لیتیوم به همراه نیکل و کبالت، فلزاتی هستند که یکی از موارد استفاده آنها، تولید باتری خودروهای برقی است. طراحی و تولید خودروهای برقی از سال‌ها پیش کلید خورده و هر چه می‌گذرد، تمایل خودروسازان به ساخت این محصولات بیشتر می‌شود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروساز دنیا بخشی از سبد تولیدات را به محصولات برقی اختصاص داده‌اند. حتی برخی خودروسازان اعلام کرده‌اند در آینده‌ای نه چندان دور، دیگر محصولات سوخت فسیلی تولید نمی‌کنند و تمام خودروهایشان برقی خواهد بود.

گفته می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حدود ۶۰ درصد از حجم فروش خودرو در دنیا، به مدل‌های برقی و هیبریدی اختصاص خواهد داشت. طبعا به همین اندازه، تولید باتری خودروهای برقی نیز باید رشد کند و اینجاست که اهمیت بالای فلزی مانند لیتیوم در خودروسازی خود را نشان می‌دهد. هرچند اقداماتی در راستای کاهش وابستگی خودروهای برقی به لیتیوم انجام شده، با‌این‌حال، این فلز همچنان از اهمیت بالایی در این حوزه برخوردار بوده و بعید است به این زودی‌ها بتوان آن را از صنعت تولید باتری حذف کرد.

اما در‌حالی‌که دنیا از سال‌ها قبل به سمت تولید خودروهای برقی رفته و این روند در حال حاضر سرعت بالایی به خود گرفته، صنعت خودروی ایران هنوز نتوانسته خود را با این انقلاب بزرگ همراه کند. در خودروسازی ایران همچنان محصولات بنزینی حرف اول را می‌زنند و هیچ‌کدام از خودروسازان کشور محصول برقی تولید نمی‌کنند. از طرفی، زیرساخت‌های استفاده از خودروهای برقی به‌ویژه جایگاه‌های شارژ نیز  در حال حاضر در کشور وجود ندارد و از همین رو شهروندان ایرانی فاصله‌ای طولانی با استفاده از خودروهای برقی دارند. این در شرایطی است که کشف ذخایر لیتیوم در کشور می‌‌تواند علاوه بر ورود ایران به جمع صادرکنندگان این فلز، زمینه تولید باتری خودروهای برقی را هم در داخل فراهم کند.

به عبارت بهتر، ایران می‌تواند با توجه به ذخایر کشف‌شده، به یکی از تامین‌کنندگان مواد اولیه ساخت باتری خودروهای برقی تبدیل شده و از این مسیر ارزآوری کند. از سوی دیگر، اگر اتفاقی مانند برجام بار دیگر رخ بدهد، این امکان وجود دارد که ایران به یکی از قطب‌‌های تولید باتری خودروهای برقی تبدیل شود. در کنار اینها خودروسازی ایران خود می‌تواند وارد باشگاه برقی‌سازان شود. دیر یا زود، صنعت خودروی ایران نیز باید به سمت تولید محصولات برقی و هیبریدی برود، زیرا آینده خودروسازی جهان در طراحی و تولید این محصولات تعریف شده است. از همین رو کشف ذخایر لیتیوم در کشور می‌تواند مزیتی بزرگ برای خودروسازی کشور باشد. البته در شرایط فعلی که خودروسازی کشور در تحریم به سر می‌برد، نمی‌توان برای طراحی و تولید خودروهای برقی روی شرکای خارجی حساب باز کرد؛ اما در آینده و با لغو تحریم‌ها، این کار شدنی است.