وی تصریح کرد: صنعت خودرو، لکوموتیو و پیشران ۶۴ صنعت دیگر کشور است و می‌تواند بسیاری از صنایع را فعال کرده و به حرکت درآورد؛ تامین این پیش‌نیازِ اساسی، در جهت جهش تولید بوده و مشارکت مردم را نیز به دنبال خواهد داشت. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور افزود: چالش دوم این صنعت، کسری نقدینگی برای تحقق جهش تولید از نظر تیراژ و کیفیت است؛ افزایش تیراژ از ۱.۳میلیون دستگاه در سال گذشته به ۱.۷میلیون دستگاه در سال جاری و در کنار آن برای ارتقای کیفی خودروها، کنار گذاشتن برخی خودروها و جایگزینی آنها با محصولات جدید، به‌ویژه در مورد خودروهای مونتاژی که قیمت و هزینه تمام‌شده بالاتری دارند، نیازمند نقدینگی بیشتری هستیم. محبی‌نژاد ضمن اشاره به چالش تامین منابع انسانی در این صنعت، گفت: متاسفانه در حال حاضر با مشکل کمبود نیروی کار باکیفیت و متخصص و حتی نیروی کار ساده در کشور مواجه هستیم.

این فعال صنعتی تصریح کرد: در موضوع مواد اولیه داخلی و خارجی نیز شاهد هستیم که تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه (از جمله فلزات داخلی، فلزات رنگین، محصولات پتروشیمی و...) عمدتا خصولتی یا دولتی هستند که هم عرضه ناکافی دارند و هم کیفیت محصولاتشان در حد مطلوب نیست و بعضا شاهد هستیم که محصولات را با قیمت‌های جهانی و بلکه بالاتر در بورس عرضه می‌کنند. دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن خودروی کشور، در ادامه تامین ارز کافی را به عنوان سومین چالش فراروی این صنعت برشمرد و اظهار کرد: اکنون شاهد یک ساماندهی نسبی در تخصیص ارز شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی هستیم. در این زمینه جلساتی با مسوولان ارزی وزارت صمت داشته و به بیان مشکلات پرداختیم که راهکارهای خوبی نیز ارائه شد. ضمن اینکه در این رابطه، انجمن پیگیر بوده و تا جایی که اختیارات به ما اجازه می‌دهد، مسائل را رصد کرده و در کنار وزارت صمت هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور تاکید کرد: اما چالش‌های یاد‌شده، یک پیش‌نیاز اساسی‌تر هم دارند و آن به‌روزرسانی ماشین‌آلات و دانش فنی تولید خودرو برای انجام تولید محصول باکیفیت و به‌روز جهانی است. در این حوزه، نیازهای ریالی و ارزی وجود دارد که اگر تقویت نشود، نمی‌توان انتظار تحول در صنعت خودرو داشت. این فعال صنعت قطعه کشور متذکر شد: آنچه در جلسه‌ اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت بر آن تاکید شد، دغدغه امسال تولیدکنندگان و فضای پیرامونی صنعت خودرو، به‌ویژه نگرانی از چینی شدن این صنعت، است. وابستگی به چین در صنعت خودرو به شکل غیرقابل باوری در حال افزایش است.