انشعاب حلقه ترامپ از جمهوری‌خواهان عکس: AFP

به گزارش سایت خبری وکس، بنن نه‌تنها به‌دنبال نابود کردن جمهوری‌خواهان است، بلکه به‌دنبال ایجاد حزب جمهوری‌خواه جدید است. او که اخیرا با شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز گفت‌وگو داشته، تاکید کرده است که جمهوری‌خواهان مهم‌ترین مانع دونالد ترامپ در رسیدن به برنامه‌هایش هستند.  به‌نظر می‌رسد اظهارات تند استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ موجب شده است تا جمهوری‌خواهان زیر فشار شدید دست‌راستی‌ها قرار بگیرند. به این منظور کناره‌گیری فلیک، یکی از سناتورهای مخالف ترامپ برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸، حکایت از ریزش آرای وی برای انتخابات سال آتی دارد. او در نظرسنجی‌ها تنها توانسته است ۲۵ درصد آرای مردم را به‌دست آورد.

این سناتور پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که دیگر برای انتخابات سال بعد نامزد نخواهد شد. در عین حال باید اشاره کرد که باب کورکر، دیگر مخالف ترامپ نیز به‌شدت از ناحیه هم‌حزبی خود تهدید می‌شود و احتمال دارد که وی نیز در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان از رقیب خود شکست بخورد.  بسیاری بر این باورند، ریزش آرای محافظه‌کاران سنتی به دلیل تحت‌فشار قرار گرفتن آنها از سوی دست‌راستی‌های حزب باشد که به استیو بنن تمایل دارند. بنن در این سخنرانی گفته است که قصد دارد از ۶ سناتور مخالف اصلی ترامپ، پنج نفر از آنها را به زیر بکشد. در میان نام‌هایی که برده شده است مهم‌ترین آنها مک‌کین و استیو اشمیت که کارزار انتخاباتی مک‌کین را اداره می‌کرد، دیده می‌شود. 

البته یکی از مشاوران جمهوری‌خواهان، استیو بنن را پس از این مصاحبه به سگی تشبیه کرد که به‌دنبال یک خودرو افتاده اما نمی‌داند چرا به‌دنبال آن افتاده است. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند استیو بنن، از پیش جایگاه برخی از محافظه‌کاران سنتی را متزلزل کرده است. اشاره آنها به موقعیت لرزان افراد بانفوذی همچون باب کورکر است. در این راستا این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که استیو بنن تنها به‌دنبال از بین بردن جمهوری‌خواهان سنتی و این حزب نیست و قصد دارد نوعی جدید از این حزب را بسازد. یکی از نزدیکان ترامپ به سایت خبری وکس گفته است: بنن بر این باور است که نخبگان ما را ورشکسته کرده‌اند.

بنن به مصاحبه‌های جنجالی خود ادامه می‌دهد

همزمان مصاحبه بنن با مجله الشرق‌الاوسط رونمایی از دست راستی‌های تندرو در حزب جمهوری‌خواهان است که نشان از تغییر اولویت‌های آنها دارد. به‌عنوان مثال استراتژیست ارشد کاخ سفید و مشاور سابق ترامپ تاکید کرد که ترکیه بزرگ‌ترین خطری است که آمریکا را تهدید می‌کند. استیو بنن که چندی پیش به‌خاطر اظهارات جنجالی درباره کره‌شمالی و اختلاف‌نظر با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برکنار شده بود، در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط همان اظهارات را تکرار و تاکید کرد: راهکار نظامی برای بحران کره‌شمالی وجود ندارد. وی در عین حال گفت که ترکیه بزرگ‌ترین خطری است که آمریکا را تهدید می‌کند و خطرناک‌تر از ایران است.

