خبر خوب برای آمریکای شمالی

هر چند در ابتدا کانادا در برابر تغییر مفاد قرارداد نفتا مقاومت می‌کرد، اما حالا گفته می‌شود که کانادا نیز بر سر مفاد جدید با ایالات‌متحده آمریکا به توافق رسیده است. به گزارش رویترز، آمریکا و کانادا سرانجام درباره بازبینی پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا به توافق رسیدند و این پیمان سه‌جانبه ۲/ ۱تریلیون دلاری را که پس از حدود ۲۵ سال در معرض فروپاشی قرار داشت، نجات دادند. این دو کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند توافق جدید میان آمریکا، مکزیک و کانادا به بازارهای آزادتر، تجارت منصفانه‌تر و رشد اقتصادی قوی‌تر در منطقه منجر خواهد شد. مذاکره‌کنندگان در آستانه پایان مهلت تعیین شده از سوی آمریکا برای حل اختلافات، به‌شدت تلاش کردند و هر دو طرف برای نهایی شدن توافق امتیازاتی دادند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا پس از نشست آخر شب کابینه برای بحث درباره این توافق که باعث صعود بازارهای مالی جهانی شد، به خبرنگاران گفت: روز خوبی برای کانادا است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که نفتا را عامل جابه‌جایی مشاغل تولیدی به مکزیک خوانده بود، تهدید کرده بود اگر در نفتا تغییرات عمده صورت نگیرد، از این پیمان خارج خواهد شد.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: این پیروزی بزرگی برای رئیس‌جمهور و اعتباری برای استراتژی وی در عرصه تجارت بین‌الملل است. یک منبع آگاه نیز به رویترز گفت: ترامپ توافق با کانادا را تایید کرده است.

مقامات آمریکایی قصد دارند در اواخر نوامبر توافقی را با کانادا و مکزیک امضا کنند که برای تایید تسلیم کنگره خواهد شد.

منابع کانادایی اظهار کردند: این توافق مکانیزم حل اختلافی را که کانادا برای پشتیبانی از صنعت الوار و سایر بخش‌ها در برابر تعرفه‌های ضددامپینگ آمریکا به‌شدت برای حفظ آن مبارزه کرده بود، لحاظ خواهد کرد. اما این موفقیت برای کانادا بدون هزینه نبود. این کشور موافقت کرد تولیدکنندگان لبنی آمریکا به حدود ۵/ ۳ درصد از بازار لبنیات این کشور به ارزش ۱۶ میلیارد دلار دسترسی پیدا کنند. منابع کانادایی اظهار کردند دولت کانادا آماده جبران خسارت کشاورزان کانادایی است. اما در مقابل کانادا توانست به سهمیه ۶/ ۲ میلیون خودروی صادراتی به آمریکا دست یابد. این سهمیه رشد قابل توجه صادرات خودروی بدون تعرفه از کانادا را امکان‌پذیر می‌کند. اما این توافق نتوانست مشکل تعرفه‌های آمریکا روی صادرات فولاد و آلومینیوم کانادا را حل کند. دولت ترامپ پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات با کانادا، تهدید کرده بود پیمان تجاری را به‌صورت دوجانبه با مکزیک پیش خواهد برد. لوئیس ویدگارای، وزیرخارجه مکزیک اظهار کرد: شب خوبی برای مکزیک و آمریکای شمالی بود. در این شرایط خبر توافق کانادا و آمریکا بازارهای مالی را که ماه‌ها نگران آسیب احتمالی ناشی از فروپاشی پیمان نفتا بودند، خوشحال کرد و صعود شاخص‌ها و دلار کانادا را به دنبال داشت.

در این توافق گفته می‌شود کانادا مجبور شده هزینه‌های زیادی پرداخت کند.

پی‌یر لمپرون، رئیس صنایع لبنی کانادا نیز در بیانیه‌ای گفت: این معامله به ۲۲۰ هزار خانواری که وابسته به این صنعت هستند، خسران و زیان وارد می‌کند و معیشت آنها را که به تولید لبنیات وابسته است به خطر انداخته است.  او افزود: این قرارداد بسته خواهد شد درحالی که دولت ما گفته بود زیر بار امضای یک قرارداد بد نمی‌رود.

این درحالی است که با توافق حاصل شده بین آمریکا و کانادا، همچنان معضل تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم صادراتی کانادا لاینحل باقی‌مانده است. برخی کارشناسان می‌گویند کانادا چاره‌ای نداشته است جز اینکه با قرارداد آمریکا کنار بیاید.

کانادا امیدوار بود با بستن این قرارداد ترامپ دست از تعرفه‌های جدید که روی آلومینیوم و فولاد بسته است بردارد. این درحالی است که ترودو پس از اعلام توافق گفت که امروز یک روز خوب برای کانادا است.

ترامپ تهدید کرده بود که اگر کانادا با شرایط جدید کنار نیاید، قرارداد نفتا را تنها با مکزیک به پیش خواهد برد. لوییس وید‌گارای، وزیر امور خارجه مکزیک در این رابطه می‌گوید: یک شب خوب برای مکزیک و آمریکای شمالی رقم خورد.

نیویورک‌تایمز درخصوص توافق به‌دست آمده نوشت: قرارداد نفتا در شرایطی رقم خورد که در شکننده‌ترین حالت خود بود و آمریکا تهدید کرده بود از این قرارداد بیرون خواهد رفت. مذاکرات بیش از یک سال طول کشید. مذاکراتی سخت که عمده درگیری‌ها نیز بین ترامپ و جاستین ترودو بود. مذاکرات روز یکشنبه ۱۱ ساعت طول کشید و رهبران کانادا از طریق تله‌کنفرانس با مقامات آمریکایی در واشنگتن مذاکره کردند. ترودو ساعت ۱۰ شب کابینه خود را جمع و تبعات این توافق را با دولت خود بررسی کرد.

از آمریکا نیز جرد کوشنر، داماد ترامپ در این جلسه حضور داشت. از مکزیک نیز وزیر تجارت خارجی در جلسه حضور داشت و بلافاصله پس از توافق به رئیس‌جمهوری این کشور پیغام داد که کار تمام شد. در بیانیه مشترک نیز اعلام شد که این توافق به سود کارگران، کشاورزان و تجار سه کشور است.  به گفته مقامات سه کشور، این قرارداد سه‌جانبه دیگر قرار نیست نفتا خوانده شود و نام آن توافق «مکزیک- کانادا- ایالات‌متحده» خواهد بود. تغییر در مفاد قرارداد نفتا یکی از اولویت‌های ترامپ به شمار می‌رود.

ترودو خبر داده است که به‌زودی جزئیات قرارداد جدید را به اطلاع عموم خواهد رساند.

مجالس قانون‌گذاری سه کشور باید توافق جدید را تایید کنند و پس از آن، احتمالا یک ماه دیگر، رهبران سه کشور آن را امضا خواهند کرد.

 

04-02