به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، گروه‌های ملی و اسلامی، ائتلاف‌جوانان انتفاضه و شخصیت‌های فلسطینی تمامی فلسطینیان را به حضور گسترده و پرشور در شهر بیت‌المقدس و مسجدالاقصی و قیام گسترده علیه اشغالگران صهیونیست فراخواندند. «جنبش مقاومت اسلامی» (حماس) خواستار عزیمت گسترده فلسطینیان به سمت بیت‌المقدس اشغالی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شد. این جنبش روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که باید تمامی فرزندان ملت فلسطین در آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان امسال در مسجدالاقصی حضور میلیونی خود را به نمایش بگذارند و رژیم اشغالگر صهیونیستی باید بداند که پنجاه و یکمین سالروز اشغال قدس روز تجدید میثاق در زمینه حراست از این شهر است. حماس در این بیانیه از تمامی فرزندان ملت فلسطین در سراسر استان‌های کرانه باختری خواست تا راهی قدس شوند و روزهای واپسین ماه مبارک رمضان را در مسجدالاقصی اعتکاف کنند. این جنبش از تمامی کسانی که قادر به ورود به مسجدالاقصی نیستند خواست تا در نزدیک‌ترین مکان به قبله نخست نماز جمعه را به‌جای آورند و به دشمن صهیونیستی این پیام را بدهند که هیچ‌کس نمی‌تواند مهر قدس و مسجدالاقصی را از قلب فلسطینیان بزداید.

«جنبش جهاد اسلامی» نیز در کرانه باختری از تمامی فلسطینیان خواست برای تاکید بر پایبندی به حقوق خود در قدس و مسجدالاقصی راهی مسجدالاقصی شوند و نماز جمعه را در آن به‌جای آورند. «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» نیز خواهان یکپارچه‌سازی تلاش‌ها و عزیمت به سمت شهر بیت‌المقدس و مسجدالاقصی برای تاکید بر حق ملت فلسطین در این دو مکان مقدس شد. شبکه المیادین نیز اعلام کرد که ده‌ها هزار فلسطینی دیروز جمعه برای حضور در قدس و ادای نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در مسجدالاقصی، راهی این شهر شدند. دیروز پلیس اسرائیل نیروهای خود را در قدس شرقی به‌خصوص در اطراف مسجدالاقصی و خیابان‌های اصلی شهرک قدیمی قدس افزایش داده بود. اشغال‌گران مانع ورود افراد بالای ۱۲ سال به قدس شدند. هیات عالی «تظاهرات‌های بازگشت و شکست محاصره در غزه» نیز بار دیگر خواستار حضور مردمی در تظاهرات میلیونی قدس شد. این هیات پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «در سالروز نکسه در پنجم ژوئن ۱۹۶۷ و با گذشت پنجاه و یکمین سال از اشغال مناطق باقی‌مانده فلسطین و برخی از کشورهای برادر عربی، ملت ما به برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت در مرزهای وطن ادامه می‌دهد.» امسال روز جهانی قدس مصادف شده است با سالروز «نکسه» یا جنگ شش روزه که طی آن اسرائیل مناطقی از کشورهای عربی را اشغال کرد. دیروز همچنین بحرینی‌ها، یمنی‌ها، عراقی‌ها و بسیاری از کشورهای جهان اسلام به خیابان‌ها آمدند و در روز جهانی قدس به راهپیمایی پرداختند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، نیز از ملت فلسطین در کرانه باختری و قدس خواست در تظاهرات بزرگ بازگشت شرکت کنند و وی بر ادامه تظاهرات تا بازگشت قدس به فلسطینی‌ها تاکید کرد. هنیه با نوشتن مقاله‌ای مفصل در پایگاه انگلیسی «میدل ایست آی» به بررسی مساله فلسطین پرداخت. او در مقاله خود می‌نویسد: در سال ۱۹۴۸ نزدیک به ۷۰۰هزار فلسطینی به زور از شهر و دیار خود رانده شدند و صدها شهر و روستای عربی تخریب شد. با نهایت تاسف، این حوادث در مقابل دیدگان جامعه بین‌الملل و با اطلاع آن و حتی در برخی موارد کمک جامعه بین‌الملل روی داد. پس از فاجعه اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ و تاسیس «کشور اسرائیل» قطعنامه‌های متعددی از سوی سازمان ملل برای رعایت عدالت در حق ملت فلسطین صادر شد که از جمله آنها می‌توان به قطعنامه شماره ۱۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر همان سال اشاره کرد که به ملت فلسطین حق بازگشت به سرزمین خود را که از آنجا بیرون رانده شده‌اند، داد.

هنیه نوشت غزه عبارت است از: یک نوار ساحلی کوچک که مساحت آن از ۳۶۰ کیلومتر مربع فراتر نمی‌رود و نزدیک به ۲ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند که ۷۰ درصد آنها را آوارگان تشکیل می‌دهد و به این ترتیب، تبدیل به یکی از مناطقی شده است که بیشترین تراکم جمعیتی را دارد. غزه بیش از ۱۲ سال است که در معرض محاصره ظالمانه و غیرقانونی قرار گرفته است و به گفته «گوردون براون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس، به زندانی بزرگ و روباز در جهان تبدیل شده است.