بنن افزود: ما به‌خوبی به رخدادهای کنونی ترکیه در سایه حکومت رجب طیب اردوغان توجه نمی‌کنیم. این مساله‌ای است که تمام وقت توجه مرا به خود اختصاص داده است. او تاکید کرد: دونالد ترامپ به‌صورت علنی موضع عربستان را تایید کرد، هرچند اخیرا گفته که خواهان میانجیگری است. خطر قطر کمتر از کره‌شمالی نیست. مردم باید به این مساله بسیار مهم توجه کنند.  بنن همچنین درباره سفر آتی ترامپ به کشورهای آسیایی از جمله چین و تاکیدش بر تقویت روابط دوستی با رهبر این کشور گفت: من در اینکه چنین روابطی با پکن برقرار شود تردید دارم. اگر به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری چین خوب گوش بدهیم، می‌بینیم که صحبت درباره این نیست که چین همراه با آمریکا به یک ابرقدرت تبدیل شود بلکه درباره چگونگی دستیابی آنها به سلطه بود. این اشتباه از سوی دولت‌های قبلی آمریکا شروع شد. آنها معتقد بودند که اگر به چین اجازه بدهند به سازمان جهانی تجارت بپیوندد و به شکل مثبت با این کشور برخورد داشته باشند، به یک کشور دموکراتیک لیبرال تبدیل می‌شود. وی گفت: ترامپ بودجه ۳۰ میلیارد دلاری برای بازسازی ارتش اختصاص داد و این نتیجه جنگ‌هایی است که در طول ۱۷ سال وارد آن شده‌ایم.

اروپا از آنجا که از سوی آمریکا مورد حمایت است هیچ تلاشی برای دفاع از خود نمی‌کند. وی افزود: آمریکا به حمایت از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس پایبند است. همین مساله درباره کره‌جنوبی و ژاپن نیز صدق می‌کند. من این را پیشنهاد نمی‌دهم اما ما در عمل به حاشیه رفته‌ایم.

منظورم این نیست که از جهان عقب‌نشینی خواهیم کرد نه اما مثل افراد بالغ رفتار خواهیم کرد. بنن درباره موضوعات داخلی از جمله انتخابات کنگره برای سال ۲۰۱۸ نیز صحبت کرد. انتخاباتی که جمهوری‌خواهان در آن برای حفظ اکثریت در سنا و کنگره تلاش خواهند کرد و این مساله بی‌تردید بر توانایی‌های ترامپ برای حکومت و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ تاثیر خواهد گذاشت. به‌نظر می‌رسد بنن همچنان از «حمایت بزرگ در ایالت آلاباما» برخوردار است. نامزد مورد حمایت وی که برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه او را تندروی سرکش می‌دانند به پیروزی بزرگی در این ایالت دست یافته است؛ درحالی‌که ترامپ و مایک پنس، معاونش کمپین شخصی را برای حمایت از رقیبش به‌راه انداخته‌اند. وی گفت که بعد از این پیروزی بزرگ بسیاری از نامزدها برای دستیابی به حمایت وی در انتخابات آتی تلاش می‌کنند.

وی گفت که ماموریت اصلی‌اش ضربه‌زدن به هر شخصیت جمهوری‌خواهی از دارندگان پست‌های کنونی از طریق نامزدهای جدید و ایجاد «زلزله‌» در تمام پیکره حزب جمهوری‌خواه است. بنن گفت: مساله شبیه انقلاب فرانسه خواهد بود. احساسات بنن در قبال کسانی که خود را طرفداران جهانی‌سازی می‌دانند، همچنان قوی است از جمله این افراد جرد کوشنر، گری کوهن و اچ.آر.مک‌مستر از مشاوران امنیت ملی آمریکا هستند. بنن در این مصاحبه اذعان کرد که مک‌مستر را یک دشمن تمام عیار خود می‌داند. نظرات افراط‌گرایانه و قدرت روزافزون بنن موجب نگرانی و ترس برخی شده است. وی گفت: حتی اگر یکی از آنها مرا بکشد من عملا این انقلاب را آغاز کرده‌ام و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را خاموش کند. دیگران نیز بعدا این مسیر را ادامه خواهند داد.