روز سه‌شنبه در جلسه سالانه حزب محافظه‌کاران (توری‌ها) او حضوری قوی داشت و صحبت‌های او درخصوص مهاجرت و بیکاری بومی‌ها ناشی از سیاست‌های غلط مهاجرتی نشان داد که وی قصد دارد تا یک نفر را از پست خود به زیر بکشد: ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا. اما بوریس جانسون هنوز با قله جاه‌طلبی‌های خود فاصله دارد. ریچارد هیتون، استادیار حوزه علوم سیاسی در دانشگاه لیدز می‌گوید: او می‌داند که عمر سیاسی‌اش کوتاه است. به گفته این استاد دانشگاه اگر او نتواند در چند ماه آینده پست نخست‌وزیری را تحویل بگیرد، ممکن است مجبور شود که جای خود را به نسل تازه‌تر بدهد. جانسون پیش‌تر به طرح برگزیت ترزا می بارها حمله کرده بود. طرحی که می‌گوید ما نباید اندازه حجم مبادلات تجاری خود را با اتحادیه اروپا به حداقل برسانیم و به این طریق باید از اقتصاد بریتانیا حفاظت به عمل آورد. در مقابل بوریس جانسون معتقد به یک جدایی بی‌رحمانه از اتحادیه اروپا است و سخنرانی وی در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که عملا محافظه‌کاران درخصوص برگزیت دو دسته شده‌اند. البته همین دو دستگی در نهایت به ضرر ترزا می است و می‌تواند جایگاه وی را بیش از پیش در درون این حزب به‌خطر بیندازد.

بوریس جانسون روز سه‌شنبه در سخنرانی خود تاکید کرد که طرح‌های ترزا می، به‌شدت خطرناک، بی‌ثبات و خائنانه و از نظر سیاسی مسخره است. جانسون با اشاره به اینکه توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا آزادی بریتانیا را در اعمال قوانین خود محدود خواهد کرد، گفت: «شرایط ارائه‌شده از اتحادیه اروپا برای اقتصاد ۲ تریلیون دلاری بریتانیا از نظر سیاسی تحقیرآمیز است.» او در ادامه این نظر را که اتحادیه اروپا در نهایت از طرحش عقب خواهد نشست غیرواقعی دانست و گفت: «آنها می‌خواهند به هر کشور دیگری که حتی رویای ترک اروپا را در سرمی‌پروراند پیغام بدهند که این حرکت بدون رنج کشیدن از پیامدهای اقتصادی و سیاسی امکان‌پذیر نخواهد بود.» بوریس جانسون همچنین خواهان کنار گذاشتن طرح پیشنهادی دولت می برای برگزیت شد و گفت ترس آن را دارد که با ادامه وضعیت فعلی بریتانیا تحت تسلط خارجی درآید. پیش‌تر بوریس جانسون اظهار کرده بود که طرح ترزا می برای برگزیت مانند یک جلیقه انتحاری به دور قانون‌اساسی بریتانیا است که دکمه انفجاری آن در اختیار اتحادیه اروپا خواهد بود.

شش ماه پیش بوریس جانسون از سمت خود که یکی از جذاب‌ترین مشاغل دنیا است استعفا داد و علت استعفای خود را خروجی کم در حوزه‌ای که کار می‌کرد، خواند. با این حال استعفای وی از سمت خود موجب شد تا محبوبیتش در نزد محافظه‌کاران افزایش یابد. این روزها اما برخی وی را با دونالد ترامپ یکسان می‌پندارند و می‌گویند او نیز مانند رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت می‌کند. اشاره اخیر این ناظران به سخنی است که چند ماه پیش بوریس جانسون در مورد زنان برقع‌پوش ابراز کرده و آنها را شبیه صندوق پست خوانده بود. برخی حتی او را به خاطر این اظهارنظر شبیه استیو بنن، استراتژیست سابق ارشد ترامپ می‌خوانند که محبوب قلب دست راستی‌های افراطی است. تحلیلگران می‌گویند هر کسی که بتواند دل طرفداران برگزیت را به‌دست آورد، می‌تواند رهبر بعدی انگلستان باشد. در این شرایط رویترز در گزارشی نوشت که بوریس جانسون اخیرا در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی گفته است که اگر وی نخست‌وزیر شود، حتما یک فاصله بین مذاکرات خواهد انداخت و آنگاه از نو همه‌چیز را برای مذاکره با اتحادیه اروپا آغاز خواهد کرد. او به این روزنامه گفته بود که می‌خواهد از یک وقفه در روند برگزیت استفاده کند و سپس مذاکرات را با آنها از نو آغاز کند.