هشدار مدیرعامل ولوو نسبت به کمبود باتری

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، جیم روآن که ماه گذشته به این شرکت ملحق شد، پنج‌‌شنبه هفته گذشته در مصاحبه‌ای با CNBC اظهار کرد: اخیرا، ما سرمایه‌‌گذاری‌های قابل‌‌توجهی با Northvolt انجام دادیم، به‌طوری که در آینده‌ای نه‌چندان دور کنترل عرضه باتری خود را در دست خواهیم گرفت. این شرکت یک توسعه‌دهنده و سازنده باتری سوئدی است که در فناوری‌های لیتیوم یونی برای وسایل نقلیه الکتریکی تخصص دارد. در مارس ۲۰۲۱، ولوو کارز اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک شرکت تولیدکننده خودروهای کاملا الکتریکی تبدیل شود، برای رسیدن به این هدف، این شرکت نیاز دارد تا باتری‌های باثبات و مطمئنی برای وسایل نقلیه خود داشته باشد.

روآن در ادامه تاکید کرد: من فکر می‌کنم تامین باتری یکی از مواردی است که در سال‌های پیش رو با اختلال مواجه خواهد شد و باتری کمیاب می‌شود و این یکی از دلایلی است که ما چنین سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را با Northvolt انجام دادیم، به‌طوری که ما نه تنها قصد داریم بر فرآیند عرضه باتری کنترل داشته باشیم، بلکه در واقع می‌توانیم شروع به توسعه کارخانه و تاسیسات تولید باتری خود کنیم. او گفت این کار ولوو کارز را قادر می‌‌سازد تا کنترل کاملی بر موتور پیشرانه خودروهای الکتریکی در آینده داشته باشد.

طرح‌های گیگافکتوری

در ماه فوریه، ولوو کارز و نورث‌ولت سازنده باتری، اعلام کردند یک کارخانه تولید باتری در گوتنبرگ سوئد خواهند ساخت و عملیات ساخت آن در سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. به گفته این شرکت‌ها، این تاسیسات قرار است ظرفیت تولید سلولی سالانه تا ۵۰ گیگاوات ساعت داشته باشد. آنها می‌گویند این رقم، معادل تامین باتری کافی برای حدود ۵۰۰ هزار خودرو در سال است. این در حالی است که برنامه‌های این دو شرکت برای توسعه یک گیگافکتوری قبلا اعلام شده بود، اگرچه مکان خاصی در آن زمان تایید نشده بود.

با افزایش تعداد وسایل نقلیه الکتریکی در جاده‌ها، تامین باتری به یک چرخ‌دنده مهم و رقابتی در صنعت خودرو تبدیل خواهد شد. هربرت دیس، مدیرعامل فولکس‌‌واگن، سال گذشته در صحبت با آنت وایزباخ از CNBC، تاکید کرد که تولید باتری در سال‌های آینده چقدر مهم خواهد بود و خاطرنشان کرد در این خصوص چالش‌‌هایی وجود دارد. او گفت: ممکن است باتری‌ها به یک محدودیت مستمر برای رشد خودروهای الکتریکی طی ۵ تا ۱۰ سال آینده بدل شوند. این امر به این دلیل است که ما به انرژی و تولید سلولی زیادی نیاز داریم، همچنین یک زنجیره تامین عظیمی وجود دارد که باید در سال‌های آینده راه‌‌اندازی شود و این ممکن است منجر به برخی محدودیت‌‌ها در این خصوص شود.

اخیرا، در این ماه، ایلان ماسک بر اهمیت لیتیوم، بخش کلیدی باتری‌‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی تاکید کرد. در ۸آوریل، مدیرعامل تسلا در توییتر اعلام کرد قیمت لیتیوم به سطح دیوانه‌کننده‌ای رسیده است. ماسک گفت: تسلا ممکن است مجبور شود مستقیما در مقیاس بزرگ وارد استخراج از معادن و همچنین فرآوری مواد موردنیاز خود شود، مگر اینکه هزینه‌ها بهبود یابد.

این در حالی است که هیچ کمبودی در رابطه با خود عنصر وجود ندارد، زیرا لیتیوم تقریبا در همه جای زمین وجود دارد، اما سرعت استخراج و فرآوری آن بسیار کند است. طرح‌های برقی‌سازی ولوو آن را در رقابت مستقیم با خودروسازان قدیمی مانند فولکس واگن، جنرال موتورز و فورد و همچنین تسلا قرار می‌دهد. همین هفته، جیم فارلی، مدیرعامل فورد، اظهار کرد شرکتش قصد دارد تسلا و همه شرکت‌‌های خارجی را برای تبدیل شدن به برترین سازنده خودروهای برقی در جهان به چالش بکشد.

در طول مصاحبه جیم روآن با CNBC، از وی پرسیده شد که آیا این امید وجود دارد که تصاحب توییتر توسط ماسک باعث حواس‌پرتی مدیرعامل تسلا شود یا خیر. او پاسخ داد: من هیچ نظری در این خصوص ندارم. من فقط یک چیز را می‌دانم و آن این است که حواس من از کاری که باید انجام دهیم هیچ‌گاه پرت نمی‌شود. وی در ادامه افزود: موضع ما در این خصوص روشن است، ما باید با قدرت به مسیر خود به سمت برقی‌‌سازی محصولات خود ادامه دهیم.

روآن در همان روزی صحبت می‌کرد که این شرکت نتایج سه ماه اول سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد. درآمد این خودروساز طی سه ماه نخست سال جاری بالغ بر ۸ درصد رشد کرد و به ۳/ ۷۴ میلیارد کرون سوئد (حدود ۵۶/ ۷ میلیارد دلار) رسید. درآمد قبل از کسر بهره و مالیات ولوو کارز نیز به بیش از ۶ میلیارد کرون رسید، در حالی که در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ این رقم ۴/ ۸ میلیارد بود. این شرکت در سه ماه اول ۱۴۸۲۹۵ دستگاه خودرو فروخت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت.

مانند بسیاری از مشاغل، مشکلات زنجیره تامین همچنان بر عملیات تولیدی خودروسازان تاثیر می‌گذارد. شرکت ولوو کارز خاطرنشان کرد: محدودیت‌های نیمه‌هادی‌ها به تدریج بهبود خواهد یافت. با این حال، به دلیل کمبود موقت یک نیمه‌هادی خاص، تولید این شرکت در پایان سه ماه اول کاهش یافت. انتظار می‌رود این کمبود در سه ماه دوم کماکان باقی بماند. با نگاهی به آینده، این تجارت ولوو می‌گوید که انتظار دارد شرایط زنجیره‌های تامین در نیمه دوم سال بهبود یابد.