‌ها برای اقتصاد سال ۲۰۱۹ ارزیابی می‌کند. به اعتقاد وی هریک از این عوامل به تنهایی برای ایجاد یک بحران کافی است اما ترکیب این عوامل می‌تواند موجب بروز یک توفان شود. هوپر در مورد بزرگ‌ترین فرصت‌ها در سال ۲۰۱۹ نیز می‌گوید: ما شاهد عرضه بیش از تقاضا در بخش سهام فناوری بوده‌ایم اما بنیاد‌های اقتصادی همچنان قدرت خود را حفظ کرده‌اند. ما اکنون در بحبوحه چهارمین انقلاب صنعتی هستیم.

پیش‌بینی عجیب او برای سال آتی شکست آمریکا در جنگ تجاری با چین است. به اعتقاد او چین در این بازی شطرنج دارای مهارت بیشتری است؛ برخلاف آمریکا، چین دارای قابلیت بازی برای مدت‌ طولانی است. او می‌گوید انتظار دارم زمانی که شکاف‌های این جنگ برپیکره اقتصاد آمریکا مشخص می‌شود، واشنگتن تسلیم شود. آنتون اسر، مدیر اطلاعاتی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری جنرال در پیش‌بینی خود از فضای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۹ می‌گوید نشانه‌های محدود شدن نقدینگی در بازار‌ها و مناطق مختلف جهان باعث نگرانی من برای ماه‌های آتی می‌شود. در ۲۰۱۹ سیاست‌های پولی انقباضی در سرتاسر جهان مشاهده خواهد شد که می‌تواند کسب‌و‌کارهای زیان‌ده را در شرایط مالی بسیار دشواری قرار دهد. بزرگ‌ترین ریسک برای این سال می‌تواند کاهش شدید تامین بودجه باشد و شرکت‌های بزرگ در شرایط بسیار دشوار مالی قرار می‌گیرند و درنتیجه سرمایه‌گذاران وادار به خروج از این شرکت‌ها می‌شوند. از دید اسر بزرگ‌ترین فرصت باتوجه به کاهش نقدینگی در اغلب کسب‌و‌کارها، حفظ نقدینگی موجود است.

وی در مورد شاخص استاندارد ‌اند پورز ۵۰۰ برای سال ۲۰۱۹ نیز می‌گوید که انتظار کاهش در این شاخص را دارد و در صورتی که ناپایداری در اقتصاد موجب رکود شود این وضعیت وخیم‌تر نیز خواهد شد.‌ این نظر‌سنجی در ادامه نظرات اندرو بالز، مدیر اطلاعاتی شرکت سرمایه‌گذاری پیمکو را بررسی کرده است. وی در پیش‌بینی از وضعیت سرمایه‌گذاران برای سال ۲۰۱۹ می‌گوید که اقتصاد جهان اکنون وارد مرحله جدیدی از توسعه اقتصادی شده است. چرخه‌های کسب‌و‌کار از اوج خود فاصله دارند و ریسک‌های سیاسی بر اقتصاد کشورها سایه افکنده است. این روزها ۳۰ درصد احتمال ورود آمریکا به دوره رکود اقتصادی طی ۱۲ ماه آتی وجود دارد. به اعتقاد من افزایش تنگنای شرایط مالی و ریسک‌های سیاسی نظیر گسترش پوپولیسم و تنش‌ تجاری میان آمریکا و چین موجب عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاری و بی‌ثباتی خواهد شد.

بزرگ‌ترین ریسک برای سال آتی می‌تواند کاهش نقدینگی و تهدید برای بازار‌های سرمایه باشد.همچنین انتظار می‌رود تا در فضای پایدار با قیمت‌های پایین‌تر فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شود. عجیب‌ترین پیش‌بینی وی آن است که حتی در صورتی که برگزیت سخت رخ دهد بانک‌ها و موسسات مالی در بلند‌مدت جایگاه خود را حفظ می‌کنند و سرمایه‌گذاری در بریتانیا می‌تواند منطقی باشد. آکیوشی ناگاشیما، مدیر اطلاعاتی شرکت اطمینان سرمایه میتسو نیز چشم‌انداز سال ۲۰۱۹ را برای سرمایه‌گذاران بدین ترتیب توصیف می‌کند: به‌رغم اینکه اقتصاد آمریکا این روزها در وضعیت مساعدی قرار دارد اما انتظار می‌رود تا رشد تولید ناخالص داخلی این کشور از بالای ۳ درصد به کمتر از ۵/ ۲ درصد در سال ۲۰۱۹ برسد. البته این به آن معنا نیست که اقتصاد آمریکا وارد یک دوره رکود حتمی خواهد شد. از دید او بزرگ‌ترین ریسک می‌تواند تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و پیامد‌های مخرب آن بر شرکت‌های چینی و اقتصاد جهان باشد. از سوی دیگر بزرگ‌ترین فرصت در سال آتی نیز می‌تواند کاهش تنش میان این دو قطب اقتصادی باشد.